... ca 5 m från en 90 väg ...  vintergrön minst 2 m hög häck som skall se naturlig ut (formklippning går bort) ... inte bär, taggar eller massa löv att kratta ... snabbväxande och tålig ...
;D ;D ;D

Ja du, detta är ett  knivigt spörsmål ;D ;D ;D

(du glömde även infoga att den skall vara tålig mot hundkiss såvida häcken ska stå längs en promenadväg  ;))

sån häck finns inte

Här har du mitt "standard svar"  ;)
THUJA 8) ;D ;D

Gärna smaragden för då behöver du antagligen inte göra ett "skit", iaf har vi inte gjort det på 15 år... iofs så har ju de "söta" rådjuren klippt den ibland  :-X...

Ifall du vill spana våran, så kika in på tråden "Nu ligger vi på hemnet" under övrigt...

;D ;D ;D
Nu vågar jag också svara tuja...
som inte behöver formklippas men kanske klippas ibland ;)

Vilken växtzon gäller det?
Är det gångstråk mellan väg och tomtgräns?
Är vägen mycket trafikerad?

Thuja har nämnts - men den blir ju inte snygg om man inte håller efter den. Även hagtorn måste hållas efter - och har taggar (dock inte taggigt när man klipper den) men blir mycket vacker och skyddar en del mot buller (och så är den definitivt oigenomtränglig ::)). Man borde sätta hagtorn oftare!

Här i zon 4(-5) beroende på hur vintern blir så funkar thuja utmärkt. Om man vill (vara säker) ha en Thuja du inte behöver ansa så köp en Fastigiata eller Smaragd. de är inte så vidlyftiga och smalare/tätare än Brabanten, som ju föralldel är billigast. På vintern så behåller (rätt väl) både vår Fastigiata (solitär) och Smaragd häcken sin färg :D. Brabanten blir blaskigare tycker jag.

Vi satte vår med 50 cm emellan. Det som skymtar uppe vid förrådet står alltså i så tunn jord att vi knappt kunde gräva 30 cm. Vi grävde det vi kunde och fyllde på med jord som i en kulle. Därför är de lite kortare och något glesare mellan dom än de andra som mer bara anas. Grannen har en Brabant som de klipper ibland (väldigt sällan). Vår är friväxande, dvs VÄXER HELT FRITT
.

..och om man har samma problems som "galenpanna" och definitivt inte vill ha thuja? vad väljer man då?  ???

Läget är full sol hela morgonen, dagen och kvällen.

Sly_fox: finns inte så mycket att välja på, och jag tror att de flesta måste klippas iaf i början för att få dem täta :(
Trädbuxbom växer dessutom långsamt  läste jag mig till :-[

Latin:  Buxbom sempervirens 'Rotundifolia'
Svensk:  Bredbladig buxbom
Växtgrupp:  Träd & Buskar,  
Härdighet:  Zon 3
Höjd:  1-2m
Blomfärg:  
Bladfärg:  Grön

Läge:  Sol - Halvskugga - Skugga
Förhållande:  Tålig  
Special:  
Häckväxt
Vintergrön
Vacker Vintertid
Klarar Kalk
Övrigt: Vacker vintergrön buske som lätt kan klippas i olika former. Den föredrar kalkhaltiga jordar. Passar även bra som häck. Det finns sorter som kan klara zon 4- 5.

Latin:  Buxbom sempervirens 'Arborescens'
Svensk:  Trädbuxbom
Växtgrupp:  Träd & Buskar,  
Härdighet:  Zon 3
Höjd:  2-3m
Blomfärg:  
Bladfärg:  Grön

Läge:  Sol - Halvskugga - Skugga
Förhållande:  Tålig

Special:  
Häckväxt
Vintergrön
Vacker Vintertid

Övrigt: Vacker vintergrön buske som lätt kan klippas i olika former. Den föredrar kalkhaltiga jordar. Passar även bra som häck. Det finns sorter som kan klara zon 4. Sorten är tork tålig.

Ahhh, här får du en länk så kan du leta själv ;)

http://www.tawi.fi/~wiplant/hackar.html

Den enda vintergröna häck jag vet som växer snabbt är Tuja...

Vet inte om jag har rätt för mig....rätta mig Jonna om jag har fel :)
Friväxande liguster tror jag man kan ha. Det uppfyller många av dina krav.

Stämmer :-[
Buskar i sol till halvskugga
Sluthöjd: 2-3 m
Från zon III
Ligustrum vulgare 'Atrovirens'
Men hur snabbt växer den? Det var också ett krav

Personligen tycker jag inte liguster växer snyggt som friväxande häck.

Den storbladiga buxbomen växer långsamt (och blir dyr som en så lång häck som önskemålet var här). Den blir också snyggast som klippt.

Spirea är visserligen inte vintergrön men blir vacker som friväxande i hela vårt land och det är lätt att finna sort som blir både tät och hög. Den behöver bara gallras med ett par års mellanrum. Van Houttei blir över 2 m hög. Kräver inget årligt underhåll.

galento
Vi har amerikansk(kanadensisk) hagtorn mot en väg och den är vi mycket nöjda med,visserligen ej vintergrön och har taggar.Verkar tålig mot vägsalt och är bullerdämpande.Den växer fort,var ca 70cm för 3 år sen och är nu över 2 m (med ett par klippningar emellan)Vi har sol hela dagen. :D

Ifall du har gott om plats, så varför inte ha Thuja som bakgrund och plantera nått som lättar upp framför (här o där), t.ex buskar av varierande sorter med blommor o dofter. Fast det behövs ju onekligen minst 2-3 meter (bredd) plats för det. Det skulle ju inte se så stramt ut då!!  :D
Fast visst fäller ju då dessa buskar diverse "bös"...  ;)

galento
Finns det många sorter av spirea? Vi har brudspirea och plymspirea.Vi tycker bäst om plymspirean,de andra tycker vi ser för "vildvuxna" ut,man kanske skulle klippa ner brudspirea-buskarna till våren ???

Just plymspirea är en perenn - som iofs kan sättas som häck men antagligen inte vad du menar som 'häckväxt'. Vissnar ner helt under vintern.

Kontakta din närmaste plantskola och titta igenom deras sortiment av spireor (och andra häckväxter). Detta är bättre än att titta på bilder på nätet i första vevan. Det är utmärkt att göra detta nu på hösten, innan bladfallet.

Eftersom du vill sätta häck på så lång sträcka kanske det är också bra att låna en trädgårdshandbok på biblioteket och titta kapitlet 'häckväxter'.

galenpannan skrev:
Hjälp vad tips! Har varit helt inne på thuja innan jag kom på att det kanske skulle se lite stelt ut på en tomt ute på landet plus att resten av trädgården är ganska friväxande eller vad man ska kalla det. Att klippa dom i början och ansa någon gång per år klarar jag väl. Men ungefär där går min gräns. Är man lat så är man :)

Vi bor i precis i gränsen mellan zon 2 och 3 enl. kartan på hortogreen.com
Det är bara ett dike och gräs mellan vägen och vår tomt och ja, vägen är ganska trafikerad.
Ska ta och surfa runt lite och kolla på de häcksorter som nämnts här.
Tack!
Om det ser stelt ut beror väl på hur stor tomten är ;)
Men du har ett annat problem, närheten till vägen!!
En starkt trafikerad 90-väg saltas troligen på vintern och den enda "häck" jag sett som klarar det är vresrosor. De kan bli 2 m åt alla håll ;D

Jag funderar lite på om du kanske skulle sätta upp ett trästaket mot vägen och ha friväxande buskar innanför.
Svårt det här...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.