Har precis nyanlagt en gräsmatta. Gjorde sådden för c:a 4 veckor sedan med algomin i jorden. Nu har gräset vuxit upp, dock fläckvis, till c:a 5cm höjd. Gräsmattan är anlagd i Kungsbacka.

Skall man gödsla nu en vända eller skall man vänta till våren?

När kan man gå loss på gräsmattan med klipparen?

Skall man stödså fläckarna eller fixar det sig med automatik till våren när den börjar växa igen?

 
Ingen "gräsmatteguru" på forumet...?
 
Nä, jag är ingen gräsmatteguru (ingen idé eftersom jag alltid har tunga, livliga jyckar). Men du bör inte göda mer i år. Vänta till våren med både gödsling och kompletteringssådd. Om vädret håller i sig dvs är relativt varmt och torrt kan du vänta ett par veckor med den första klippningen men klipp inte senare än i september.
 
Lite som jag misstänkte. Kompletteringssådden är dock redan på plats. Gick ett kilo igår. Tack för svar!
 
PK-gödsel kan du lägga så här års om det behövs. NPK läggs på våren och kan läggas under hela sommaren i små givor. Använd inte Algomin - det är 5 gånger så dyrt som t ex TG Växupp och innehåller nästan inget kväve (N).

Fler tips finns på: http://www.olleberg.nu/

 
m1nn13 skrev:
PK-gödsel kan du lägga så här års om det behövs. NPK läggs på våren och kan läggas under hela sommaren i små givor. Använd inte Algomin - det är 5 gånger så dyrt som t ex TG Växupp och innehåller nästan inget kväve (N).

Fler tips finns på: [länk]  
Nja det där är inte riktigt rätt. Algomin är 2ggr så dyrt som TG Växupp, sen hade jag en JÄTTE utläggning om att INTE ha TG växupp i jorden på hösten. TG Växupp är precis samma sak som vanliga Blå korn. Använd Algomin Trädgårdsgödsel på hösten om man skall nyanlägga gräsmatta. Vad jag fick information om var att Algomin Trädgårdsgödsel är mkt mer långtidsverkande och kväve i gräsmattan behöver du inte inför hösten och till vintern. Och TG Växupp har visst mkt kväve NPK-värde 18-4-10. Jag skulle absolut inte använda TG Växupp eller Blå korn som är samma sak nu vid nyanläggning av gräsmatta på hösten sa han.

Sen känns det ibland som om Olle Berg är sponsrad av Weibulls.
 
Min erfarenhet av Algomin är också att den är både dryg och utmärkt till gräsmatta. Dessutom känns det som om mattan inte växer lika mycket på höjden som bredden ;) dvs kräver inte lika mycket klippning under sommarsäsongen som TG Växupp.

Odla.nu är utmärkt när man vill ha djupare och ingående kunskap om trädgårdsodling och ägnar trädgård passionerat intresse (finns en motsvarighet i http://www.alltomtradgard.se/ som jag personligen tycker är trevligare och där man inte får göra reklam för egna produkter) men vi får väl erkänna att i byggahus-forumet satsar vi i första hand på huset och i andra hand på trädgården (trädgårdsintresset kan dock mogna under åren - och när huset är 'färdigt' ;)). Det bästa rådet är att simma lugnt när det gäller trädgården för den kan mycket lätt kosta mer än ett par exklusiva jacuzzibadrum ...
 
PK gödsel brukar vara bra att gödsla med för att det "härdar" växterna för vintern. mne inte fasen behöver gräs härdas... har aldrig hört talas om att gräs dör av för sträng vinter  :o. Rosor och annat dylika känsliga ting kan behöva en näve PK. PK är också bra för bär och andra blommande växter. NPK är gödsel som man kastar ut på våren när allt behöver N=Kväve = Gynnar allt grönt på plantor.
VILKEN FÄRG HAR GRÄS 8)
Detta enligt MITT sätt å se det hela...
 
Undvik att gödsla nu då kvävet ( N ) lurar växterna att det är försommar vilket leder till att de inte invintrar i tid.Man brukar säga att kväve skall man inte ge efter mitten på Juli månad. PK - gödsel är bra för blomning och fruktsättning men dina grässtrån har nog inte börjat med sånt ännu, så du kan luta dig tillbaka för i år och låta gräsmattan invintra i lugn och ro.
 
Då gör jag det... Tack för alla upplysningar.
En annan fråga (dock på samma tema...): Förutom att gräsmattan är har fläckar där inte gräset har tagit sig så skiftar färgen mellan grönt, gult och rött (!) på sina ställen. Kan detta ha något med bevattningen att göra; för mycket eller för lite?
Vädret har efter sådden varit ganska tacksamt med växlande väder och de dagar som det var mycket sol och värme vattnade vi varje morgon och kväll så att det var pölar på gräsmattan.
 
M@ZE skrev:
Nja det där är inte riktigt rätt. Algomin är 2ggr så dyrt som TG Växupp, sen hade jag en JÄTTE utläggning om att INTE ha TG växupp i jorden på hösten. TG Växupp är precis samma sak som vanliga Blå korn. Använd Algomin Trädgårdsgödsel på hösten om man skall nyanlägga gräsmatta. Vad jag fick information om var att Algomin Trädgårdsgödsel är mkt mer långtidsverkande och kväve i gräsmattan behöver du inte inför hösten och till vintern. Och TG Växupp har visst mkt kväve NPK-värde 18-4-10. Jag skulle absolut inte använda TG Växupp eller Blå korn som är samma sak nu vid nyanläggning av gräsmatta på hösten sa han.
Tror du missuppfattade mig lite. Som jag skrev så skall man precis som du säger - inte gödsla med kväve (N) på hösten. Ett PK-gödsel är det bästa. Varför då inte köpa det?

Jag skrev ju inte att du skulle använda TG Växupp på hösten, eller hur?

Sen till priset på Algomin. Hur mycket kväve innehåller det? 2-3 %. TG Växupp innehåller 18% kväve så nog är det mer än 5 gånger så dyrt om man räknar på mängden tillförd kväve. Jag vet i alla fall vad jag väljer.
 
m1nn13 skrev:
PK-gödsel kan du lägga så här års om det behövs. NPK läggs på våren och kan läggas under hela sommaren i små givor. Använd inte Algomin - det är 5 gånger så dyrt som t ex TG Växupp och innehåller nästan inget kväve (N).

Fler tips finns på: [länk]  

Sen till priset på Algomin. Hur mycket kväve innehåller det? 2-3 %. TG Växupp innehåller 18% kväve så nog är det mer än 5 gånger så dyrt om man räknar på mängden tillförd kväve. Jag vet i alla fall vad jag väljer.
Nja det var inte jag som tog upp TG växupp utan du som jämförde Algomin med TG växupp. 2 olika typer av gödselmedel för olika perioder. Jag förstår inte hur du baserar ditt pris .. är det på hur mkt kväve det är i gödslet menar du ? Det är ju inget Kvävebaserat gödselmedel .. då kan du ju inte säga att det är 5ggr dyrare än TG växup som är mestadelen kväve i, det gödslet är inget höstgödsel.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.