Trädgård allmänt
mortimer: Vi började med samma operation för någon månad sedan men insåg att det inte skulle gå med handkraft. Så vi hade hjälp av en traktor som drog den på under 5min för någon dag sedan.
Tornhill 2: Inser att det inte är vad du vill ha, men postar länken ändå, bara eftersom de är så vackra.. http://www.ukarchitecturalantiques.com/gates_and_railings_2 / Fredrik
billy_baver: Stenmjöl släpper igenom regnvatten till och med när materialet är packat. Men man ska för den skull inte glömma att anlägga ytan med lätt fall. Med rätt underlag och dränering får du inga som helst problem vare sig med vare sig 0-4 eller 0-8. Ogräs får du på all markbeläggning. Det viktiga är inte hur mycket det växer, utan hur smidigt det är att göra något åt det. Slitytor
billy_baver: När du talar om betongmur låter det som du menar platsgjuten mur. Eller avser du i själva verket mur av byggblock? Billigast barriär för ditt ändamål blir att köpa prefabricerade L-stöd. Då inskränker sig platsarbetet till schakt och traktorstödd montering av levererat material. Fasta priser fördyrar! Om du redan har ett nätverk pålitliga entreprenörer sparar du en slant på att
BigGitt: Enligt den nya lagen är stödmurar under 50cm höjd icke bygglovpliktiga!
Snurre: Lite sugen på att bygga en trappa till ytterdörren i kullersten men är inte riktigt säker på om det blir så snyggt i sidorna. Någon som har gjort något liknande och gärna bilder?
Anonymiserad 60341: Har också funderat av och till med singel vs plattor och vi föredrar plattor men ekonomin och tiden tillåter inte det nu. Har mätt ut gången nu och två meter blir väldigt bred. Det blir nog en liten avsats vid varje trappa och sen cirka en meter bred gång. Tack för era tips!
Jeonas: [citat] Ropa, tänk om jag hade haft ditt huvud istället ;). Du har helt rätt, men nu sitter gummiduken där den gör och jag har inte lust att limma om den. Jag valde att limma där det kändes enklast och stenen var lite ojämnare längre ned. Den är limmad som ett U, men ett väldigt grunt U. Just nu lutar det åt stenmatta limmad över skarven och nedåt. Inte snyggast, men jag tror inte
Fasting65: Det var en kartong kvar på Ikea Kungens kurva idag. Jo det är nog ytterst tillfälligt sortiment. De heter Rimmö och har artikelnummer 902.136.86
Benny_o_Lina: En nackdel som jag märkt iallafall är att dom kan vara lite sköra på "undersidan" om det är riktigt gamla plattor som legat i marken med sjöstenen uppåt tidigare. Att betongen har en förmåga att lossna i flagor då. Kolla dom bara ordentligt innan du lägger dom så dom håller ihop om dom är riktigt gamla.
Totem: Jo jag tror inte heller att 3 cm tjocka plattor kommer att vålla några bekymmer då det är en gångväg. Se bara till att underarbetet är stabilt. Det är ju det som bär upp plattorna.
hakaninorr: ... och hur djupt bärlager? Jag har också tänkt mura storgatsten som en liten mur/rabattkant. Vad ska man mura storgatsten med? Kan man kallmura och spruta fogarna efteråt, eller är det en dålig idé?
@home: Vi har haft In-Lite i ca 5 år och har ännu inte haft några problem med att det skulle glappa. In-Lite är dyrt men vi vill inte ha något skräp som går sönder efter ett par år. Tyvärr har vi inte hittat några nätbutiker som säljer In-Lite billigare än vad sten och markfirmorna gör. Känner någon till någon som har bra priser?
