Måste ju säga att miljöbilden som byggimpert visar är ganska ful. Har sett många bättre miljöer. Framförallt precis bredvid eller i en gräsmatta, tex för uppställning av husvagn eller slätvagn, kan det vara snyggt. Men jag skulle nog inte heller valt sådana till en hel entréuppfart.
Just denna miljöbild kommer från FlisbyAB och jag kan inte annat än hålla med dig till fulloHemmakatten skrev:
MVH//Christina.
Jag skulle rekommendera plattor.(det är bara för att jag har haft 200kvm uppfart med asfalt :-X.) Det slet vi gladeligen upp då det är en väldigt död tråkig yta. Om ni kan göra jobbet med plattor själva så är det helt klart billigast med plattor.Använd riktigt mkt stenmjöl och markduk under och mellan plattorna o sedan vattna ner det så brukar man få det nästan som cement när det torkat.Stenmjöl har fördelen med att oräs och myror inte trivs så bra i det.Kommer det sedan något ogräs från fåglarna i alla fall så är det lätt att ta upp.Men sopa så på mer stenmjöl och vattna igen..Jag la en uteplats för 5 år sedan o där har det inte kommit något ogräs än.Samt en annan jag lade för 4 år sedan är det heller inget ogräs men i bland lite mossa(skugga på em) som jag får bort bara genom att spola av en gång per säsong. Ett par grannar asfalterade om sin för några år sedan o det kostade mer än ett par andra grannar som samtidigt lade plattor. Deras uppfart är som vår och deras kostade i alla fall minst 10 tusen mer än vår nu när vi håller på med plattor på vår. Vill du ha asfalt så är det säkert Skanska i din stad också som gör sådant.
Lycka till!
Lycka till!
Se bara till att ni får fall på uppfarten och att stenarna ligger i våg.
Stenmjölet är mkt bra men eventuell vattensamling rinner ej bort och stenmjölet tar lång tid på sig att suga upp vattnet.
Om ni bara gör detta underarbetet bra så blir det kanon.
Stenmjölet är mkt bra men eventuell vattensamling rinner ej bort och stenmjölet tar lång tid på sig att suga upp vattnet.
Om ni bara gör detta underarbetet bra så blir det kanon.
Hej igen, jag pratade med en platt läggare och jag skulle vara lite kunnig så jag sa - ja lägger man mycket stenmjöl så slipper man ogräset. då sa han - ogräset kommer inte under ifån det kommer över typ med vind och fröer. Ska man "köpa det"eller man ska stå på sig att han lägger stenmjöl? vad tycker ni? :-/ :-/
Om du har haft någon växt där du lägger plattor och inte rensar så kan det visst komma upp.Det är därför man oftast lägger markduk. Dels så skall den göra så att inte typ jord skall blandas med det underlag du lägger samt så hindrar det ogräs en tid att växa upp underifrån. (Jag har ett levande bevis på detta på ett ställe där det ligger sand m.m och där en växt alltid kommer upp. Skall byta ut det mot stenmjöl nu när jag skall lägga plattor där).Men oftast så får du innan dess ogräs som då kommer med fåglar ex. Men stenmjöl blir ju som cement när du vattnar och då gör det att ogräs inte kan fastna. Utan gör det det så är det ytligt lös sant som ligger på och dä ör det ju abra att slänga på mer stenmjöl o vattna. Men så här är det ju när det gäller allt.Det finns alltid dom tycker att dom kan och vet bäst om saker.. Då jag inte jobbar med detta så kan jag inte säga att jag vet o kan bäst :-[.Men det har funkat för mej på alla ställen jag lagt det dom sista 10 åren i alla fall.
Fördelen med stenmjöl är också att inte myror trivs i detta. Det största markföretaget i min kommun jobbar i alla fall med stenmjöl på alla deras arbeten samt så läggs alla sten/plattor m.m i stenmjöl av NCC. I alla fall den NCC i min kommun på alla arbeten som dom anlitas till. Men som sagt jag är ingen mästare. Men själv så skulle jag inte lägga med något annat i allafall.
