Byggahus.se

thuja smaragd

1. T
    Medlem Nivå 3
    Hallåj,
    Funderar på att plantera thuja smaragd i kruka 70-80 cm.
    Bor i stockholmsområdet och undrar när man kan plantera dom, vilken månad?
    Samt hur stort mellanrum mellan varje planta? Är ungefär 40 m.

2. Benny_o_Lina
    Medlem Nivå 8
    Brukar väl sägas att man ska sätta dom på våren. Men är du snabb så kan du nog plantera dom redan nu.. vänta inte för länge.
    Ang avstånd vet jag inte riktigt.. Smaragden blir ju lite långsmala jämfört med andra sorter som blir lite buskigare men smaragden blir snyggare. 3 plantor per meter är nog inte fel så ca 50 cm varje planta kan man nog ha. Läste någonstans att dom vid ca 2-3 meters höjd är ca 50 cm i diameter nertill.

3. P
    Medlem Nivå 8
    Får inte riktigt till det där med att 3 st per meter skulle ge ett avstånd mellan plantorna på 50 cm, men det är väl mindre intressant...

Vi har under maj månad planterat både 80-100 och 180-200, båda av sorten smaragd.

De mindre har vi satt på 40 cm avstånd och de större har vi satt på 50 cm avstånd.

De mindre satte vi tätare bara för att de skulle bli tätatre mellan dem fortare, de som är 2 m börjar nu att bli täta längst ner, men räknar med att de ska växa bättre på bredden när vi böjrat att anpassa dem på önskad höjd.

Vi passade även på att lägga ut bevattning i gjorden så att det bara är att koppla på när man ska vattan. Gör det hela mycket enkelt...

4. Benny_o_Lina
    Medlem Nivå 8
    Hehe.. tänkte såhär..

På varje meter står det 3 plantor.. skulle kanske sagt 2 per meter?

Men som du säger så växer dom lite mer på bredden när man toppat dom.

5. T
    Medlem Nivå 3
    Åter till min fråga, kan jag plantera nu eller aug sep? Varför e de bäst på våren

6. Benny_o_Lina
    Medlem Nivå 8
    Plantera nu innan det är försent skulle jag säga.
    Bäst är det på våren för då har plantorna hela våren, sommaren och hösten på sig att etablera sig och växa till sig lite.. få ordentligt med rötter och sånt så att dom ska klara vintern bättre.