Benny_o_Lina
Benny_o_Lina: Plantera nu innan det är försent skulle jag säga. Bäst är det på våren för då har plantorna hela våren, sommaren och hösten på sig att etablera sig och växa till sig lite.. få ordentligt med rötter och sånt så att dom ska klara vintern bättre.
5 svar · 12,2k läst
U
urbann: Kolla blocket först. Där brukar man kunna köpa gunnebostaket riktigt billigt.
32 svar · 77,3k läst
B
BigGitt: [citat] Ja! Annars hade man kunnat ha 100x100mm stolpar var 100 mm ;)
4 svar · 1,3k läst
T
timme: Jag har provat olika sorters elektroniska anti-sorkgrejer. Tycker att de dyraste är bäst, tyvärr. Jag har sådana med solceller. De ska sättas en bit från hålen för att få bästa vibration på stort område och man ska inte flytta dem, för då tror sorken att den vunnit kampen om platsen. Men förra året provade jag att sätta armeringsjärn ner i marken med en tom plastflaska på som
4 svar · 5,6k läst
sir_daniel
sir_daniel: hmmm... har gratis tillgång till fyllnadsmassa från ett bygge i närheten :) tänkte markduk, sedan 0,5-1 meter fyllnadsmassor sedan planteringar med sten runt om typ markkrypande barrväxter o liknande, saker som inte behöver underhållas men ser snyggt ut (plus sådant man inte vill springa runt i, kanske något med taggar ;) )
7 svar · 3,8k läst
B
billy_baver: http://www.nobleteam.se/ har bra priser på svensk och importerad natursten. Men materialet är bara halva nöjet. Att montera fasadsten är ett jobb för professionell murare! Ta kontakt direkt med någon på orten för synpunkter och pris.
4 svar · 4,5k läst
T
trojlee: jag hade nog murat upp på den stödmuren som finns med leca eller murblock...först borra ner armeringsjärn i den befintliga och sen mura...tror det hade blivit snyggast och bäst i längden. sen är det ju fritt fram att lägga plattor. Om du vill ha extra stöd/mothåll för muren så kan du "mura fast" markduk som du drar in under plattsättningen..... / M
1 svar · 4,3k läst
T
torparn2: Är det någon här som har anlitat dom för mönstrad betong? Isf utfördes jobbet korrekt eller har ni något negativt att säga?
0 svar · 2,2k läst
L
Liemannen: Fast gräset lär du inte slippa ändå..
4 svar · 5,9k läst
B
byggankan: Då är det prakthäggmispel det får bli. Det är mellan den och bärväggmispeln som jag funderat.
18 svar · 10,7k läst
Sommartorparn
Sommartorparn: Vem har en sandstens-slipsten med vev nuförtiden! Brukar lämna in min lie till slipning och däremellan dra själv med liestickan. Blir vass som tusan! Räcker kanske för oss som hobbyslår med lie?
10 svar · 8,7k läst
K
krille777: Hej Har grävt ut för min pool på tomten och har en del fylle över som vi vill bli av med. Någon som är intresserad? Det är i alla fall 10 kubikmeter jord/sten som kan hämtas i billdal göteborg.
0 svar · 2,3k läst
Benny_o_Lina
Benny_o_Lina: Tror inte det gör något. Det var väl inte 40 grader när du limmade? Du ska se att det kommer hålla fint ändå...
2 svar · 3,0k läst
Benny_o_Lina
Benny_o_Lina: Men den "fukten" har du nog ändå när det regnar. Räcker ju att marken blir fuktig så syns det väl? Menar att även om marken är dränerad efter alla konstens regler kommer det ändå viss fukta på grunden som syns.. skillnaden är väl att det torkar upp fortare om arbetet är korrekt utfört. Det viktigaste är väl att det inte står vatten längre tid intill grunden eller i marken runt
11 svar · 6,7k läst
Q
quixi: Jag ser att dem försvinner från mitt hus också....har sprutat med lite grönsåpa misstänker att dem komm efter att jag röjde massa småaspar i närheten då....d^_^b
5 svar · 12,7k läst
yonna
yonna: Tack - jag väljer öringens råd. Det verkar väldigt lugnt i hålet - men hålet blir större för varje dag ... Vilken tid på dygnet ska jag välja?
