66 987 läst ·
23 svar
67k läst
23 svar
Inhägna tomten för hund
Det är denna lösningen som vi har tänkt använda när vi byter hus. En tanke jag har haft är om inte staketet "följer" med häcken upp när den växer? Vad har du använt för stolpar? Man vill ju ha det så osynligt som möjligt...yonna skrev:
Jag köpte 'såna här trekantsjärn' dvs ganska smala järnrör (som förr i tiden var vanliga för nätstaket); kapade dessa i lämplig längd och borrade hål uppe, mitt i och nere för fäste av stabiliseringsstållinor. Gjöt fast stolparna med 2 m mellanrum- staketet är ju ganska böjligt men det är bra sträckt och det följer definitivt inte 'med häcken i höjden'. Jag vill absolut inte att staketet ska synas så det gällde att få det så tunnt och stabilt som möjligt. Gunnebo o dyl har ju så tjocka stolpar. Planterar häcken precis invid och låter den växa igenom nätet och klipper ett par cm utanför staketet. Efter två år ser man inte längre staketet - jag har satt bokhäckar. Funkar också för liguster som jag hade i min förra trädgård. Skulle du välja thujahäckar måste man dra ut delar av häcken genom trådstaketet så att det inte ligger platt mot staketet. Däremot råder jag dig inte att välja thuja om du har hund/hundar eftersom thujan är väldigt känslig för hundkiss.
Det finns redan häck på plats så vi tänkte klippa ner den så mycket som möjligt för att verkligen få in nätet där det inte syns. Däremot blir det kanske inte så lätt att gräva ner stolpar, just för att det redan finns en häck.. Ingen som har testat med sådana stolpar man har till elstängsel?
Titta på Allox viltstängsel finns i 150 och 200 höjd mycket diskret när det väl är uppsatt. Fick rådet själv här på forumet när det gäller rastgård till vår katt, och har läst en del om det, och har ännu inte hittat någon som är missnöjd med det.
Jag har pratat med försäljarna på granngården och de säger att det även håller för hund samt att det har mycket låg vikt och är lätt att sätta upp. Min uppfattning är att det är relativt billigt.
Du kan läsa mer om det på allox,se
Jag har pratat med försäljarna på granngården och de säger att det även håller för hund samt att det har mycket låg vikt och är lätt att sätta upp. Min uppfattning är att det är relativt billigt.
Vat du vad den kostar? Ca?Gruffan skrev:Titta på Allox viltstängsel finns i 150 och 200 höjd mycket diskret när det väl är uppsatt. Fick rådet själv här på forumet när det gäller rastgård till vår katt, och har läst en del om det, och har ännu inte hittat någon som är missnöjd med det.
kamilenski skrev:
denna kommentar är från mars i år:
Ringde grannården och frågade men de kunde inte hitta 100m rullarna i sina listor. 2x20m allox rådjursnär kostade 475 tror jag det var så strax över 2000 kan nog stämma ändå.
Det priset hittade jag på denna sida: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=85935.0
granngården hemma hade meterpris på ca 55:-, har inte frågat om pris på hel rulle ännu jag kommer säkert att behöva ca 100 meter.
Ang stolpar så slå ner stolpspjut och sätt stolparna i.
Funkar utmärkt.
http://www.beijerbygg.se/ImageVault...ht_300/id_3368/scope_4/ImageVaultHandler.aspx
Funkar utmärkt.
http://www.beijerbygg.se/ImageVault...ht_300/id_3368/scope_4/ImageVaultHandler.aspx
Klicka här för att svara