Jag har fn gräsmatta som sträcker sig ända in till huskroppen. Jag vill gärna lägga sten närmast huset, dels för att det skall bli enklare att klippa gräset, dels för att jag har hört att det inte är bra för huset att det växer gräs och annat tätt in på det.

Kan någon tala om eller rekommendera en länk där det beskrivs
* hur djupt man måste gräva ut
* hur mycket sand och av vilken typ man skall fylla ut med
* hur man får det tillräckligt i våg och i nivå med befintlig gräsmatta

det vore snyggt med kullersten, men då får man inte den enkla "gräsklipparkanten" så det får väl bli någon typ av "tegelstensformad" sten. Byggmax har ju sådan, men det kanske finns bättre/snyggare? Skall man lägga den på längden eller på bredden? Förslag?

Mvh Pål

Vi har gjort så här, 'rätt eller fel' får de lärde tvista om ;).

Grävt ut ca. 30-40 cm. sedan bärlager ovanpå 10-15 cm (vi hade iof. sig sand närmast grunden men inte särskilt långt ut) packat med stamp och liten 'rundgående' smidig padda, sedan på med stenmjöl som används till att ordna lutning ut från huset samt horisontellt längsefter huset beroroende på hur lutningen på bef. gräsmatta ser ut och vartåt man vill att vattnet ska rinna.
Stenmjölet packas i nivå med önskad höjd i förhållande till hussockel/gräsmatta osv. de yttersta 13 cm (av ett totalmått på 40 cm ut från grund plus lite extramån för läggningen) har vi gjort plant, dvs. ingen lutning ut från huset för läggning av en rad rustikmarkstenar (13x20 cm) vilken fungerar som 'gräsklipparhjulskant'.
Innanför raden av marksten så lägger vi kullersten i stenmjöl, fördelen med kullersten är att du inte märker av att det diffar lite höjdmässigt då den är olikstor.
Använd torrt stenmjöl så är det lättarbetat, gärna en stor och bred målarpensel för att borsta av stenens ovansida löpande så ser du lättare när du har lagom mycket uppe av kullerstenen, den får inte hamna för djupt, fyll med stenmjöl runt om, vattna och låt det sjunka, fyll på där det blir hål.

På den yttersta markstensraden är det viktigt att det blir 'rakt' eller iaf. med jämn lutning, i alla plan, för där syns det på en gång om det böljar upp och ner ;)
Så det knepiga är att få den remsan bra, vi har använt korta järnstänger (ca. 40 cm som totalmåttet på stenläggningen) vattenpass och en rikt/dragbräda, då gick det hyfsat bra.
Det blir hursomhelst kanonsnyggt, men tar mycket längre tid än man tror, speciellt om man som jag är lite petig med att det dessutom ska vara snygga stenar i varierade storlekar, former och färgtoner ;)

Herregud vilken mångordig förklaring detta blev, men det är så när novisen ska beskriva med ord ::)
Hoppas du orkade läsa.

MVH//Christina.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.