Efter 2 veckor börjar nu vår nysådda gräsmatta visa en hel del gröna strån.

Men det är också en del nya små maskrosor och tistlar som vi tydligen inte lyckats få bort vid underarbetet.

Hur har ni gjort med era nysådda mattor med detta?

Det fungerar ganska ok att gå runt och gräva upp ogräset med rötterna.
Men vet inte om jag istället skall låta gräsmattan vara nu och få rota sig bättre, för att ta itu med ogräset till våren istället?

Hur har ni gjort och hur gick det?

 
Du skall inte gå runt i nysådden och trampa runt och plocka bort ogräs. Ogräset tar du bort på våren med kombi gödselmedel.
 
Du kan gödsla med kombigödsel men jag tror att du också måste gå ner på knä och rensa, rensa, rensa.

Det finns vissa ogräs som du bara blir av med genom att rensa för hand.
 
Vem använder händer? De som inte har en Speedy weedy! ;D
 
Nu tappade du mig - vad är Speedy Weedy?
 
askur skrev:
Nu tappade du mig - vad är Speedy Weedy?
Bästa uppfinningen hittills för trädgård. ;D
Kolla morsans länk!
 
En del ogräs är ettåriga så får man bort blomm- och fröställningen (det sker när man klipper) försvinner dom artern.
Andra trivs inte av för hårt betestryck så dom försvinner också när man börjar klippa.
Slutsats. Klipp gräsmattan, och helst med en multiklippklippare. En sån som finfördelar gräsklippet. Då för man inte bort dom näringsämnen som gräsklippet innehåller.
 
Vår gräsmatta var fullständigt full av ogräs första året.Det var grönt och fint på långt håll men jag var orolig för att det var dödsstöten för det gräs vi sått där( som visade sej i form av sporadiska "tofsar" här och där).
Så i våras så gödslade jag och vattnade och det blev en enorm skillnad. Nu har jag några få ogräsplantor i en övrigt frodig gräsmatta,så det finns hopp....

Kalsipper
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.