4 305 läst ·
9 svar
4k läst
9 svar
Lämplig häck mot Gunnebostaket?
Ytterligare en häckfråga från en med totalt ogröna fingrar.
Har idag ett grönt Gunnebostaket mot gatan (ca 30m), dvs inte direkt estetiskt tilltalande + bra insyn. Funderar på att sätta en häck på insidan av detta staket, men vilken typ av häck lämpar sig för detta? Då häcken skall fungera som insynsskydd så bör den vara vintergrön och relativt tät. Dock så behöver den inte ha möjlighet att bli så hög, hade tänkt en 1,2-1,5m. Vidare vore det bra om man kan hålle nere bredden, med Stockholmstomt på 800m2 så är man rädd om varje kvadratmeter.
Förslag på lämliga häcktyper mottages tacksamt.
Har idag ett grönt Gunnebostaket mot gatan (ca 30m), dvs inte direkt estetiskt tilltalande + bra insyn. Funderar på att sätta en häck på insidan av detta staket, men vilken typ av häck lämpar sig för detta? Då häcken skall fungera som insynsskydd så bör den vara vintergrön och relativt tät. Dock så behöver den inte ha möjlighet att bli så hög, hade tänkt en 1,2-1,5m. Vidare vore det bra om man kan hålle nere bredden, med Stockholmstomt på 800m2 så är man rädd om varje kvadratmeter.
Förslag på lämliga häcktyper mottages tacksamt.
Eftersom du redan har staket kan du mycket väl sätta liguster. Den tar visserligen tid på sig (läs andra trådar i Trädgård) men staketet stabiliserar häcken utmärkt. Sätt den 30 cm från staketet och se till att den hålls nere ordentligt de första åren - för att den skall bli tät & kraftig. Den växer sedan igenom och döljer staketet och det blir lätt att hålla den rak. Jag klipper själv min liguster ca 2-3 cm utanför staketet. Göd & vattna den rejält de första åren (förutsättningen är också att får en go bädd för futterna).
Liguster är känslig mot vägsalt.
Liguster är känslig mot vägsalt.
Kan du inte plantera vildvin i staketet?
Vill du ha en tät vintergrön häck är idegran bättre eftersom ligustern inte är helt vintergrön trots sitt namn (Vintergrön liguster) utan tappar mer än hälften av bladen på vintern och de andra blir tråkigt brungröna, och den är inte heller helt härdig i Stockholm (zon III?) utan kan frysa tillbaka en tuff vinter. Välj en idegran som är av han-klon och inte sätter några bär. Idegranen kan hållas riktigt smal och det blir riktigt läckert som bakgrund om du vill plantera perenner i en rabatt innanför!
Vill du ha en tät vintergrön häck är idegran bättre eftersom ligustern inte är helt vintergrön trots sitt namn (Vintergrön liguster) utan tappar mer än hälften av bladen på vintern och de andra blir tråkigt brungröna, och den är inte heller helt härdig i Stockholm (zon III?) utan kan frysa tillbaka en tuff vinter. Välj en idegran som är av han-klon och inte sätter några bär. Idegranen kan hållas riktigt smal och det blir riktigt läckert som bakgrund om du vill plantera perenner i en rabatt innanför!
Thuja-häck går alldeles utmärkt att sätta längs ett "gunnebo"-stängsel!
Vi har gjort det, ursnyggt
Vi har gjort det, ursnyggt
Måste man haka upp sig på det där stängslet? Jag menar, den dag då häcken sitter där och har vuxit till sig så går det väl att ta bort?
Thuja blir inte så snyggt om man inte vill ha hög häck. Den 'fordrar' viss höjd för att komma till sin rätt.
Gunnebostaket som stabilitet är utmärkt för de flesta häckar. Om inte för annat (hundar & annat otyg) håller den häcken på plats vid rikligt snöfall.
Gunnebostaket som stabilitet är utmärkt för de flesta häckar. Om inte för annat (hundar & annat otyg) håller den häcken på plats vid rikligt snöfall.
Klicka här för att svara