balloo
balloo: Oj är dit staket bara 50cm högt det tycker jag var väldigt lågt. Har du järnrör som är nedslagna/fastgjutna i marken. Sitter dom gamla stolparna stadigt och rakt tycker jag också det måste vara smidigt att bar skruva fast en ny stolpe i den gamla med tex fransk skruvar eller vagnsbult. Fina bilder, dom kanske inte är skalenliga men jag får spontant en känsla av att staketet ev. är
4 svar · 10,9k läst
·
Dalbotant
Dalbotant: Ja jösses! Den får du fota och framförallt får du fota massor när du transporterar dem hem! :)
13 svar · 2,8k läst
·
Benny_o_Lina
Benny_o_Lina: Ja, han var ingen "höjdare" till programledare direkt.. Har ju sett mycket bättre i sånna här program. Tyckte också att det visades för lite trädgård och just för lite detaljer i trädgårdarna. Vill ju inte se o höra en massa av ägarna om det inte handlar om vad dom gjort i sina trädgårdar. Visades inte mycket tips o trixs heller. Skulle viljat se vilka dom valde mellan för att
2 svar · 1,4k läst
yonna
yonna: Finns olika typer gabioner. Mina fästes ihop med lång spiralstål som syns efter monteringen och om jag kollat innan köpet hade jag valt en annan modell. Titta alltså noga på konstruktionen innan du köper. För min del är det inga problem med hållbarheten men estetiskt skulle jag valt annan sort.
2 svar · 4,0k läst
B
Barstar: Jag bor i sutteränghus och har således en slänt på varje sida om huset som leder ner till trädgården. På de ena sidan har tidigare ägare anlagt etageplan med odlingsmöjlighet. Till varje etage och på sidan mot grannen har murar i sten lagts. Nu har muren i "mellanplanet" rasat och mina misstankar har besannats. Murarna består bara av lagd sten utan varken förankring eller ordentligt
0 svar · 2,2k läst
C
calle336: jag kör dem nog naturella så får de hålla så länge de håller. Ev nån remsa platonmatta på insidan så de får luftas lite.
7 svar · 3,7k läst
Enk Projektet
Enk Projektet: Jag hämtade en släpkärra full och den kostar 100kr ink moms och med kvitto. Men kom ihåg att den ska vara "bakbar"
6 svar · 5,6k läst
F
Fol: Hej Mats! Jag fixar transporten om vi delar på den. //Tore
6 svar · 1,2k läst
E
Ejfel: jag monterade upp snörasskydd och låter solen skotta taket senare under våren.
5 svar · 5,1k läst
Y
Yrrol: Tog en promenad på baksidan av huset. Orkade inte klippa gräset i slutet så det var ganska högt. som la sig ner under vintern. Tänkte bränna bort det sen. Men nu ser jag massa gångar i döda gräset, och MÅNGA hål ner i jorden. Sällan det varit jordhögar vid hålen dock. Fast gräsmattan är inte plan längre, det är bulor överallt. -------------------------- Elektroniska skrämmor
0 svar · 912 läst
A
abe: Svårt att stapla om man häller ner stenen med traktorskopan.... jo jag vet LAT! Men jag kommer att vrida o vända lite på varje lager, så skitlat är jag kanske inte!
9 svar · 8,1k läst
·
prototypen
prototypen: Släta till så gott det går och "spackla" sedan med lite ny matjord. Protte
2 svar · 3,5k läst
svartöra
svartöra: [citat] En rabatt med kalkälskande växter kanske?
11 svar · 19,2k läst
D
dsub: Har sett att man i vissa trädgårdsböcker tycker att istället för att bara fylla i svackan skall man göra en "lucka" i turfen ich fylla på mes sandblandad jord under svackan. Kan ju fungera om man nu har en fin och tätt gräsmatta. Shälv slänger jag på både sand och hästskit lite då och då och räfsar ut det. Helst när gräset tagit sig på senvåren.
1 svar · 5,2k läst
M
mvs: Lyckades komma ner till 40 cm och den icke-bärande stolpen sitter stenhårt. Betongen klarar också den bärande stolpen bra, men killen på Hornbach sålde tyvärr för korta plintjärn till mig som sviktar när grinden kommer på. Snackade med en annan kille på Hornbach igår som sa att det krävs betydligt längre plintjärn än så. Eftersom jag inte orkar bryta upp all betong igen kommer
9 svar · 14,4k läst
P
PerJohan: Lite av ett trådlyft såhär, men iallafall.. Klart det finns utomhusjulgransfötter. Såg att Rusta (eller var det kanske Jula) hade sådana till utförsäljning någon gång samtidigt som de sålde ut ljusslingor och dylikt här efter nyår. Det är väl egentligen ungefär som en vanlig inomhusjulgransfor men med en pinne (armeringsjärn tex) på sådär 3 dm som sticker rakt ner mitt under
8 svar · 42,0k läst
T
tpsoft: Hej Vi har dränerat om vårt hus och ska ordna en ny entretrappa till huset under våren/sommaren men vi skulle vilja ha lite fler ideér. Förutsättningar: Då vi bor i ett teglat hus tycker vi att det skulle vara fel med en trappa i trä så det är sten som gäller. Formen på trappan vill vi ska vara med steg åt alla håll från huset sett (se bifogad skiss) 5 steg i trappan Drömmen
0 svar · 10,8k läst
·
G
gaia: se dej runt om i trakten vilka vanliga träd och buskar trivs där och använt samma sorter och helst snabbväxande blandat med långsamma . Konstra inte till med kinkiga ej inhemska sorter så slipper du besvikelser. Man gör oftast fel att man planterar för tätt när man planterar något som ska bli stort med tiden. Plantor är så små så man ser dom knappt på en stor yta men har man
3 svar · 4,1k läst
B
bredberg76: Finns det någon som kan tipsa på en bra och gärna billig trädgårds/landskapsarkitekt i gävleområdet för lite konsultation (förutom rönngrens).
