RoTe
Vår hagtornshäck har alltid klippts i samma höjd och således blivit väldigt fet just där. Om ni förstår vad jag menar. ;D Under midjan är grenarna ruskigt tjocka, mellan 2-4cm i diameter så jag undrar, kan jag ta motorsågen och kapa under midjan runt hela häcken? Häcksaxen pallar ju inte och jag tänker inte klippa för hand.
 
Hittat på "Gröna rum"

Hagtornshäck
Jag är nybliven ägare till villa med tillhörande trädgård - omgiven av en hagtornshäck (vet inte vilken sort). Häcken är mer än 2 meter hög, men ca 80 cm närmast marken är buskarna helt kala! Hur hårt kan man beskära och när kan man göra det? Jag skulle vilja ta ner den helt och hållet till ca 1 dm höjd. Kommer den tillbaka om man tar ner den så mycket? Något annat man ska tänka på vid beskärning av hagtorn?


Svar: Man kan beskära hagtorn hårt och det går bra även så hårt som du föreslår. Det är svårt att få kal hagtorn att bli tät neertill igen på annat sätt. Man kan ju plantera höga perenner nertill förståss. Bästa beskärningstiden för hagtorn är tidig vår.


Så du ska nog vänta med att ha fram motorsågen ;)


 
RoTe
Nej här väntas inte. Vi brukar klippa den på tidig vår och sedan igen på hösten. Den j-vla häcken växer som ogräs. Tänkte bara om den inte gillar att få så tjocka grenar kapade rakt av.
 
I värsta fall får du väl plantera en ny :P
 
RoTe
morsan skrev:
I värsta fall får du väl plantera en ny  :P
Det vore skönt att slippa.
 
Leta runt lite på nätet då ;)
Jag tror att "stubbarna" kommer att fara illa i vinter. Häcken har nog lättare att bryta nya skott i vår.
 
Jag håller med morsan här. Eftersom du har en gammal hagtornshäck tycker jag du skall vårda den extra mycket. Klipp ner den jättehårt till våren - med det etablerade rotsystemet den har kommer den igång snabbt. Den hårda nedsågningen ger öppna sårytor som kan ge skador under vinterhalvåret.
 
RoTe
Ok, har nu klippt ner den med häcksax till midjan, således bara smågrenar. Tar resten i vår då.
 
Verkar vettigt att ta den i etapper ;)
 
RoTe
morsan skrev:
Verkar vettigt att ta den i etapper ;)
Spar på kroppen oxå, jäklar va jobbig den är att klippa! För att inte tala om alla taggar man sticker sig blodig på... >:(
 
Borde sedan funka att såga några stammar i betydligt lägre nivå, i princip marknivå för att få den tätare längre ner..........funkar bra att göra så med syrén i.a.f om man inte klarar av att vara utan häck i något på vilket ju blivit fallet om man kapat allt på en gång.

Kanske var 5:e stam eller nå´t under 5 års tid så är ju hela häcken "föryngrad" när 5 år gått.
 
Haagbard skrev:
Borde sedan funka att såga några stammar i betydligt lägre nivå, i princip marknivå för att få den tätare längre ner..........funkar bra att göra så med syrén i.a.f om man inte klarar av att vara utan häck i något på vilket ju blivit fallet om man kapat allt på en gång.

Kanske var 5:e stam eller nå´t under 5 års tid så är ju hela häcken "föryngrad" när 5 år gått.
Så rätt du har ;D
jag har "teflonminne" nu för tiden, givetvis är det så man föryngrar en gammal häck :-[
 
RoTe
Haagbard skrev:
Borde sedan funka att såga några stammar i betydligt lägre nivå, i princip marknivå för att få den tätare längre ner..........funkar bra att göra så med syrén i.a.f om man inte klarar av att vara utan häck i något på vilket ju blivit fallet om man kapat allt på en gång.

Kanske var 5:e stam eller nå´t under 5 års tid så är ju hela häcken "föryngrad" när 5 år gått.
Jupp, läste det på nån sida jag hittade. Kommer nog göra så.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.