Wide Glide
Wide Glide: Jag har roat mig med att göra en skiss / förslag på hur det bör se ut för att vattnet inte skall leta sig in till husgrunden. Det beror mycket på hur markförhållandet är och att marken runt huset är bra dränerat. Har du lerig mark är dränering viktig. Likaså om det är berg. Morän släpper igenom vattnet. 50mm med krossgrus är lagom att kratta ut och sedan lägga plattorna i.
7 svar · 10,2k läst
·
L
Larfli-0: Instämmer att det måste vara en konstruktionsmiss. Har dock uppfattat det som att missen består i att rörelsen på haken borde vara mer "uppifrån och ned" och mindre från sidan och ut om du förstår vad jag menar. Låsklossen är mycket svår att justera handlar om millimeterdelar och sätter man den får långt upp går det inte att låsa och sätter man den för långt ner så går
1 svar · 5,2k läst
T
tpsoft: Där är en brunn längst ner men den syns dåligt på fotot. Finns även en dörr numera samt en mur runt om.
8 svar · 3,9k läst
·
M
magnusj: Hur lagar man något sånt här? Eller, rättare sagt, vem kan laga sånt här (NV-Skåne)?
0 svar · 7,1k läst
·
yonna
yonna: 1)Har läst att mans bör plantera dem med ca 1 meters avstånd , då får ca 18 st plants. men det känns ganska mycket... kan det bli FÖR mycket? Är edt bätter att plantera dem med 1,5 m mellanrum så att det blir lite luftigare? Sätt dem gärna tätt som du blivit rekommenderad. Roddisar vill gärna trivas tillsammans med släktingar och gillar inte 'luftigheten'. 2) Bör jag resonera som
1 svar · 2,4k läst
H
HeleneP: [citat] :rolleyes::rolleyes: Får välan se till att få tummen ur jag också, det där med att dela var ju ett himla smidigt tips!! Aldrig fel med kundvänliga säljare, verkligen en bonus. Helene
11 svar · 5,6k läst
D
Diola: Liten uppdatering, muren är gjuten nu, blev betong hela vägen, ca 20 cm nedgrävd och 80 cm kommer vara stöd mot fyllnadsmassor. Nu ska vi börja leta fyllnads massor/grus innan vi kan parkera bilen.
7 svar · 4,0k läst
·
M
mape366: Fina grindar!
10 svar · 26,8k läst
M
10 svar · 26,8k läst
L
Liemannen: Sen är det ju inte så att det sätter sig första året och sen ligger still..
4 svar · 2,1k läst
K
Kjell_G: OK, it's a good trick - but how did you do it? Google-länken menar jag :) Kjell G [citat]
18 svar · 13,2k läst
J
DIY_freak: Vår rutschkana i plast har hållit mycket längre än barnens intresse. Det är iofs en ganska kort/enkel kana ner i sandlådan, så det kan väl hända att en 10-meters räcker något längre, men jag tror i alla fall att hållbarheten på plast resp. plåt är oväsentlig, om du inte planerar att sälja den vidare sedan eller ha den till barnbarnen...
2 svar · 8,7k läst
L
Lidan: Hej! Jag har byggt ca 40 löpmeter lecamur som avgränsar gräsmattan ifrån uteplatsen. Nu innan vintern och kylan kommer (så att muren inte frostsprängs) vill jag lösa "toppen" av muren. Det finns en massa olika varianter på detta, jag har dock fastnat för den lite enklare. Både billigare och passar vår "smak" bättre. Så här ser den ut (hoppas länken fungerar). Då är min fråga hur
0 svar · 3,1k läst
M
mr_bygg: Vad hade ni kommit överens om innan? De kan säkert ha rätt i sak att vattenavrinningen fungerar trots ett fall från vägen, men att vattnet istället tas om hand på er egen tomt.
9 svar · 3,5k läst
S
starring: Hej, någon som vet vad definitionen av en finplanerad yta är? Dvs vilken kvalité skall jorden ha (enl våra byggpapper skall man kunna så gräs direkt)? Även intresserad av att veta om det finns några normer på hur stora höjdskillnader en finplanerad yta får ha? //Kent
0 svar · 1,3k läst
K
konjry: Bygg en mur med Keystone lätt att sätta upp och sparar utrymme, lättare med mur än en slänt som oftast ger mer arbete
1 svar · 4,1k läst
E
Eva__: Hej! Jag hade nog byggt ett trädäck i anslutning till entrén och carport under och backen inte fullt så brant som det ser ut nu... Löv och skottning blir ändå lättare. Värre med att få upp barnvagnen när barnet blir tyngre ;) Det är snyggt med etager också =) Lycka till!!
