Är det någon som vet var man kan köpa ett lieblad i Örebro (eller möjligtvis Arboga)?

Ja råka bryta av ett blad på en gammal lie som jag har lånat tillfälligt (blev lite böjt så ja försökte bara böja tillbaks de :rolleyes: )

Jag var inne på Lantmännen i Arboga och de billigaste de hade kostade 400kr!! De känns lite mkt tycker jag för att byta ut ett blad på en 40år gammal lie, sen används den knappt nått så jag skulle vilja köpa ett lite billigare blad :)

• Gilla
leonorfridhem
  • Laddar…
Lieblad finns i stort sätt i vilken bygghandel som helst, i alla fall här i Göteborg.

okey tack!

Då får jag åka runt och kolla i några sånna :)

Finns på Jula för 399:- Fiskars fabrikat.

Dyrt? Vad tycker du att det skall kosta?
Det är väl knappast någon högvolymprodukt.

//KoW

Nä de är ju sant :)

Men 400 är ju endå 400 för nått man ska använda ytterst lite.. men de får väl bli de...

Har du tur går det att hitta på något loppis för nån femtilapp.

nikasp
429 kr för ett Fiskars Classic på Bauhaus blev det för mig. Fick låna en lie och det tog inte många minuter så hade jag bladet i handen :) Jag slog den i backen plus att det inte var så mycket gods där brottet blev (gammalt rostigt blad).

Fasen, nu ser jag varför det blev 429 kr och inte 389 som jag läste på hyllan. Tydligen fanns det både i 59 cm och 66 cm längd.

5940_6.jpg

Redigerat:
Värt att veta är att klasiskt svensk lie blad slipar men vast. Har en kärna av stål och har mjuklare järn runt unikt fär norden. Men all tillvärkningen i industriell skall upphörde på 1970-talet. Så det är loppis för att hitta ett sådant blad, i princip alla blad som säljs nya i handeln i dag är knacke blad. Det är blad som man INTE slipar vassa innan man börjar slå gräs osv. Man knackar bladet med en hammare mot ett litet städ och tunnar helt änkelt ut eggen så det blir vast. Denna tecknik domenerar övriga europa. Om man slipar ett sådand blad blir det fort vast men lika fort slött och man slipar bort blader snabbt. Men om man knackar ett "svennskt" blad spricker det i eggen, bladet är för hårt.

Så du har inte bara gett bort ett nytt blad utan en helt ny tecknik att vässa den på,
Inget fel men bra att veta att slipstenen har gjort sitt:)

nikasp
Då har man lärt sig nåt nytt fast Fiskars är inte knackeblad:

"En lie skall vara vass därför är det viktigt att skärpa lien med en lieslipsticka under arbetet."

http://swe-se.fiskars.com/content/search?SearchText=lie

johnderre skrev:
... i princip alla blad som säljs nya i handeln i dag är knacke blad.

Saxat från Slåtterbladet:

Är lien vass? Att gå och vika gräs med en slö lie kan snart ta udden av den starkaste
arbetslusta. Lien ska slipas på en ordentlig slipsten. Ca 7 mm egg på ovansidan och 5 mm på
marksidan är lagom. När du slipar, håll lien stadigt med båda händerna med eggen mot dig. När
vattnet formar en bredbasig triangel över bladet ligger du rätt. När lien är slipad avlägsnas
råeggen genom att en träbit eller trästicka dras över eggen.

Du har väl inte tappat din vispesticka? Efter en stunds slåtter avtar liens skärpa. Detta beror

på att den allra yttersta delen av eggen krökts mot vegetationen, sand och småpartiklar. Detta
åtgärdas genom att dra en sticka av ett hårt träslag längs eggen och räta ut den. Ett par drag med
stickan och lien är som nyslipad igen. Lien behöver alltså inte brynas med ens den tappar
skärpan. När vispningen inte längre ger effekt är det dags att plocka fram brynet.

Vem har en sandstens-slipsten med vev nuförtiden!
Brukar lämna in min lie till slipning och däremellan dra själv med liestickan. Blir vass som tusan!
Räcker kanske för oss som hobbyslår med lie?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.