har kirskål på lite olika ställen i min trädgård och har rensat som en galning i 2 år men det ger sig fan aldrig...
nu har jag införskaffat roundup som en sista utväg. men är lite tveksam till det då jag inte gillar gifter...
om man skulle spruta ner en yta med roundup självklart lär väl inte gräsmattan klara sig runt och där kirskålen trivs... men det går väl ändå att så nytt gräs där eller är det dött för alltid???

Växer kirskålen i gräsmattan? I så fall är det bara att klippa, kålen överlever inte att regelbundet klippas ner.

Som sagt i gräsmattan kan man hålla det borta med regelbunden klippning. Om du använder roundup så går det att så nytt gräs i princip samtidigt med att du sprutar med roundup. Giftet skall brytas ned på några dagar (48 timmar har jag läst).

Fattar egentligen inte hur dte funkar, för det tar betydligt mer än 48 timmar för det behandlade ogräset att dö.

hempularen skrev:
Fattar egentligen inte hur dte funkar, för det tar betydligt mer än 48 timmar för det behandlade ogräset att dö.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Glyfosat
Skulle säga att det verkar så "indirekt" att det tar ett bra tag innan verkan slår igenom.

Men jag skulle nog vänta ett tag med att så nytt gräs. När den gamla växtligheten har dött kanske man vill riva upp de döda plantorna och röra om lite i jorden. Då kan man ju lika gärna vänta ett par veckor innan man gör markberedningen och sår på nytt.

Om man någonsin skall använda gift så är det nog främst för just kirskål. Dess stora bladmassa gör att det mesta av giftet hamnar på/i plantan. Sen gör det oftast inget om man inte träffar alla bladen eftersom dess enorma rotsysten gör att hela buskage ibland kan vara en och samma planta och hela dör i bästa fall. problemet med kirskål är att handrensning kan göraatt man delar rotdelarna och ger upphov till ännu fler plantor. I gräsmatta är kirskål aldrig ett problem.

Att giftet bryts ner snabbt betvivlar jag och kan bara se RU som en sista utväg.

Ja när ett företag som Monsanto säger att något försvinner inom 48 timmar så tror jag iaf inte på det....

Men RU är effektivt mot kirskålen och jag har inte upptäckt någon annan utväg :/

Hur lyckas ni med att få bort kersen med RU? Jag har aldrig lyckats :@ Inte ens med RU + täckning med tidningar + svart plast + press i 4 år :(

jag har provat med ru på andra ställen där jag sprutat utan risk för annat att dö och där funkade det...
har grävt upp en massa buskar och annat sen jag flyttade dit och gräsmattan är allt annat än perfekt så jag tänkte eventuellt offra en bit som ändå inte är så bra pga kirskålen.
hur mycket jag än klipper gräsmattan så tycker jag den aldrig ger med sig ändå riktigt. envis jävel = )
så det är därför jag har börjat ledsna.
det jag mest var orolig för var att typ hela mattan eller den delen åtminstone aldrig skulle gå att väcka till liv igen efter en dos roundup.

morsan skrev:
Hur lyckas ni med att få bort kersen med RU? Jag har aldrig lyckats :@ Inte ens med RU + täckning med tidningar + svart plast + press i 4 år :(

Jepp, RU-besprutning vid tre tillfällen med ca 2 veckors mellanrum förra året gjorde susen. Har inte sett en enda planta i år. :)

Hmm.. Detta kanske man skulle prova. Problemet är ju att grannens trädgård är typ kirskål-heaven :)

Om man är lite nätt på handen och bara sprayar själva kirskålen, påverkas rabarbern som står en meter bort? Är väldigt, väldigt tveksam till gifter generellt, men har rensat så mycket kirs nu att det börjar bli nog...

Bättre att pensla på bladen om man är orolig, då har man mer kontroll.

whork skrev:
Hmm.. Detta kanske man skulle prova. Problemet är ju att grannens trädgård är typ kirskål-heaven :)

Om man är lite nätt på handen och bara sprayar själva kirskålen, påverkas rabarbern som står en meter bort? Är väldigt, väldigt tveksam till gifter generellt, men har rensat så mycket kirs nu att det börjar bli nog...
Fråga om du inte får lov att utrota grannens kirskol med, annars känns det nästan som ogjort arbete om du frågar mig...

RU kan vara effektivt i vissa fall men det finns vissa risker. Råkar man spraya på rotskott till en syren t.ex. så kan buskarna dö eller ta allvarlig skada 5-10 meter bort. Att tänka på om man spruta nära grannarna. Inte så kul när de knackar på och undrar varför alla deras buskar och andra växter plötsligt dog.

Hans kirskål växer i en mörk liten sänka i hans "gräsmatta" som blir mer och mer frodig och välväxt för varje dag, och det är inte gräset som skjuter i höjden :)

Kan man till och med ha sån flyt att det tar livet av syrenen alltså? Finns inget värre ogräs än syren, det är en styggelse, och den ska bort från min tomt den med, tillsammans med kirskålen. :D Nu kanske jag trampade på någons syrenälskande tå, men den där parfymlukten, den är lika illa som hyacinter runt jul...

Ska testa att pensla på RU på några kirskålsblad och så får vi se vad som händer!

whork skrev:
Hans kirskål växer i en mörk liten sänka i hans "gräsmatta" som blir mer och mer frodig och välväxt för varje dag, och det är inte gräset som skjuter i höjden :)

Kan man till och med ha sån flyt att det tar livet av syrenen alltså? Finns inget värre ogräs än syren, det är en styggelse, och den ska bort från min tomt den med, tillsammans med kirskålen. :D Nu kanske jag trampade på någons syrenälskande tå, men den där parfymlukten, den är lika illa som hyacinter runt jul...

Ska testa att pensla på RU på några kirskålsblad och så får vi se vad som händer!
Jepp. Håller med dig angående syrenen. Hatar verkligen den växten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.