Trädgård allmänt
mhg_3: Hej, någon som har tups på firmor som hjälper till med planering av tomt, mest planering av hur man ska planera upp väg upp till huset inte så mycket buskar och växtlighet. Förstår ni vad jag menar? Vi har en skafttomt som bebyggs och tomten är i tre etage varav huset står på det mellersta, upp till huset är det en megabacke sista biten
Benny_o_Lina: Finns ju nån citronsyra också.. köpes i pulverform och blandas med vatten.. gummihandskar rekomenderas = starkt. Har använt det för ganska länge seda för att rengöra betongfundament och det ryker gott om blandningen när det kommer i kontakt med betongen, sen högtrycken på det och rent blev det. Citronsyra brukar också användas för att få bort rost från järn.. så det är ganska
kolmask: Vi anlitade denne kille: http://www.skogshuggarn.se/ Han gjorde ett utmärkt och snabbt jobb, och var väldigt mycket billigare än rubb och stubb. Rubb krävde dessutom att få gå in med tunga maskiner i trädgården, medan skogshuggarn klättrade upp och sågade ner trädet bit för bit. Vi valde dock att behålla trädet för att göra ved, så jag vet inte hur han stälelr sig till
byggankan: Kan fortfarande inte förstå förkärleken för murar mitt på tomten. Vad är de bra för? Och samma sak med att ha tomten helt plan. Självklart vill man ha plana ytor för tex krocket och fotboll, men i övrigt så tycker jag verkligen att det är tråkigt att se all härlig natur som blir helt demolerad för att allt ska vara platt. Jag förespråkar absolut att man ska ta tillvara på
ClasseClas: Jag hade stora problem att hitta Super Gramino överhuvudtaget i Sthlm förra året. Det var slut överallt utom på Svenska Gräs i Hägersten som hade det som lagervara, http://www.svenskagras.se/kontakt.html Bra pris var det säkert inte, men jag var mer glad att få tag på just det gödslet.
svartöra: Det verkar vara samma som YaraMila 21-4-7 som man kan löpa i 25 kg säck på Granngården. Ska man ha mycket är nog Granngården några kronor billigare. Som föregående postare sa, gräset blir grönare och tar fart, dvs man uppnår det man ville... sedan får man klippa förstås... I min gräsmatta blir det kraftiga gröna spår när jag kör med gödselvagnen, så näringsstatusen är nog
Scout: Finns något liknade dock som bullerplank efter Nynäsvägen innan Farstaavfarten. som liknar Vector Wall. Vet dock inte vem som bygt dessa.
Benny_o_Lina: Vet inte om dom har just det du söker men det är enkelt att ringa o höra: http://www.norrvidinge.com/index.php?selected=index Nordanå: 2000:- kubikmeter = 1333:- ton http://www.grus.nu/produkter/svart-och-vit-sjosten-16-30mm
Benny_o_Lina: Måla den med vad du själv tycker är lämpligt. Får den bara torka ordentligt kommer du inte märka av nått från det i det ätbara du odlar. Du kan ju klä den invändigt med plast eller markdu om du vill.. men då kan man undra om plasten är lämpligt osv. osv. Botten är väl inte så bra att plasta in för då har vattnet ingenstans att at vägen om det t.ex. regnar mycket = fyller
Benny_o_Lina: Hitta denna text i ett inlägg på ett annat forum (allt om trädgård): "Om hållbarhet på påsjord Frågan om bäst-före-datum på planteringsjord kom upp för et par dagar sedan och jag har funderat på vad som händer med jord på sikt och varför det inte börjar typ mögla eller svampa i den fuktiga miljön. Hasselfors svarade så här bl a om jorden är värmebehandlad från början:
Cess: Hej! Jag har en liten undran kring att bygga mur på berg! Vi har borrat 20cm djupa hål i berget med ca 30-40cm mellanrum. Däri tänkte vi ha betong och armeringsjärn och sen mura upp med skalblock till en början. Men berget sluttar ganska kraftigt "på längden" längs med hela muren. Jag tänker mig att man kan ta lite tjockare med betong och mindre "högre upp" så skalblocket ligger
Bezt: Jag körde först med fasadtvätt och sen högtrycken på nära håll och det blev rejäl skillnad mot de som inte är rengjorda men jag vet inte hur de skulle stå sig mot nya.
