Johan Gunverth
Johan Gunverth: Jag har letat ett par år efter detta och inget hittat. Har därför lämnat ritningar på måttbeställt till en plåtslagare. Det blir i varmgalvad 1mm plåt som popnitas i kortändarna. Precis som förr.
1 svar · 2,8k läst
GzO
GzO: Najs, det där ska jag testa på äppelträdet, som olyckligtvis har en hägg som närmsta granne, nästa år.
2 svar · 23,4k läst
B
billy_baver: Efter din egen beskrivning vidhåller jag att du bör förstärka vägen. Att samtidigt dika av vägkanterna får du praktiskt taget på köpet. Om träd hindrar full körbarhet äger ni rätt att - på egen bekostnad - fälla träden, efter att först ha underrättat markägaren.
9 svar · 7,8k läst
·
Benny_o_Lina
Benny_o_Lina: Aha.. nu e jag med.. ja det räcker med 3 meter lutning.
4 svar · 5,0k läst
·
J
jokomoko: Tack för svar & goda råd, Angående Ek, vet inte jag heller varför det ska vara bra. Men faktum är ju att gammla båtar av ek tycks hålla hur länge som helst.. jokomoko
7 svar · 3,3k läst
P
pbengtsson: Denna vinter har jag kunnat studera fenomenet i detalj, grannen har en asfalterad uppfart och snöar det blir både grus och asfalt lika hala. Asfalten tyckte jag töade och torkade upp betydligt snabbare än grus då solen stod på. Asfalten är betydligt lättare att skotta ren från snö, grus har man tur om man kommer ned till några få stenar. Men det som var kepigt var rimfrosten på
8 svar · 12,5k läst
W
Wilkla: jag gjorde som du beskriver. Runda avgränsningar runt några träd med grus i mitten. Gjorde så att vi grävde ett litet dike där stenen skulle vara, lade markduk över hela ytan, även ner i diket. Tog sedan och gjöt fast stenen med betong som var relativt fast. Stenarna jag gjöt fast sticker inte ner mer än kanske 2-5 cm i marken och huvuddelen av stene är synlig ovan mark. Detta gick
1 svar · 2,3k läst
D
dannan: Hästmyran är betydligt större än skogsmyran. 1½ till 2cm om jag inte mins helt tokigt.
2 svar · 21,1k läst
·
F
FredrikoKarl: Är dom ihåliga så kan det finnas en anledning att den inte direkt är vanlig i sverige. Risken finns (även i sthlm antar jag) att de helt enkelt fryser sönder. Men det ser ju helt underbart ut. Vill också ha
4 svar · 3,6k läst
·
il_duce
il_duce: [citat] Grejen är att man inte ska elda upp ogräset utan bara värma det så det slokar. Då sprängs cellerna i växten och den kan inte behålla vätska och torkar ut (eller något liknande..). Även roten dör eftersom musten långsamt sugs ur växten. Man ser ofta "kommungubbarna" gå runt och elda ogräs tyvärr. Detta är helt värdelöst och ogräset är uppe igen inom en vecka eftersom
12 svar · 22,0k läst
N
Nillinsim: Jag skulle klippa ner häcken och gräva upp den flytta den mer innåt och sedan ta i tu med muren. Det tar däremot en stund innan den är i fas med muren igen, för det är det jag antar att du vill. Man klipper den innan man flyttar den för att den ska orka ta nya tag, den ska inte vara högre än roten man sparar har jag lärt mig.
3 svar · 4,5k läst
·
U
urbann: Håller tummarna att vi fixar myggorna nu. :-)
4 svar · 2,8k läst
T
tjabon: [citat] Tack för tipset !! Strandiris var vackra.
