Hejsan,

Vi kommer behöva markduk, i lite större mängder. Hittils har vi köpt på plantagen och blomsterlandet. Man får en typ 15x1.2meters remsa för 250:-. Svindyrt, och för litet.

Finns det inget alternativ som är billigare? Skulle helst vilja ha en större mängd också, inga små fnuttremsor :)

Ska ha den för att förhindra rotogräs från att komma upp i planteringar, mestadels buskar (vi klipper hål i duken där buskarna skall kunna växa och sticka upp). Lägger täckbark på duken sedan för att dölja den.

Behöver ha till runt 150+50m2.

Mvh

Stefan

Billigaste alternativen hittar du på Rusta och Jula. Jag tror det är ca 5 kr kvadraten men kvaliten kan vara därefter. Har du problem med åkerfräken kommer dessa dukar inte att räcka till. Jag har oftast köpt de billigare dukarna och med bark över klarar de det mesta ogräset.

Ta kontakt med firmor som sysslar med markentreprenader.
Tex åt fd Vädverket, nuvarande trafikverket.

De har rullar med 4 meters bredd. _Tror_ den var på totalt 600 m2.

W
På blocket tex kan du se lite annonser angående duk från olika firmor. tex finns annonser just nu på 150 x 2 m för 1400 samt en mängd olika dimmensioner och klasser. tex 100 * 5m klass 2 etc. Har köpt på detta sätt och funkar bra.

Hej alla, och tack för era tips! Jag skall hålla koll på blocket! :)

Kolla med en odlare eller bonde i närheten om dom har lite liggandes. Går man till fackhandeln så säljer dom typ bara i rullar om 250 meter (6-12 meter breda) och det är lite overkill.

Fick en boll (70x12 meter) av en bonde o gav honom några hundra som tack. Visserligen "begagnad" men vad gör det...

Skall slå ett slag för tidningspapper, 20 sidor och med överlapp och sedan på med ett rejält lager täckbark, har själv kört med detta runt en del buskar hemma och det ser ut att fungera fint.

Blir en hel del tidningar till 150+50 kvm:)...
Om du harett pappersbruk i närheten, deras viraduk duger gott....annars är det nog blocket eller rusta/jula som gäller till lägsta pris......

• Gilla
Lovan83
  • Laddar…
Ja det blir ju ett par tidningar det =), var nog lite trött när jag skrev läste att det skulle vara runt buskar och inte att det skulle vara 150 + 50 kvm =)

Om du ser ett gäng anläggare som håller på att arbeta så kan du fråga dem om de vill sälja duk till dig. Villkoret är att du inte begär kvitto och inte bryr dig om vems ficka pengarna hamnar i. Du kommer nog undan billigt. Just nu arbetar jag i ...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.