4 632 läst ·
6 svar
5k läst
6 svar
Gammal grusgång
Har dränerat huset och i samband med detta har gruset i grusgången runt huset, ca 2 meter runt huset grävts bort.
Huset är 60 år gammalt och det finns ingen fiberduk under gruset. Frågan är om jag skall lägga ut fiberduk innan jag fyller på med ärtsingel 8/16. Jag vill inte fylla på med mer än ca 3 cm grus.
Är rädda att fiberduken kommer synas som en grå matta om jag lägger ut fiberduk utan att fylla på rikligt med grus.
Någon som erfarenhet?

Huset är 60 år gammalt och det finns ingen fiberduk under gruset. Frågan är om jag skall lägga ut fiberduk innan jag fyller på med ärtsingel 8/16. Jag vill inte fylla på med mer än ca 3 cm grus.
Är rädda att fiberduken kommer synas som en grå matta om jag lägger ut fiberduk utan att fylla på rikligt med grus.
Någon som erfarenhet?
Tänk på att det blir väldigt jobbigt att gå i djupt grus
. Tre centimeter låter som det man maximalt kan ha. Men då kan man knappast ha fiberduken direkt under. Kanske man först kan lägga en lager stenmjöl som man packar och sedan gruset på stenmjölet..?
Jag har svart duk och från 0-10 cm på en del ställen där jag inte gjorde så jämt under ;D
Det syns inte.
Tror inte det är nån fara med 3cm och grå duk.
Grå är ju färgen på gruset
Det syns inte.
Tror inte det är nån fara med 3cm och grå duk.
Grå är ju färgen på gruset
Håller på att anlägga grusgång och har lagt duk och lite grus jag hade sen tidigare så det är kanske 3cm idag.. Ska beställa mer. Men 3cm skulle jag aldrig klara mig med. Om du ska kratta så kommer du se mattan och riva i den. Jag ska ha 10 cm.
siamthai har så rätt! Alltför tjockt med grus blir inte behagligt att gå på. Duk och därefter packad stenmjöl (behöver inte vara så djupt) och sist grus. Det har funkat i närmare tio år. Jag var väldigt noga med just det tunna lagret grus efter att ha 'provgått' grannarnas alltför djupa uppfarter
. Då kan du dessutom satsa på ett lite mer exklusivt, snyggt grus!
Klicka här för att svara