zwennebanan: Jag köpte Julas uppsamlare och den funkar mycket bra även om man sätter till ordentligt detta med klippspillet, det blir så mycket så det lägger sig som ett lager av gammalt gräs och hinner inte att försvinna mellan klippningarna, så jag vill ha bort en del av det
Tobbesh: Här är min lösning. http://minhembio.com/LipGloss/313502/ // Tobbe
Smältarn: Det är inga större problem att få bort en vinbärsbuske. Tror det fanns 16 vinbärsbuskar på tomten när vi flyttade in och nu är det 5 kvar som inte sitter på samma plats som när vi flyttade in. Det är väl bara att ta spaden och sätta igång :) . De 5 som är kvar flyttade jag förra sommaren. De (4 svarta ,1 röd)klippte jag ner ,sen grävde jag upp dem och satte dem på ett annat
Norrlandskusten: Total höjd (TH): 105 Mellanrum staket-gräsmatta: 5 Staketvirke: 22x95 Avstånd mellan liggande reglar (Avst reglar, ej cc): 48 cm Bredd "c-c" (B): 13 cm Höjd över översta regel (H1): 24 cm Dimension reglar (dim): 45x95
andresolli: Någon fler som har testat att gjuta direkt i hålet utan papprör eller grus? armeringsjärn i mitten har jag läst på många ställen att man måste ha...vad fyller den för funktion?
VideX: Har hittat en bra placering på vår grill dock är det nära staketet/planket mot vägen, grejen är att vår tomt är minimal så det finns inte så många ställen att ha en grill, förutom att dra ut den mitt på tomten. Om man har den mot staketet ca 20 cm från staketet så blir staketet varm och risken för att eldflammor kan tända på staketet, så därför söker jag på tips vad man
mr_bygg: Trodde inte att det var någon fara om man bara kunde elda säkert, men vi hade en snickare hemma samtidigt som grannen eldade upp ett gammalt uthus i en fin hög och han påpekade lite försynt att det där var nog inte tillåtet. Så Hemmakatten har säkert rätt i att det inte är OK att elda vad som helst, så ska man elda så kanske man ska kolla att det är tillåtet innan man sätter
urbann: Jag kan tipsa om att eko säljer den lilla silvanderssonen för 725 nu på eko. Vi tror 2-3 sådana är helt kanon. :-) Kan erkänna att det kittlade i fingrarna på att testa den med. :-D Skulle vara jättekul att få höra av någon om den är lika bra som vår stora. :-)
Tune: Ett hål i jorden med lite kogödsel och vatten för att få fart på det snabbt.
Chest: Hej Jag skall bygga trapp med en lite avsats bredvid, de synliga delarna i trappen skall vara av typen byasten. Stora stenar i kanterna och små på plattformarna. För att spara pengar tänkte jag göra innanmätet av LECA block som jag sedan lägger markstenen på. Men hur gör jag här.Limmar jag markstenen på LECA med något slags lim, eller lägger jag bruk över hela Lecaytan som jag sedan
timmelstad: Cramo? Stureby hyrmaskiner? Finns ju massor...
hanna76: Har nu bott in oss lite i vårt 20-talshus med tillhörande trädgård på 900 m2. Känner dock att trädgården har försummats en del då huset fått gå före och det varit svårt med ogräsrensning som höggravid och med nyfödd... Skulle behöva hjälp med lite av varje i trädgården för att få den i lite bättre skick till nästa sommar. Skulle även vilja hitta någon som kunde hjälpa
yonna: Det stora problemet är faktiskt att man lätt bränner alltför hårt. Man ska bara bränna så att man skadar ogräset. Bränner man bort allt ovan jord/plattor ger detta en extraskjuts för ogräset att verkligen lägga manken till att komma igen. Bränner man med en skada, visserligen allvarlig skada men dock endast skada, kan man på sikt utarma ogräset. Jag använder ånga (samma effekt)
MB77: [citat] Måla tänker jag inte göra, tänker göra så lite som möjligt med det d^_^b kommer nog endast att behandla kapsnitten med olja.
GoEk: [citat] Det är ganska långt från riktiga vattendrag, mer "väggdiken", och det mesta flödet sker under vårsmältningen när man inte använder det. Såg också på wikipedia att det bryts ner ganska snabbt i kontakt med mark så jag tror att i alla fall mitt fall inte är något stort problem. Känns som om markduk med sten och kanske Rondup vid behov kan vara en lösning.