Har precis lagt färdigt marksten längs hela huset haft sättsand 20cm hela vägen mot huskanten. har en betongplatta.

Märker till min stora förvåning och rädsla att när det nu regnar så stiger en illavarslande fuktrant upp på grunden. Det verkar som att sättsanden är för tät för att släppa igenom vattnet och det blir stående.

Hur nära brukar man gå med sanden, skall man istället ha lagt singel närmast huset.

Känner verkligen inte för att göra om, men vill samtidigt inte heller få en vattenskade om 6månder...

Hjälp...

Om du gått mot huset med sand så måste du skapa en kapilärbrytande skickt

Gjorde likadant, va bara o göra om. Har spritputsad tegel fasad och när det blir fukt-fryser det-spränger bort putsen- INTE BRA. Speciellt när det ligger sten så har vattnet inte möjlighet att dunsta eller marken är mättad med väta. Tror att egentligen ska man nog lägga dräneringsrör och fraktioner uppifrån och ner: grovt typ makadam markduk dräneringsrör och under finare. Som sagt jag är ingen expert utan gillar att testa mig fram. Jag gjorde en annan lösning tog upp innersta raden mot husväggen ca 30 cm sedan grävde jag ur 0-8 an ner till markduk la leca kulor i diket sedan tillbaka med plattorna. Ingen större arbetsinsats ca ett par timmar. Nu när det regnar är det snustorrt där fukten kommer ca 30 cm ut. En annan viktig sak är att du har fall ut från huset så inte vattnet rinner in mot husväggen.

bygga rätt: en kapilär vaddå?

silversmeden: lekarkulor men får plattorna verkligen fäste i det? Kan det inte bli mycket rörelse.

Funderar på att gräva upp 30 cm ut från husvägg ner till markduk och sedan lägga lite grövre singel och skippa sten helt närmast huset. Dock är jag även osäker på om det ligger ett dräneringsrör. Plattan ligger på en helt utsprängd yta så byggaren menar att det agerar som en enda stor stenkista och att det är onödigt med dränering. Jag skulle nog ändå vilja dra ett dräneringsrör runt huset för att vara på den säkra sidan.

Inga fler erfarenheter som någon kan komma med?

Tyvärr är det nog bara att göra om. Ni bör gräva ner till grundsulan. Närmast huset lägger ni ett kapillärbrytande lager ex tvättad makadam för att slippa fukt och för att skilja denna från jorden så det inte blandas kan man ha en geotextilduk.

Som "silversmeden" säger.. Du måste ha fall från huset och ut på din plattgång..De får inte vara i våg eller luta in mot huset.

och hur nära huset vågar jag lägga plattor? är 30cm ett bra mått?

Mina plattor ligger dikt an grund (första raden)lecakulor ca 30X30 cm under det geotexduk. Fall ca 1,5 cm /m. Plattorna ligger i 0/8 stenmjöl

gemini skrev:
och hur nära huset vågar jag lägga plattor? är 30cm ett bra mått?
Sålänge du har fall kan du lägga dom intill.

Men jag har fall, faste ett lager sätt sand som de ligger i som är väldigt fuktig. Så fuktig att jag ser spår av fukt på grundplattans yttre "platta"., Om det nu gör något eller inte, det vet jag inte

Men den "fukten" har du nog ändå när det regnar. Räcker ju att marken blir fuktig så syns det väl? Menar att även om marken är dränerad efter alla konstens regler kommer det ändå viss fukta på grunden som syns.. skillnaden är väl att det torkar upp fortare om arbetet är korrekt utfört.
Det viktigaste är väl att det inte står vatten längre tid intill grunden eller i marken runt om.
Du kan ju aldrig undvika att det kommer fukta på den. Regnar det och blåser träffas den ändå av regn och blir "fuktig". Samma sak på vintern när snön blåser upp mot huset.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.