7 svar · 3,1k läst
S
storkarp: Någon speciell stil du är intresserad av? japanskt? Woodland? Lättskött? träd? Buskar och häckar? Jag köper ibland lite inspiration och då kallar jag det trädgårdsporr. Diverse trädgårdstidningar.
3 svar · 1,3k läst
K
koaala: Nuförtiden finns det massor av tropiska växter man kan ha i trädgård. Tänkte skriva en lista av växter som klarar av den svenska vintern, dock de flesta vill ha en ordentlig vintertäckning. PALMER: Chaemerops Humilis Cerifera, härdighet ca -15 grader. Chilensk vinpalm, härdighet ca -15 grader. Sabal Minor, härdighet ca -21 grader. Trachycarpus Manipur,härdighet ca -15 grader.
0 svar · 2,6k läst
blåbussen
blåbussen: Grävare kostar 1000:-/h och om det är en stor grävare så går det nog rätt fort att få ordning på tomten, typ 2-3dagar. Störmurar behöver du nog två personer till så troligen 1600:-/h + material. Vet inte hur det är med dränering och att göra marken genomsläpplig, har samma funderingar på min tomt som också just nu består av morän och på vissa ställen rejält packad lera. Jag
1 svar · 1,9k läst
W
WHY: sträck med lastband fastsatt i bil/traktor /granne .ett gammalt trick:D
4 svar · 14,7k läst
Y
Yrrol: Tror mig ha sett deras unge nu så nu kan jag ju verkligen inte agera. Däremot gick det rätt bra att tvätta väggen iaf, kan ju nästan gå fram å ta på fågeln, undra om den kan vara tam... aja... får se hur man ska lyckas måla väggen sen.. eller om det blir sommar nog att kunna mål ens.
3 svar · 11,5k läst
Chrissofsweden
Chrissofsweden: Tanken är inte helt dum. Om du får tag på lite billig frityrolja så går det ju att portionera ut lite bättre än att "spilla". Någon polare måste väl ha en frityr som kan skänka lite gammal olja. Annars så kan ju typ MP60 funka. Men jag tvivlar. /C
4 svar · 4,9k läst
·
B
b8q: Som sagt, antingen annonsera på Blocket och hämta gratis, eller ta med en släpvagn och besöka närmaste Ballast-anläggning. Upplands-Väsby har redan nämnts, jag vet att Rydbokrossen också säljer både natursten (=rundade) och sprängsten/kross.
10 svar · 4,2k läst
V
viktordt: Du kan försöka få trädgården "infekterad" av Parksallat istället, det j*vla ogräset konkurrerar ut Kirskål med ena handen bakbunden... :P Själv har jag Parksallat, men generellt gäller samma för bägge dessa eländen. De har ett oerhört utbrett rotsystem, där alla "plantor" som tittar upp ur marken är sammanbundna med varandra. Jag rensade ut 2 kvm Parksallat-infekterad jord, och
26 svar · 24,4k läst
H
Henri: Har tidigare sett tips här om att stryka på kallasfalt för att erhålla en svart yta på gammal asfalt. Men utspilld färg blir kanske svårt att täcka över.
5 svar · 12,4k läst
svartöra
svartöra: Nedre bilden visar rhododendron närmast kameran och idegran bakom det. Rhododendron har ytligt rotsystem, det är bara att gräva upp och flytta iväg. Idegran kräver nog mer grävande, men är väl värt att flytta tycker jag. Dyr i inköp, lätt att forma. Jag skulle inte döda något utan försöka flytta det. Finns det liv, finns det hopp... Alternativt säljer du på Blocket, eller
2 svar · 5,6k läst
P
putte80: Får bli skruv då!!
4 svar · 2,2k läst
R
Richie76: Ok, känns bra att veta, är inte rädd för sättningar då jag paddade riktigt rejält! Men då känns det ännu märkligare att stenarna beter sig som de gör.
8 svar · 7,8k läst
R
RtZ: Jag gillar mitt gamla trästaket i falu rödfärg, men har svårt för att välja grind. Har svårt för en trägrind, utan skulle helst vilja ha en i järn. Tror ni att en järngrind skulle fungera tillsammans med övriga staketet i trä? Kanske skulle jag mura upp två stoplar som en övergång mellan staket och grind? Vad tycker ni? :)
0 svar · 1,5k läst
Dalbotant
Dalbotant: Om det var torrt efter att du gödde så är det ganska stor risk att du bränt gräset. Men det kommer igen, bara det får regnat ordentligt.
4 svar · 1,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.