10 705 läst ·
18 svar
11k läst
18 svar
Plank eller häck????
Sida 1 av 2
Önskar lite kloka råd!!!
Vi har nu tagit ner en ful häck som varit misskött under många år och vill ha ett nytt snyggare insynskydd. Vi diskuterar just nu häck typ snabbväxande och billig ex tuja, eller sätta ett plank. Vi har inte lust att lägga någon jättepeng på det hela och önskar nu lite tips.
Gatan lutar och vår tomt förblir plan så själva "insynsskyddet" följer gatan. Det är ca 20m. VI har ett staket vid övriga tomten som vi vill matcha med, dock så är det av den traditionella varianten liknande detta (detta är en grind och det är inte exakt som denna;-)) och vi har inte hittat något bra matchande plank. Det behöver ju inte vara likadant men det ska ju inte se helt missanpassat ut.

Så vi vill ha något snyggt, insynsskydd och billigt. (vet att vi måste söka bygglov, men tänker nog inte göra det förräns vi bestämt oss;-)) TIPS mottages tacksamt
Vi har nu tagit ner en ful häck som varit misskött under många år och vill ha ett nytt snyggare insynskydd. Vi diskuterar just nu häck typ snabbväxande och billig ex tuja, eller sätta ett plank. Vi har inte lust att lägga någon jättepeng på det hela och önskar nu lite tips.
Gatan lutar och vår tomt förblir plan så själva "insynsskyddet" följer gatan. Det är ca 20m. VI har ett staket vid övriga tomten som vi vill matcha med, dock så är det av den traditionella varianten liknande detta (detta är en grind och det är inte exakt som denna;-)) och vi har inte hittat något bra matchande plank. Det behöver ju inte vara likadant men det ska ju inte se helt missanpassat ut.
Så vi vill ha något snyggt, insynsskydd och billigt. (vet att vi måste söka bygglov, men tänker nog inte göra det förräns vi bestämt oss;-)) TIPS mottages tacksamt
Kolla upp Häggmispel växer snabbt och blir täta o fina med ogiftiga bär. Vet inte pris men inte så dyrt tror jag. Apropå ett plank, tänk på att det ska underhållas(målas) kan bli ett bollplank? för utomstående, klotterplank, kräverbygglov kostnad! osv En häck är det också underhåll på(ska klippas) men den behöver väl inte bygglov eller färg och kan inte klottras på eller sparkas boll emot.
Bollplank kan det ju bli som en fördel för oss med
Bygglovsdelen har vi tänkt mycket på.... Glömde skriva att vi är inte så sugna på att klippa häck.. någon gång ibland.... Häggmispel var fin men såg ut att bli ganska stor??? sen var den nästan dubbel så dyr som tujan....
:-D vi är ungefär 50%-50% just nu
:-D vi är ungefär 50%-50% just nu
Om ni inte är så sugna på att klippa häck så är det nog bättre med en som inte växer så snabbt. Har ni mycket plats att ha häcken på så kan ni ju ha en friväxande häck av t.ex. norsk brudspirea, hortensia eller annan buske som har lite fina färger. På hortogreen kan man köpa växter till bra pris på nätet.
Vi fick använda brabant thujor. Men dessa växer för sakta 
På 7 månader ca 30cm. Är ca 1-1.2m. Skulle behöva 3m för att skapa insynskydd.
Och kommunen gick inte med på en plank över 1.2m.
Man är sträng med detta i Sjöbo
På 7 månader ca 30cm. Är ca 1-1.2m. Skulle behöva 3m för att skapa insynskydd.
Och kommunen gick inte med på en plank över 1.2m.
Man är sträng med detta i Sjöbo
har tittat lite på den sidan och jag har innan varit väldigt förtjust i avenbok och här var det ju väldigt bra priser på dem.... Så just nu (för denna minut) så lutar det åt det
vår kommun är nog inte så stränga... och vi har pratat lite med grannarna och de bryr sig inte..
vår kommun är nog inte så stränga... och vi har pratat lite med grannarna och de bryr sig inte..
Det där staketet (grinden) ser exakt ut som "sverige staketet" som dom säljer på bauhaus.
