5 455 läst ·
10 svar
5k läst
10 svar
Rådjurssäkra trädgården
För att rädda växtligheten från rådjuren glupska käftar och förhoppningsvis minska fästingplågan en aning (är inte helt säker på att det funkar, men man kan ju hoppas) så har vi fattat beslut om att rådjurssäkra hela trädgården. Större delen av rådjursbarriären kommer bestå av en kombination av stängsel och häckar vilket förhoppningsvis kommer fungera bra.
Så långt finns det gott om existerande trådar att ta kunskap från. Jag har dock ett särskilt problem som jag inte har sett diskuterat någon annanstans, jag skulle nämligen vilja undvika grindar i möjligaste mån och helst helt och hållet.
Det bästa sättet jag kommit på som man kan ordna detta på är med hjälp av rörelsedetektorer vid infarten som aktiverar strålkastare (sådana enkla saker man köper på ClasOhlson eller motsvarande). Fungerar inte detta har jag för mig att det finns "tjuvlarm" i form av rörelsedetektorer som aktiverar ljudeffekter i form av skällande hundar eller motsvarande.
Min fråga nu blir förstås om någon har prövat något liknande och om det fungerade? Eller om det finns andra och bättre sätt att hålla rådjur borta från lockande öppningar i ett stängsel?
Så långt finns det gott om existerande trådar att ta kunskap från. Jag har dock ett särskilt problem som jag inte har sett diskuterat någon annanstans, jag skulle nämligen vilja undvika grindar i möjligaste mån och helst helt och hållet.
Det bästa sättet jag kommit på som man kan ordna detta på är med hjälp av rörelsedetektorer vid infarten som aktiverar strålkastare (sådana enkla saker man köper på ClasOhlson eller motsvarande). Fungerar inte detta har jag för mig att det finns "tjuvlarm" i form av rörelsedetektorer som aktiverar ljudeffekter i form av skällande hundar eller motsvarande.
Min fråga nu blir förstås om någon har prövat något liknande och om det fungerade? Eller om det finns andra och bättre sätt att hålla rådjur borta från lockande öppningar i ett stängsel?
Redigerat:
Färist har jag också funderat på. Men med tanke på rådjurens stora spänst så misstänker jag att en rådjursfärist måste vara väldigt bred, och därmed kanske det alternativet faller.
Rådjursschasen var oerhört häftig. Men i mitt fall handlar det ju om att bevaka tomtens infart. Och det är kanske inte så lyckat om man ska få sig en dusch varje gång man cyklar förbi.
Rådjursschasen var oerhört häftig. Men i mitt fall handlar det ju om att bevaka tomtens infart. Och det är kanske inte så lyckat om man ska få sig en dusch varje gång man cyklar förbi.
Strålkastare med rörelsesensor hade jag under en period i trädgården för att kunna hämta ved under vintern utan att slå ihjäl mig. Under senvintern och vårkanten kunde man stiga upp på natten och titta ut i trädgården bara för att rådjuren nöjt konstaterat att man satt belysning i skafferiet så att de kunde se bra att äta allt som fanns - alltså är det i det närmaste verkningslöst med ljus. Ljud kanske fungerar bättre, problemet är att man själv blir störd + attrådjuren snart lär sig att det inte är någon fara
Det ser mörkt ut detta med andra ord. Jag undrar om sånt där högfrekvent ljud som man kan använda mot hundar skulle kunna hjälpa mot rådjur också? I sådana fall skulle man ju kunna rigga upp något sådant kopplat till en rörelsedetektor.
Kanske är det bäst att helt enkelt experimentera sig fram. Å andra sidan känns det rätt dumt att sätta upp några hundra meter stängsel om man tror att man ändå inte kommer kunna skydda sin infart på något vettigt sätt.
Kanske är det bäst att helt enkelt experimentera sig fram. Å andra sidan känns det rätt dumt att sätta upp några hundra meter stängsel om man tror att man ändå inte kommer kunna skydda sin infart på något vettigt sätt.
Nej det är svårt att slippa rådjuren så länge man har något som lockar dem. Det enda säkra är höga stängsel, 2m+.
Högfrekventa ljud brukara fungera initialt. Djuren lär sig tämligen snabbt att ljudet inte är förknippat med fara så de struntar i det efter ett tag.
Högfrekventa ljud brukara fungera initialt. Djuren lär sig tämligen snabbt att ljudet inte är förknippat med fara så de struntar i det efter ett tag.
Personligen så tror jag mer på en färist än på häckar. Häckar kommer de att tränga sig igenom, hoppa över etc för det är något som är naturligt för dem. Men staket och färist är inte intressant att forcera för att komma åt någons trädgård. Sen är det fullt möjligt för dem att hoppa över en färist om de blir skrämda, men det är ju en annan femma. Det lömska med färistar är om de används fel, om tex tamboskap/husdjur av misstag försöker gå över och bryter benen.
Vanliga naturliga stenmurar är rätt effektiva mot rådjur också. Nog för att de utan vidare kan hoppa över om de vill men åtminstånne "mina" rådjur verkar undvika stenen om de kan. Brukar vara gott om spår på utsidan om muren dock
Men hur bred färist måste man ha för att den ska vara effektiv mot rådjur? När man ser dem skutta fram ute på fälten så känns det som att de utan vidare skulle kunna ta ett femmetershopp över även den bredaste färist.
Tror inte att den måste vara jättebred. Grannens trädgård är mer intressant än att göra sig besväret att hoppa över något läskigt för att komma in till din. Djur fungerar så att de går längs med mer eller mindre bestämda rutter. Man kan styra hur man vill att djuren ska gå, tex genom att sätta upp staket.Herr Anders skrev:
Det sämsta med att ha en inhägnad som är svår för djuren att ta sig in innanför är att OM djur kommer in har de extremt svårt att hitta ut, speciellt om de får panik. Försök att hitta på lösningar när ni bygger för att snabbt kunna hjälpa om det händer. Tex plyfaskivor att lägga över färisten, grindar eller avtagbart staket med jämna mellanrum i staketet.
Du kan ju alltid kontakta kunnigt folk, tex Jägarförbundet på Öster Malma, Hushållningssällskapet, något naturbruksgymnasium med inriktning på skog/jakt.
Klicka här för att svara