0 svar · 1,8k läst
H
hakaninorr: Vad har ni betalat, eller fått offert på, för att få smågatsten lagd? Med eller utan urgrävning, bortforsling, bärlager, sättsand/flis, och själva smågatstenen, ny eller begagnad sten?
0 svar · 2,8k läst
B
bränski: behöver inte vara exakt samma färg då muren ändå ska läggas om och muras upp istället. men jag får väl ringa ochhöra med lite firmor runt omkring ist då!
2 svar · 1,9k läst
A
AndOld: Håller med föregående. Röj inte för mycket. Det tar tid för träd att växa upp. Utnyttja befintliga möjligheter istället för att börja om.
6 svar · 16,0k läst
F
fredar: På tomten finns alla dessa invånare. Finns här någon som funderat på hur man uppnår/bibehåller/förbättrar balansen? Många människor tror sig ju varken vilja ha insekter eller småkryp, men då blir det Inga blommor och till slut väldigt tråkigt på tallriken. Så jag vill ha ormar för att hålla mössen i schack - men inte för många ...och möss och getingar för att hålla
0 svar · 2,7k läst
S
superkarro: Vi bor vid en djup brant slänt och jag skulle vilja sätta upp ett staket. På sina ställen lutar det närmare 45 grader. Hur långt från kanten behöver man sätta staketet och hur fäster man lämpligast stolparna när det är stenigt i marken (bor på ett berg, dock ej synligt berg)
0 svar · 3,1k läst
M
mr_bygg: Vi anlitade en trädgårdsarkitekt och är hittils jättenöjda. Har skrivit om det i en annan tråd och är lite lat så jag kopierar in det här [citat] Jag tror det är otroligt viktigt att man hittar en trädgårdsarkitekt som är lyhörd för vilken typ av trädgård man vill ha och som kommer att fungera praktiskt annars kan det nog lätt bli pankaka av allt istället. Den vi anlitade var
11 svar · 7,6k läst
J
johan_ben: Tack för ett bra svar lavin. Du har nog helt rätt. Antingen får man nöja mig med ett insyns-skyddande träplank alternativt satsa på det du beskriver ovan. Har du fått något uppgift om kostnad per meter. Som du skriver måste man ju ta i beaktande turbulensen och effekten på vinden. Både du och jag bor ju i Skåne och där har vi ju gott om vind. Jag funderar på att kontakta ägaren av
2 svar · 4,2k läst
B
billy_baver: Budgetera 20 Skr/kvm exkl moms för maskin/arbetskostnad. Det bör räcka, åtminstone om marken inte är lerhaltig och extra krävande. Utöver detta tillkommer material. Ibland finns jord tillgänglig på tomten, "avhyvlad" i spåren av själva husbygget. Men oftast räcker inte jorden till. Man måste komplettera med större och bättre jordmassor och underlag för gräsmattorna. Dagspris för
2 svar · 3,5k läst
T
tjommeost: Det är sättningar i marken som har orsakat detta. Har råkat ut för samma sak själv. Sättningarna skapar en fri väg ner i marken (en till två meter) där nere är det frostfritt och jordvärmen hindrar snön från att lägga sig. Detta är extra vanligt vid nyanläggda gräsmattor och tomter.
18 svar · 5,0k läst
U
urvr: Haha, det där med att testa först har inte ens kommit upp i mina tankar =) Bra tips som jag ska testa. Får nog tänka om med krukan och växten, tanken var att den skulle stå i krukan tills dess att trädgården skulle fixas och sen åka ner i marken igen. Men jag vill hellre att växten klarar sig än att den står i en kruka =) Är det någon som vet hur man förökar en trädgårdsprakttry?
2 svar · 3,5k läst
B
billy_baver: Det sediment du har i dammen är utmärkt som jordförbättring. Halva grävjobbet är att bana av ytlager och sortera upp i mellanlager så att inte hela omgivningen blir en enda lervälling. Återigen: Välj grävfolk som KAN det där!
7 svar · 9,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.