11 881 läst ·
22 svar
12k läst
22 svar
Grannens tomt rena djungeln
Sida 1 av 2
Får en tomt se ut hur som helst även om delen av tomten inte används. Granntomten intill min tomt är totalt igenväxt och ogräset sprider sig in till mig.
Är ägaren skyldig att hålla åtminstone tomtgränsen ren?
Är ägaren skyldig att hålla åtminstone tomtgränsen ren?
Det ska mycket till innan kommunen kan göra något....som tur är....lägg din energi på din egen tomt....
Om det huvudsakliga problemet är att ogräs sprider sig över tomtgränsen kan jag rekomendera att du köper en rotmatta. De stoppar allt som sprider sig mha rötter, tex kirskål eller syrener. Gräv ner en sådan matta längs tomtgränsen så är du fri sedan.
Så länge det inte är farligt får det se ut hur som helst. Man är fri att anlägga sin trädgård på valfritt sätt, även om det råkar innebära att man inte gör något als utan låter kärs och nässlor föröka sig fritt., ända fram till tomtgränsen, coh på andra sidan tomtgränsen gör du vad du vill.
Tryck ner nån sån där rabattkant som hindrar rotspridning och gör ett tätt staket på en sådan höjd att du slipper se eländet när du sitter ner.
Tryck ner nån sån där rabattkant som hindrar rotspridning och gör ett tätt staket på en sådan höjd att du slipper se eländet när du sitter ner.
Passande artikel från gårdagens Sydsvenskan, här pratar vi t.o.m. ett kedjehus, dvs grannarna påverkas inte bara av trädgårdsförfallet utan även av förfall i sammanlänkade huskroppar. Som sagt, kräver mycket innan någon åtgärd kommer göras av myndigheterna
http://www.sydsvenskan.se/malmo/lang-kamp-mot-forfallet
http://www.sydsvenskan.se/malmo/lang-kamp-mot-forfallet
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
I grannskapet här finns det en tomt där ägaren har hållit på att bygga staket i sten och diverse stenläggning under 40 år. Närmaste grannen har klagat och anmält till kommunen, som faktiskt var ute och tittade på det, det skall tydligen upp för beslut om ett tag (anmälan gjordes för ett år sean). Jag har väldigt svårt att tro att det blir något.
Sedan ytterligare ett kvarter härifrån finns det ett hus där tomten har vuxit igen de senaste 25 åren, tomten är dessutom fylld med diverse bråte, och huset är nu obeboeligt, taket håller på att rasa in, det växer en halvstor björk ur ett hål i taket (verkar ha slagit rot i isoleringen i mellanbjälklaget).
Enl. ryktet så väntar ägaren på att huset skall rasa ihop efterssom det inte går att få rivningslov. Huset skulle varit värt ca 6 milj. om det vore i OK skick.
Sedan ytterligare ett kvarter härifrån finns det ett hus där tomten har vuxit igen de senaste 25 åren, tomten är dessutom fylld med diverse bråte, och huset är nu obeboeligt, taket håller på att rasa in, det växer en halvstor björk ur ett hål i taket (verkar ha slagit rot i isoleringen i mellanbjälklaget).
Enl. ryktet så väntar ägaren på att huset skall rasa ihop efterssom det inte går att få rivningslov. Huset skulle varit värt ca 6 milj. om det vore i OK skick.
är det verkligen så? Grannarna kan ju tom hindra en att måla huset som man vill..Anna_H skrev:Så länge det inte är farligt får det se ut hur som helst. Man är fri att anlägga sin trädgård på valfritt sätt, även om det råkar innebära att man inte gör något als utan låter kärs och nässlor föröka sig fritt., ända fram till tomtgränsen, coh på andra sidan tomtgränsen gör du vad du vill.
Naturen kan återta utan att begå fel, men det vi gör som klassas som byggnation är mera reglerat. Kanske för att fokus är på det arkitektoriska enbart och inte en bra helhetsmiljö.bobas skrev:
Tyvärr missar man helheten när man jagar fel i enskilda detaljer.
En tomt får inte se ut hur som helst. Finns flera fall där man har tvingat ägaren till åtgärder. Är klart lättast om man finner skadedjur på på tomten i fråga. Skulle du t.ex. hitta råttor på tomten så kommer de att agera fort.
Anna_H skrev:
Alltid kul med olika åsikter.peternicklas skrev:
I det här fallet håller jag mest på Anna_H. Så länge det handlar om "oönskad" växtlighet tror jag det ska mycket till innan någon agerar. Strikt formellt är har väl peternicklas helt rätt, men det som är djungel för den ene är naturtomt för den andre...
Ja, de kan anmäla dig om du målar med fel kulör, men de kan inte tvinga dig att måla. Eller klippa gräset.bobas skrev:
Skadedjur är en möjlighet med för det krävs i princip att de lägger matrester i komposten eller liknande. Jag är rätt säker på att PEtterNIcklaS inte hittar några fall av vanvårdade tomter där ägaren tvingats till åtgärder utan att det funnits någon fara för allmänheten eller miljön på tomten ifråga. Det kan tex vara fordon som läcker olja, trasiga fönster, utstickande tak som riskerar att rasa och sådant.
Produkter som diskuteras: "komposten"
Kompost 200 liter mörkgrå Biolan
Effektiv året-runt-kompostering
6 205 kr inkl moms
Läs mer
Nja... det har faktiskt inträffat att husägare tvingats att måla:Anna_H skrev:
http://dagbladet.se/nyheter/sundsvall/1.2497948-huset-for-fult-tvingas-mala-om
Ja där står bland annat "För att byggnadsnämnden ska kunna kräva att grannen snyggar till ska tomtens skick innebära en olägenhet för omgivningen." Jag tror det blir en tung uppförsbacke att hävda att "Granntomten intill min tomt är totalt igenväxt och ogräset sprider sig in till mig." är en olägenhet för omgivningen i den grad att byggnadsnämnden kan kräva rättelse.peternicklas skrev: