7 818 läst ·
8 svar
8k läst
8 svar
Dåligt underarbete marksten?
Hej! Breddade min uppfart 1,5 meter genom att lägga marksten i våras. Grävde bort 20 cm, la markduk, kross, makadam och paddade rejält, har senare förstått att man ska padda dessa för sig, alternativt markduk på krossen eller? Efter att lagt på 0,8 grus och kört med rätskiva la jag plattorna och sopade ner sanden. Eftersom det inte var så många kvadrat kostade jag på mig en ljusare fin gråfärg på plattorna, blev hyfsat fall tyckte jag också. Allt var kanon tills för ett par veckor sedan då jag märker att vissa plattor inte riktigt verkar torka. Även efter att det varit riktigt varmt och soligt flera dagar i stäck ser de blöta och mycket mörkare ut. Provade att slipa med ett sandpapper och då blir de ljusa igen men även om jag kör med värmepistol blir de inte ljusare. Nu märker jag att det sprider sig mer och mer och börjar bli rädd att alla plattorna ska bli tråkigt mörkgrå. Känns som att det har att göra med dålig dränering, att plattorna ligger i vatten och inte blir torra och att det kanske bildas efter ett tag någon yta på ovansidan pga detta, eller har ni nån aning? Kan lägga upp bild om ni vill se eländet.
Rikard
Rikard
Så är det plattorna hinner aldrig torka ut eller rättare sagt det är ständigt fukt under därav den mörka färgen eller fläckiga. Tror att om man har ett grövre lager grus närmast plattan 8/16 så torkar det. Har läst eller hört det någonstans.Blir lite osäker på grovleken men inte 08 iaf.
Jag gissar att dina plattor är torra och i verkligheten mörkare än de var från starten . När de var nya var de "pudrade" av cementdamm, sand som nu dammar av /spolas av regn/ slits bort. Slipar du med sandpapper så ruggas ju ytan upp och cementdamm kommer fram igen, tror jag....Richie76 skrev:
Kan också vara att underlaget dränerar för dåligt men jag tror mer på dammig yta
gaia
Pratade med en gammal räv i kvarteret som har bra koll på mycket. Han tror inte på att det beror på att vatten samlas under och egentligen håller jag med, eftersom stenarna som är mörka inte är genomfuktiga eftersom man lätt kan putsa bort översta lagret och få tillbaka färgen. Han tror att det är färgpigment som blöder igenom under någon process när de blir utsatta för väta och att de kommer att så småningom blir ljusa igen. Ska prata med firman i veckan och höra vad de säger. Ingen som varit med om liknande eller som har en gissning?
Kan mycket väl vara så att du har rätt Gaia, men hoppas verkligen inte det och fattar isåfall inte hur man kan sälja en dyrare ljusare stenplatta som håller färgen i knappt tre månader. Färgen är väldigt mycket mörkare på de plattor som påverkats.gaia skrev:Jag gissar att dina plattor är torra och i verkligheten mörkare än de var från starten . När de var nya var de "pudrade" av cementdamm, sand som nu dammar av /spolas av regn/ slits bort. Slipar du med sandpapper så ruggas ju ytan upp och cementdamm kommer fram igen, tror jag....
Kan också vara att underlaget dränerar för dåligt men jag tror mer på dammig yta
gaia
Var förbi hos stenfirman idag och visade kort, de sa att de aldrig varit med om liknande någonsin. Vad är oddsen. Ska mejla leverantören och reklamera, men tänker icket göra om arbetet. Vad less man blir.
"Alla" lägger "alltid" plattor på kross/stenmjöl 0-4 eller 0-8, så där är inget konstigt, (de som är riktigt duktiga kan få till det på 0-16).Bra jobbat att få till det med 0-8
, bättre bärighet än t.ex0-4.
Makadam lägger man sällan under en stenläggning, du borde isåfall lagt duk-makdam-duk-bärlager/kross sedan sättlager 0-8.
Att stenarnas färgskiftning skulle bero på underlaget känns att då är det som det är då..du hade inte kunnat gjort annorlunda för att få det torrare, däremot finns en risk att stenarna sätter sig med tiden om det minsta i krossen sjunker ned bland makdamen.
Makadam lägger man sällan under en stenläggning, du borde isåfall lagt duk-makdam-duk-bärlager/kross sedan sättlager 0-8.
Att stenarnas färgskiftning skulle bero på underlaget känns att då är det som det är då..du hade inte kunnat gjort annorlunda för att få det torrare, däremot finns en risk att stenarna sätter sig med tiden om det minsta i krossen sjunker ned bland makdamen.
Klicka här för att svara