Har äntligen ställts inför faktum att det är dax att anlägga gräsmatta. Murar och gångar är klara och nu är det dax för lite grönt. Under resans lopp försvann pengarna i samma takt som sten lades så nu funderar jag allvarligt på att använda semestern till att, med skottkärra, köra ut 5 lastbilslass (50ton) harpad matjord på tomten och så själv.
Är det dömt att misslyckas och om inte, hur lång tid kan det ta? Någon som gett sig på ett sådant självmordsprojekt tidigare och har några kommentarer och helst tips?

Det finns ett par killar som inte pratar med samma dialekt som mig och de vill ha 10.000 för jobbet. Är det kanske värt dessa 10.000?
Jobbet kommer jag (kanske) göra i augusti/september på råd från de som kan.

Det går ju göra en snabb uppskattning.
Om du tar 50kg per skottkärra så blir det 1000 lass att köra ut.
Om varje lass tar två minuter att fylla och köra ut så ger det 2000 minuter vilket är ca 33 timmar.
Men ingen orkar ju hålla den takten 8 timmar per dag, så jag tror nog att du har att göra i över en vecka....

Men att betala 10.000 för jobbet ger å andra sidan en timlön på ca 250 kr om min uppskattning på en vecka är rimlig. ;)

8 timmar om dagen kanske man kan stå ut med om ryggen håller och blåsorna i händerna inte blir infekterade men 2minuter per lass?!!! Herregud, jag får ju äta upp mig som inför Robinson om jag inte skall tyna bort..... :P

En grävmaskin tar 3-500 kr per timma (om du har någon i närheten som kan jobba på kvällstid...) och har gjort det där på 3-4 timmar......

Har du någon möjlighet att anlita någon med en lite mindre traktor som kan köra ut jorden, det beror ju iof. på om den kommer in på tomten, fast å' andra sidan måste ju lastbilarna kunna tippa någonstans så det kanske går bra.
Det bör inte ta en van traktorförare särskilt många timmar att sprida ut den mängden jord, kan säkert klaras av för ett mindre antal hundralappar i kostnad om det sker sas. på kvällstid ;), åtminstone det jobbet skulle jag råda dig att leja bort, du har mycket kvar ändå med nivåer, krattning, vältning osv. :)

Själva sådden bör du helt riktigt vänta med till mitten på augusti då det blir mer nattdagg.
Att så nu, spec. om den här värmen fortsätter, gör att vattenräkningen skenar, samt att ni får gå 'vattenjour' resten av sommaren, dessutom har jag fått lära mig att om man vill ha en stark och livskraftig matta så ska man inte så förrän mitten på augusti, då växer rötterna mer neråt och mattan blir inte lika torkkänslig som om du sår i juli och bara har den där ytvattningen med vattenspridare att tillgå under hela etableringsfasen, rätt eller fel......... ;), låter iof. logiskt iaf. för mina öron.

Behöver jag tillägga att vi tänker ha lite semesterledigt från krattning osv. i juli och kavla upp ärmarna med sådden i augusti ;) :)

MVH//Christina.

Fem lass är ingenting att vara rädd för. Du lastar betydligt mer än 50 kilo i en hyfsad skottkärra. Det kommer att ta en hel del tid och du kommer att få hufsat med träningsverk men du sparar in gymavgiften under tiden istället.

Jag har skottat ut ett billass på två dagar men det är jobbigt att ta det i det tempot men det går.

Ta det lite lugnare och ta några kärror då och då istället och pyssla lite i mellan så ska det inte vara nått problem att fixa det där på en semester

Jag + en person till körde ut 66m3 med skottkärra, det gick ganska fort. 4-5 dagar (10-12h/dag). Då körde jag jorden och den andra personen krattade ut jorden för att få den i våg.

Jag trodde det skulle vara mycket jobbigare.

Tips: Sätt ut pinnar i jorden innan, med markering på för att få önskad höjd på jorden. Underlättat lite vid utkrattningen.

Alltså 120 timmars arbete, motsvarande tre veckors arbete fördelat på 40 timmars veckor. Skulle ändå leja en grävare några få timmar och lägga energin på dress och annat..... :D

Börja med ett lass så märker du hur kul det är. Själv köpte jag en cobra och spräckkilar och skulle ta bort lite berg, slutade med en faktura på 275 000 och en ny tomt och betydligt mindre berg och en ganska oanvänd cobra i garaget :)

Jag har kärrat ut 2 lastbilslass och nu har jag fått 2 till :)

Så jobbigt är det inte .. beror ju på om man är rädd för att slita lite :P

Polarn kommer förbi i helgen med sin 4hjulsdrivna fyrhjuling med släp .. underlättar ju lite iaf :)

Tack för svaren! Jag kan alltså förvänta mig c:a 4-5 dagars svettigt arbete med jorden om jag kör själv med min skottkärra. Som någon nämnde så slipper jag ju gymavgiften... :D

Själva finliret såsom vältning etc. Hur mycket tid har ni lagt ner på det? Det där med att sätta ut pinnar låter smart för att få en jämn mängd jord över hela tomten.
Sådden bli helt klart i augusti eller kanske tom i september.

Pinnar är nästan ett krav om du vill få en hyfsat slät gräsmatta. Jag brukar sätt dem i rutor på mellan 1X1 och 2X2 meter beroende på vad jag gör. Vält har jag aldrig haft utan jag har tagit fram min egen lösning.

Recept på gräsmatta ala mats:

Fyll upp till ca minus 1 meter med i princip vad som helst. Betongkross, sprängsten, schaktmassor eller vad som nu finns att tillgå

mellan minus 1 meter och minus 15 cm fyller man med pinmo eller dylikt. Detta för att det ska finnas utrymme för rotsystem och att det ska gå att gräva i när man i framtiden vill sätta buskar eller träd.

de sista 15 cm fylls med matjord. Sen trampas denna jord med plana skor (tjejer glöm stilletklackarna i detta fall). Efter det justerars nivån till önskad minus cirka 3 cm. Dessa 3 cm fylls sen med lucker jord och toppas logiskt nog med gräsfrö.

Har gjort kanske 600m2 på detta vis

18 ton blev ca 230 fullastade skottkärror av billighetsmodell. fullmöjligt att kärra men lite hjälp är bra ;)

///Johan

Vi var tre man som körde ut två lastbilslass med jord på 8 timmar. Sista timmen kunde jag inte lyfta spaden utan fick nöja mig med att köra skottkärra pga kramp.
(Det var en kuperad tomt, självklart uppförsbacke från jordhögarna)

Det borde inte vara någon omöjlighet att köra ut fem lass själv, men det tar gott om tid i anspråk!

Har ni varit med i tävlingen 'Mr Superman' allihopa ;), jag betalade 'min' traktorförare 900:- för att köra ut 6 lastbilslass matjord och det var klart på tre timmar. Man behöver inte vara sparsam in absurdum, kanske det finns några barn som har lust att tillbringa en vecka på badstranden med pappa istället :) ;)

MVH//Christina.

*EDIT* Så betalar mamma säkert gärna de där hundralapparna, billig semester för alla ;D ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.