4 svar · 2,0k läst
·
MathiasS
MathiasS: Trädet står kvar tack och lov. Tror jag stått en halvtimma och stirrat på det där trädet igår. Det blåste ju egentligen inte så mycket här, 8-10m/s, kanske lite mer i byarna. Kunde ha varit värre.
8 svar · 5,0k läst
C
Caesell: Du kanske borde tänka på att gödsla gräsmattan? Det kommer få svamparna till att försvinna tillsamans med klippning.
17 svar · 24,1k läst
Sommartorparn
Sommartorparn: En sak till. Gör gärna så att trädet är planterat på en liten upphöjning. Den grävda jorden kommer nämligen att sjunka ihop och innan du vet ordet av så står trädet in en fördjupning, vilket inte är så bra.
4 svar · 5,3k läst
B
billy_baver: Om slänten sluttar mycket brant bör du överväga att terrassera. Då anlägger du rabatten i ett eller ett par breda "trappsteg" för att binda jorden och hejda regnvatten. Det blir dessutom lättare att jobba bland plantor och ogräs. Spara gärna naturstenar som dyker upp under resans gång. De binder fukt och det gillar plantorna. Du ska också ägna en tanke åt bevattning. Med bara den
7 svar · 12,8k läst
S
savio: [citat] Okej, med sånt medel så ska det vara lugnt ändå menar du? Med halka, menar du att just det medlet brukar göra att det blir extra halka? Eller var det ett tips mot halka överlag? :cool:
2 svar · 2,3k läst
H
Hasse C: Verkar svårt att hitta något ställe som har en bra gårdskratta till salu. Det blir nog till att snickra ihop en egen istället. Någon som har tips om hur tätt piggarna bör sitta? Jag gissar att det krävs minst 6-7 cm för att det ska bli snygga ränder i gruset.
3 svar · 7,4k läst
Wasa
Wasa: Hej Du kan lägga naturstenen i jordfuktig betong. Iaf de som ligger närmast betongstenen. Det blir stabilt som attans! Mvh Wasa
1 svar · 2,5k läst
B
bäckåbölja: Vi hade oerhörda problem när vi köpte huset 2005, på kvällarna gick vi varv på varv runt huset och kunde utan vidare plocka 1000 sniglar om dagen. Här minskade det när det var så väldigt torrt och varmt i början av sommaren, jag tror det var 2008, och efter det har snigelbeståndet inte riktigt återhämtat sig. Nu har jag inte tid att gå och plocka sniglar längre utan kör med gift
26 svar · 5,1k läst
E
ellsy: Fast staketet är redan ett faktum... och det kommer att bli snyggt och vi gillar det. Nu har jag börjat fundera på att sätta ngn typ av busk-växt mot staketet för att dölja sluttningen. Är det en dålig idé?
2 svar · 4,9k läst
D
Dicke O: Köpte jordankare i galv som är till stängselstolpar (på Hornbach), dem funkade perfekt och var billiga också...
1 svar · 5,1k läst
Stew
Stew: Vill komma med en rapport då vi haft staketet i ett par år. Rådjuren hoppar inte över det, förutom om de blir skrämda och flyr. Då kommer de över men de slår i bakbenen. (De brukar komma in då och då när någon glömt stänga grinden) Dock har jag upptäckt att rådjur kan ta sig under staketet, plockade bort de nedersta brädorna på ett ställe, såg igår hur det klämde sig under.
17 svar · 8,7k läst
A
AndersS: Rekommenderar att öppningsluckan sitter på samma sida som inkast. Om det är mindre paket eller stora kuvert kan brevbäraren lätt öppna luckan och lägga in (förutsätter olåst, vi låser aldrig vår så låset känns överflödigt då poststölder väl knappast är ett stort problem), men även vintertid då man endast behöver hålla rent framför postlådan. Vår postlåda blir helt
4 svar · 9,1k läst
B
bäckåbölja: Jag skulle rekommendera rådjursnät (för katter som inte klänger och/eller biter i nätet) eller svetsnät istället för höns- eller kycklingnät. Jag byggde kattrastgård med svetsnät i väggarna och rådjursnät som tak om katterna mot förmodan skulle klättra.
23 svar · 18,3k läst
H
Hasse12: Någon murare är jag inte och på grund av detta så blev muren krokig, kan man göra ett stämp ocg gjuta utsidan med betong så det blir rakt!!!!:(
0 svar · 1,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.