15 svar · 7,7k läst
·
A
Annkina: Nu kläcks äggen i flugsnapparholken!!! [bild] Ni får gärna gå in och rösta på vår blåmesbild på facebook. (Rösta gör man genom att gilla bilden)
50 svar · 8,4k läst
J
Joukko: Funkar dessa myrbekämpare som sänder ut lågfrekventa vibrationer? Jag har även problem med sorkar. Så funkar dessa något bra? Jocke
0 svar · 1,1k läst
B
billy_baver: Lite bilder .... Drivor av silverarv - http://gardener.blogg.se/images/2011/silverarv-2_118721473_132939405.jpg http://gardener.blogg.se/images/2011/silverarv-5_118721399_132939129.jpg ... och de små underverken i närbild - http://gardener.blogg.se/images/2011/silverarv-3_118721447_132939325.jpg Eller drivor av lavendel - http://www.munchmedia.se/osterlenkryddor/bild-lavendel-stor.jpg Vallmo
13 svar · 12,4k läst
T
tjabon: Hej ! Mitt första inlägg ...:wow: Jag ska bättra på en gammal "sliten" gång i trädgården. Den är ca: en meter bred, 10 m lång och består av packad stendamm och lite mossa. Gräset i kanterna har jag effektivt dödat med ättika. Ska lägga fin makadam (3-4 cm) på markduk och vill gärna "nagla fast" långsidorna på markduken med typ tältpinnar eller rälspik. Egentligen hade jag
0 svar · 2,7k läst
F
Farzan: Jag tror att det är ganska stor risk att de sakta lägger sig utåt. Jag gjorde en liknande sak i min förra trädgård och då satte jag kanstenarna på/i en bädd av jordfuktad betong (blanda 1 del cement 3 delar sand, lägg det torrt och låt det brinna av markfukten eller skynda på förloppet med att vattna uppifrån när allt är klart). Men mina kantstenar var nog inte högre än 30 cm
1 svar · 2,9k läst
G
Gurkan4: Tack ni! Det blir nog inte förrän nästa vår det kommer upp trä så vi har ju gott om tid att fundera på hur vi ska göra. i år blir det bara det tråkiga, riva ner rostigt trasigt nät, fixa till stolpar, gräva upp stumpar från de trasiga. Det enda vi är överens om är tre liggande brädor, våra stolpar är 1 m höga och vi vill ha en längst upp, en mitt på och en strax ovan mark.
11 svar · 10,2k läst
J
jivanoff: En dum fråga men den intensiva bevattningen av gräsmattan ska väl inte pågå i all evighet? Prata med henne och säg att det är en övergående fas nu när den är nylagd....?
43 svar · 11,9k läst
D
Dr Fozz: [citat] Snyggt staket slacker! Har du lite detaljbilder och ritningar?
5 svar · 8,6k läst
K
kurt: Klorex var ett totalutrotningsmedel, medan roundup endast dödar aktivt växande växter (och det fungerar olika bra för olika växter).
4 svar · 3,9k läst
C
carlbanan: Kommer fylla upp med 16-32 som täcker nästan hela första raden... Men det där var nåt jag inte hade tänkt på...
5 svar · 9,0k läst
·
M
mortimer: Så, då var en KLIPPO Galant S inhandlad. Ska se om jag kan få den slipad här i dagarna också. 700kr var lite lagom tyckte jag. Den såg väldigt fräsch o fin ut också.
3 svar · 6,7k läst
yonna
yonna: Jag tror jag gav 500:- för bara en gabion - längd 90 cm (finns bredare) och kunde fylla denna själv med runda stenar från fastigheten efter att huset byggdes. Man behöver bara ha 'snygga' stenar längst ut, där de syns. Har du inte sten själv tillkommer naturligtvis den kostnaden inkl transport. Skall gabionerna ta så stor höjd som du behöver måste de säkras med fundament. Jag bor i
8 svar · 3,6k läst
K
Kjell_G: [citat] Inte helt otroligt, grannen skaffade en nyss och han har haft en del huggorm i kanten mot allmänningen. Skulle tydligen "hjälpa" mot sork också enligt hans källor :) Får se efter första sommaren om det stämmer. Kjell G
7 svar · 3,8k läst
B
BorgP: Nu när det är lördag och ledigt för många kanske det finns någon som sitter inne på tips att dela med sig av?
1 svar · 2,3k läst
Lagavulin
Lagavulin: Vad brukar vanlig temp vara i en klotgrill? Har en Weber 57cm Kanske skulle skaffa en temp att stoppa i spjället? Lagavulin
3 svar · 11,0k läst
B
benny_l: Jag har en tid letat efter grönt plastat stängselnät med höjd 70 cm. Alla jag hittar är 60, 80, 100 osv, men de stolpar jag har sedan tidigare på tomten passar för 70 cm (vilket där också suttit). Är det någon som känner till denna typ av stängsel med 70 cm höjd? /Benny
0 svar · 2,7k läst
X
xydix: Hej. Jag har precis byggt en låg mur, gjorde det istället för att sätta vanlig kantsten. Min tomt består av lera, hård jobbig lera. Jag grävde ur ca 20-30 cm under asfaltskanten, fyllde med 0-18 och paddade och sedan ca 3 cm stenmjöl som också är paddat. Problemet här är att jag inte hade möjlighet att lägga någon dränering i botten. Jag ska nu sätt häck innanför muren, En
0 svar · 10,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.