9 823 läst ·
20 svar
10k läst
20 svar
Hur hålla hundar utanför vår trädgård?
Tyvärr finns det jättemånga oansvariga hundägare som tycker att deras lilla (eller stora) älskling får göra precis hur som helst. Trots att jag är hundägare har jag väldigt liten förståelse för detta. Det är på inget sätt OK att hundar springer in på privat område utan tillåtelse och det är ännu mindre OK att hundägarna inte plockar upp efter sin jycke, oavsett om det är privat eller offentlig mark.
Jag skulle sätta upp en skylt och surt påtala problemet för alla hundägare som låter sina hundar springa fritt.
Jag skulle sätta upp en skylt och surt påtala problemet för alla hundägare som låter sina hundar springa fritt.
Hos oss är det ganska ovanligt med lösa hundar. Det är dom kopplade hundarna som är problemet och därför blir jag så störd. En lös hund som råkar springa in och skita på min gräsmatta är väl en sak. Men en kopplad hund som tillåts gå in på tomten och skita när hundägaren står och väntar, det är förvånande. q(;^
p
Det var då ett fasligt j-a gnäll på hundar..... så farligt kan det väl ändå inte vara?!?
Bor man på landet så är ju inte hundar den enda typen av djur som tar sig in på tomten... tänker då på vilda djur...& de kan ju förstöra så mycket mer än att bara pinka/skita på gräsmattan.
Bor man på landet så är ju inte hundar den enda typen av djur som tar sig in på tomten... tänker då på vilda djur...& de kan ju förstöra så mycket mer än att bara pinka/skita på gräsmattan.
Orelevant inlägg i debatten måste jag säga. Att vilda djur kommer in på tomten om man bor på landet är en helt annan sak än om grannens hund springer och skiter på min gräsmatta. Jag blir lika uppretad jag som många andra blir när djurägare till TAM djur inte håller efter dem. Vilda djur är en annan business. En del vilda djur får man dessutom jaga och skjuta av, men tyvärr får jag inte göra det med grannens hund... Även om jag skulle önska det ibland.Veritas skrev:
Exakt ! Markera gränsen med några pinnar och ett band. Köp ett flerfärgat brett plastband så syns det tydligt..kamilenski skrev:Markera gränsen med pinnar och vanlig band. Många vet inte ens att det är din tomt! Jag hade liknande problem för några år sen då jag bodde i Malmö.
Folk tror att är det kommunal tomt, kan man göra vad som helst.
Skulle det inte hjälpa, kan du göra annat.
Själv har jag en svag airsoft pistol som jag skrämmer dom med.
Man får inte skada dom! Har egna hundar och skulle bli arg om någon hade skadat mina älsklingar.
Sätt också upp skyltar med några tiotal meters avstånd där det står nått om Privat tomt, tillträde förbjudet, rasta EJ hundar här !!!
Oavsett om man bor på landet eller istan så är det upp till hundens ägare att se efter sina djur. Dom har INGET på någon annans tomt att göra och ännu mindre SKITA på ett område som är privat tomtmark och att majoriteten av hundägare på landet ALDRIG plockar upp efter sin hund är förjävligt.Veritas skrev:
Visst, skiter hunden i skogen eller ute på åkern struntar jag i.. men när folk låter dom skita på tomtgränser eller på vägen och längs med vandringsstråk gör en förbannad.
Att vilda djur skiter lite varstans stör mig inte för dom har ingen möjlighet att plocka upp efter sig, än mindre fatta att dom skiter på olämpligt ställe men hundägare kan plocka upp.
Mellan 1 mars och 20 augusti får hundar inte springa lösa där det kan finnas vilda djur. Om hunden skadar någon eller förstör något är du ersättningsskyldig. Ditt ansvar framgår av lagen om tillsyn över hundar och katter.
Redigerat:
Klicka här för att svara