Syrener kan man nog skänka bort på Blocket men det tror jag inte går med kirskål :)

Vad gäller Roundup så är min erfarenhet att det är lättare att ta död på växter som står bredvid än just den växt man vill ha bort. Jag brukar ha en masonitskiva som jag håller precis bakom det område som ska sprayas så är jag i alla fall säker på att växterna bakom skivan inte tar skada. Om kirskålen inte är riklig så går det att pensla bladen ett och ett. Men man bör vänta tills de är ordentligt uppvuxna. Jag har fått bort min kirskål genom kombination av marktäckning och RU. Då växte den ändå mellan rosor och under buxbomen. Men den är borta. Man får göra upprepade behandlingar. Då och då dyker det upp något blad igen... Har man haft mycket kirskål så finns ju också frön i jorden som ger upphov till nya plantor.

Snailman
jag brukar alltid pensla på roundup på gröna blad, aldrig speja, sen får man låta växten vara ifred några veckor tills den dött...

har inte testat just kirskål, men maskrosor och tistel

Snart häller jag bensin på den förbaskade kirsen och tuttar på!!!!!!! AAAAARRRGGHHHHH!!!!! Hatar den skiten!!!!!!!!

Jag har två områden med kirschkål som jag sprutat roundup på. Det ena området är ca en kvm och där dog nästan allt på två veckor. Det andra området är säkert 40 kvm stort och där verkar inte en enda planta dött fastän jag sprutat nästaan en hel flaska (färdigblandad). Är det bara att vara ihärdig som gäller?

Det stora området är egentligen inte på min tomt utan på grannens men det håller på att sprida sig in mot oss och jag är väldigt rädd om vår lilla skogsbacke med blåbär som det kryper närmare. Jag har såklart ringt grannen och frågat om det är ok att jag sprutar gift på deras tomt (det är en sommarstugetomt så de bor inte där, de väntar bara på rätt läge att stycka och sälja).

Vad ska man göra med de döda plantorna? Ska man rensa bort dom eller ska man låta de vara och förmultna?

Dra upp ett par blad varje dag och ha i salladen, kirskål är gott. ;)

Ta bort döda plantor, risken är kanske inte jättestor men någon av dem kan ju få för sig att fröa av sig eller dylikt och det vill du ju inte.

har nu kört roundup på några ställen som test...och fan skiten dör!!! ska nog köpa en hel pall...typ helikopterbomba min tomt med roundup!

Ifall några överlever så kan du prova ifall de smakar gott.

Här hittade jag 73 recept med kirskål. http://www.hittarecept.se/s/kirskål.html

Kirskålen planterades faktiskt in i Sverige av munkar som tydligen gillade att äta den. Den sades också vara verksam mot gikt.

Religion är källa till mycket ondska!

:D

-MH- skrev:
Religion är källa till mycket ondska!

:D
d^_^b

R
Spraya Round-Up vid vindstilla väder, och spraya inte med bredaste strålen. Det går att ha strålen ganska koncentrerad. Själv köper jag Round-Up G där man kan blanda själv och jag använder en sprayflaska köpt på ica. Är faktiskt på god väg att utrota parkslidet. Väldigt många plantor har dött och de få nya som kommit upp besprutas. Det som förut var en vägg med parkslide är idag bara ett fåtal plantor :)

När det gäller kirskål, så skall man nog bespruta med någon veckas mellanrum, då de gamla dött och nya plantor kommit upp.

Du kan försöka få trädgården "infekterad" av Parksallat istället, det j*vla ogräset konkurrerar ut Kirskål med ena handen bakbunden... :P

Själv har jag Parksallat, men generellt gäller samma för bägge dessa eländen. De har ett oerhört utbrett rotsystem, där alla "plantor" som tittar upp ur marken är sammanbundna med varandra. Jag rensade ut 2 kvm Parksallat-infekterad jord, och Parksallat-rötterna från den lilla ytan fyllde en hel skottkärra.

Alla enskilda plantor kan dela näring mellan sig genom detta rotsystem - upp till 10 meter bort enligt vissa. Att täcka över ett bestånd med plast hjälper alltså inte om det finns ett bestånd i det fria precis bredvid - plantorna som får sol suger i sig energin och skickar den via rötterna till dem som just nu är övertäckta. Så snart du tar bort plasten kommer de upp igen.

Rötterna kan också användas till att långtidslagra energi - över många år. Ett helt övertäckt bestånd vilar bara - så snart det får ljus så används energin i rötterna för att skjuta upp nya skott.

Det är också oerhört svårt att få Roundup att sprida sig igenom hela rotsystemet - jag gissar att det beror på att rötterna dör innan de hinner sprida Roundupen vidare.

Det enda som verkligen fungerar är vad proffsen kallar "mekanisk bekämpning" - att rycka bort och klippa ner dem om och om och om igen.

Men kom ihåg att plantor kan skicka näring till varandra, och att rötterna lagrar energi, så du måste försöka att klippa ner alla plantor samtidigt så att inte de orörda plantorna "räddar" de som du klippt ner. Tar du allt så måste växten använda den lagrade energin i hela rotsystemet för att skjuta nya skott, och om du mejar ner även dessa nya skott innan de hinner börja suga ner ny solenergi i rötterna, så kommer du sakta (väldigt sakta) men säkert att trötta ut växten.

Jag håller själv på att med viss framgång bekämpa min Parksallat på detta sätt. Varje gång jag tar en tvåtimmarsrunda med kanttrimmern och lustmördar vartenda Parksallatsblad, så kan jag se hur nästa omgång skott blir mindre och blekare än den föregående. Men det krävs en omgång varannan vecka under växtsäsongen, och man kan nog räkna med att göra det i två-tre år...

Man kan också djupgräva (minst 20-30 cm djupt) och ta bort alla rötter. Mycket viktigt dock att man tar bort _alla_ rötter - en femcentimeters-stump kan bli en helt ny planta. Sedan kan man plantera nytt gräs. Och... släng inte rötterna i närheten av din gräsmatta, då gror de igen.

Tyvärr finns ingen "enkel" lösning på dessa två gissel. Ingen sprej eller annat "trolleri" fungerar, bara hederligt handarbete och uttröttning. :( Å andra sidan blir man frisk och stark! :)

Lycka till!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.