SBH: varför har du stenmjöl då? sättsand hela vägen. själv har jag stenmjöl istället för sten, grus eller asfalt.
joob: Framgår inte om det är en stödmur eller fristående mur du tänkt bygga. Själv håller jag på att bygga en stödmur med Benders Megawall som också lutar 4 grader inåt. Jag har en lång sektion mot gatan och 90 graders hörn in mot sluttande garageinfart och trappa. Jag valde att göra 90-graders hörnen genom att använda lutande stenar på långsidan mot gatan och göra en lodrät mur in
Lindlund: Har någon köpt från Nima? http://www.nimaab.se/se/art/farstangsel.php
Benny_o_Lina: Förvattnar du inte kommer stenen att dra åt sig all fukt från bruket innan det hinner härda och kvar blir ju då bara bruket.. Själv brukar jag bara ta vattenslangen med spridarmunstycke på.. vattna stenen och vänta en liten stund och sen mura.. är det varmt ute så det torkar snabbt så har jag en hink med vatten och en stoor pensel och penslar stenen med vatten lite då o då efter
Benny_o_Lina: Viist, spola av den ordentligt och låt den torka ordentligt, sen måla. Finns speciella förger avsett för ändamålet.. tror dock det funkar med dom flesta betongfärger.. grillen blir ju aldrig så varm på utsidan att det skulle bränna bort färgen.. (tror jag inte i allafall) Primer tror jag inte du ska behöva eftersom den redan är målad från början.. gör den bara riktigt ren..
Troberg: Hålsåg funkar, men tänk på att du behöver en stark borrmaskin, kör inte fort, kyl ordentligt och stanna när borrmaskinen börjar bli het.
akdov: Funderar på om det är något slags fundament till en gammal oljetank....kanske kan bli en framtida damm dock =)
kaptenlars: skulle jag tagit jobbet hade jag tänkt så här: 1. Tillstånd från kommun får du göra själv, du kanske inte får göra så här, om du vill sätta L-stöd i btg vid cykelvägen vill nog kommunen/trafikverket ha ett räcke där, elkablar är gratis att få utsatta. Vattenledningar kan man få ritningar från ledningsägaren ( den som sköter vattnet där du bor). 2. Om det bara är
Benny_o_Lina: Färgen fäster väl bättre om det är en ruggig yta (som sågat) och även smuts men å andra sidan så rinner vatten vid regn lättare av en stolpe som är helt slät och smuts fastnar inte så lätt. Men måla du på en hyvlad stolpe, färgen kommer inte lossna. Tycker det handlar om en ren smaksak.
Immobil: Jag misstänker att det är kompostgaller du söker. 79-99:- för 4 stycken brukar dom kosta. Å du hittar dom lite varstans t.ex. Jula, EKO, Harald Nyborg, Rusta......:)
Hasse C: Den här ledningen ligger utanför en carport. Därför har man kanske tummat lite på djupet. Jag vill hursomhelst inte riskera att det händer något med ledningen. Tror därför jag lägger en matta över den och sedan bygger upp en lite större låda för att får tillräckligt djup för rosen. Kommer kunna göra den tillräckligt stor för att inte riskera frost tror jag.
Byggtagen: Ja, lite så vi hade tänkt men ville kolla av lite innan:-) Fler med åsikter?
Helioz: Finns lite olika tankegångar här, vissa menar att förankring är meningslöst och att det är bättre att skilja konstruktionen från berget med plast/syllpapp eftersom berget rör sig. Andra menar att det är bättre att dobba (borra hål i berget och slå in armeringsjärn) och på så sätt förankra allt och det kanske också fungera om berget är väldigt stabilt. För en grill spelar det
svartöra: Får man inte plats med en bil utanför carporten om man ställer den nära staketet, och ställer den andra bilen nära muren? Eventuellt får man flytta på dörren i carporten.
TorOdd: Är hundälskare en fnv inte hundägare, men älskar definitivt inte hundägare som förstör för oss andra genom sin nonchalans när de låter jyckarna förorena var som helst samt springa lösa hur som helst. Jag skulle först snacka med hundtanten och sätta upp "vänliga" skyltar, funkar inte detta, upp med större skyltar, funkar inte detta; en eltråd 30 sm över backen, med oblligatorisk
bränski: ja det tycker jag, ingår allting så är det ett bra pris oavsett...