Jag hade tänkt att få till en form av platta utan steg utanför dörren. Jag hade tänkt att klä in den sedan i skiffer eller annan variant av platta. Frågan är om det går att lägga Lecablock som formar Plattan, enkelt och billigt, men vad behöver man ?. Alternativt gjuta en platta vilket jag gjorde vid entrén men det blev mkt jobb.
Den skall bli ut till gräskant och lite bredare än dörren.
Några bra idéer ?
Den skall bli ut till gräskant och lite bredare än dörren.
Några bra idéer ?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
De beskrivningar jag sett har alla varit uppbyggda på att man först gjuter en vanlig platta som man sen bygger sin trappa på. Skall man upp ett par steg så är det väl smidigt men i ditt fall kan man ju gjuta allt direkt. Frågan är om det blir stabilt nog att bara förbereda marken precis som man gör när man lägger marksten. Dvs paddat bärlager osv. Tyngdmässigt är det väl inga problem, däremot är ju en trappa extremt känsligt för rörelse, att trappan, huset eller marken rör lite på sig kommer ju märkas ganska snabbt.
Sant, vid entrén gjöt jag en 10kvm stor platta med armering i på paddad stenmjölsbädd. Men det kanske blir så att man måste göra en form och gjuta ändå med armering i på paddad bädd, borde inte vara några som helst problem. Marken har legat nu i 7år med bärlager och markduk under, fast det kommit lite ogräs som man ser på bilden.
Tanken är att det inte skall vara något steg förutom själva plattans höjd, för sen kommer marksten vilket gör att det kommer bli ett naturligt steg. Men lecablock är otänkbart ?
Tanken är att det inte skall vara något steg förutom själva plattans höjd, för sen kommer marksten vilket gör att det kommer bli ett naturligt steg. Men lecablock är otänkbart ?
Klicka här för att svara