Lycka till med ert val
Edit: Att du inte ringer runt till lite olika plattfirmor och hör vad dom rekommendera..
Fördelen med stenmjöl är också att inte myror trivs i detta. Det största markföretaget i min kommun jobbar i alla fall med stenmjöl på alla deras arbeten samt så läggs alla sten/plattor m.m i stenmjöl av NCC. I alla fall den NCC i min kommun på alla arbeten som dom anlitas till. Men som sagt jag är ingen mästare. Men själv så skulle jag inte lägga med något annat i allafall.
Lycka till med ert val
Edit: Att du inte ringer runt till lite olika plattfirmor och hör vad dom rekommendera..
Den plattsättare du pratade med har både rätt och fel, fast mest rätt
, iom. ordentlig urgrävning, geoduk, återfyllnad med, slagg, bärlager och sist plattsättning i stenmjöl så kommer det med all sannolikhet inte ogräs underifrån spec. inte på en 'nybruten och nybyggd' tomt, MEN det betyder inte att du inte kan få ogräs ändå via de fröer som kommer med vind, fåglar osv.
Det brukar märkas efter ett antal år om underarbetet är ordentligt gjort, för då kan det förvisso gro nåt litet enstaka ogräs men det är ett väldigt litet problem och inget att bekymra sig för.
Gäller det en garageuppfart med minimal kontakt med omgivande gräs, blomrabatter, jord osv. så blir det inte mycket att prata om, ytterligare en sak att tänka på är hur mycket lövträd man har i närheten dvs. hur mycket fallna löv som ramlar på plattläggningen, är det rikligt av den vara och man är slö på att sopa bort så multnar även dessa och ger en liten aningens grogrund för frön från somliga sorters 'rackare' som i princip inte behöver något alls för att gro
Men som sagt inget att bekymra sig för tycker iaf. jag, skulle det efter ett antal år komma ngt. enstaka litet ogräs så är det bara att dra bort det, se glad ut och tacka högre makter för att vi inte lever i totalt steril miljö
Enda sättet att aldrig få ett levande liv, ens i en plattsättning, är väl att dränka den i 'Round-up' två gånger per säsong, men det skadar (totalt sett) långt mer än det nyttjar :'(
MVH//Christina.
*EDIT* Vad ville han annars lägga plattorna i?? Man kan ju förvisso lägga i betong, då blir det aningens lite säkrare, även mot den där enstaka lilla 'rackaren', men se helt säker kan man aldrig vara
Det brukar märkas efter ett antal år om underarbetet är ordentligt gjort, för då kan det förvisso gro nåt litet enstaka ogräs men det är ett väldigt litet problem och inget att bekymra sig för.
Gäller det en garageuppfart med minimal kontakt med omgivande gräs, blomrabatter, jord osv. så blir det inte mycket att prata om, ytterligare en sak att tänka på är hur mycket lövträd man har i närheten dvs. hur mycket fallna löv som ramlar på plattläggningen, är det rikligt av den vara och man är slö på att sopa bort så multnar även dessa och ger en liten aningens grogrund för frön från somliga sorters 'rackare' som i princip inte behöver något alls för att gro
Men som sagt inget att bekymra sig för tycker iaf. jag, skulle det efter ett antal år komma ngt. enstaka litet ogräs så är det bara att dra bort det, se glad ut och tacka högre makter för att vi inte lever i totalt steril miljö
Enda sättet att aldrig få ett levande liv, ens i en plattsättning, är väl att dränka den i 'Round-up' två gånger per säsong, men det skadar (totalt sett) långt mer än det nyttjar :'(
MVH//Christina.
*EDIT* Vad ville han annars lägga plattorna i?? Man kan ju förvisso lägga i betong, då blir det aningens lite säkrare, även mot den där enstaka lilla 'rackaren', men se helt säker kan man aldrig vara
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden