7 493 läst ·
5 svar
7k läst
5 svar
"Laga" gräsmatta
Hej!
Undrar om någon kan tipsa om hur man bäst "lagar" en gammal uppvuxen gräsmatta?
Med "laga" menar jag alltså att så nya frön på de ställen i mattan som saknar gräs idag.
Undrar om någon kan tipsa om hur man bäst "lagar" en gammal uppvuxen gräsmatta?
Med "laga" menar jag alltså att så nya frön på de ställen i mattan som saknar gräs idag.
Hårdklipp gräset runt de de öppna partierna och luckra marken lätt om den är hårdpackad. Det kan du göra genom att raka med hård kratta. Så i nya frön och platta till lätt. Du behöver nog inte vattna vid denna årstid.
Nu känner jag mig jättedum, men hur hårdklipper man en gräsmatta? Klippa det mycket kort, eller?
Du kan antingen gräva runt i jorden på dom plättarna (beror ju på hur stora ytor det gäller)eller bara kratta lite och sen på med ny jord och vattna och sen på med frön och platta lite och sen hålla det lite fuktigt tills det börjar gro i alla fall.
Lycka till!
Lycka till!
Ja, jag ska nog göra det. Iaf på de ställen där det idag växer väldigt dåligt (runtom äppelträden och intill häcken).mats_o skrev:
Har testat att så nu på en hörna av tomten för att se hur det går. Har där endast haft på ett tunt lager med planteringsjord (de hade endast 5x50l jord kvar på K-rauta).
Klicka här för att svara