Har själv ett par meter uppsatt av denna variant.
Har själv ett par meter uppsatt av denna variant.
tuja är snabb men inte så underhållsfri när den börjar komma upp i storlek. Behöver hållas efter med beskärning för att inte bli ett problem.
Avenbok eller bok är bra på det viset att den från början har en viss höjd. Sedan avstår man att klippa på höjden till dess att den har nått önskad höjd. De första åren kommer den dock att vara gles. Fördel att den behåller de torra bladen över vintern så det blir skydd mot insyn. Går att hållas väldigt smal varför den passar på små villatomter.
liguster är också en väldigt praktisk klippt häck. Den vintergröna håller sig grön en bra bit in i vintern, utom en period på vårvintern.
häggmispel blir med tiden hög, men går ju att hålla som klippt häck också om man vill det....
Friväxande häckar är ju alltid enklast vad gäller jobb. Viktigt att välja en sort som inte blir högre eller bredare än ni vill ha den.
Varför inte en rosenhäck? Finns olika höjder och färger som passar som häck.
kolla med kommunen så att det inte finns risk att er häck kan bli en trafikfara som skymmer någon korsning, t.ex.
Avenbok eller bok är bra på det viset att den från början har en viss höjd. Sedan avstår man att klippa på höjden till dess att den har nått önskad höjd. De första åren kommer den dock att vara gles. Fördel att den behåller de torra bladen över vintern så det blir skydd mot insyn. Går att hållas väldigt smal varför den passar på små villatomter.
liguster är också en väldigt praktisk klippt häck. Den vintergröna håller sig grön en bra bit in i vintern, utom en period på vårvintern.
häggmispel blir med tiden hög, men går ju att hålla som klippt häck också om man vill det....
Friväxande häckar är ju alltid enklast vad gäller jobb. Viktigt att välja en sort som inte blir högre eller bredare än ni vill ha den.
Varför inte en rosenhäck? Finns olika höjder och färger som passar som häck.
kolla med kommunen så att det inte finns risk att er häck kan bli en trafikfara som skymmer någon korsning, t.ex.
tack! lutar nog åt avenbok ändå.... Det är ju inte hela världen om den är lite gles i början.. bara den växer ihop sen...
Kommunen är ok har pratat med dem och vi byter egentligen bara sort för den andra var så gräsligt ful då förra ägarna har inte skött den och vi tycker inte om den...
Kommunen är ok har pratat med dem och vi byter egentligen bara sort för den andra var så gräsligt ful då förra ägarna har inte skött den och vi tycker inte om den...
Häggmispel är en utomordentligt vacker växt, med delikata bär (men fåglarna tar dem gärna först). Bladverket är fantastiskt och på hösten blir de alldeles otroligt vackert höstfärgade och på våren är de skira, friskt gröna. Jag blir glad bara jag ser en häggmispel. Vi hade en sådan häck i ett av våra hus och jag skulle gärna byta vår bokhäck mot en häggmispel nu om det hade varit enklare! Jag rekommenderar Häggmispel om man har chansen att välja! Det är inte bara en häck, det är en absolut prydnad för trädgården!
Ja en häggmispelhäck hade varit vårt förstaval om vi hade haft mer plats. Nu har vi valt liguster istället (ej vintergrön) då vi gillar utseendet på de tunna täta grenarna vintertid. Kommer komplettera med en friväxande häggmispel i hörnet för att skydda mot insyn till baksidan, men jag har svårt att bestämma vilken sort det ska vara på den.
Bra val Byggankan. Vi hade en friväxande Häggmispelhäck. Den böjde sig i vinden som skira fjädrar och var som en palett av olika varma färger med vita blomklasar och senare röda bär som pärlor på tråd. Löven sjöng med vinden, tillsammans med koltrastarna som älskade denna trots sin skira växt, ändå täta, höga häck med de goda bären. Varje morgon efter jag vaknat året runt gick jag ut på balkongen drog ett djupt andetag och njöt av Häggmispelhäcken. Den var vacker hela året. Växtsättet är helt otroligt gracilt! Nej...jag måste nog köpa en Häggmispel till vår tomt som vi har nu!