12 769 läst ·
13 svar
13k läst
13 svar
lägga marksten framför odlingslåda.
Hej Alla,
vänder mig till exeprtkunskapen här på Byggahus som alltid har hjälpt till så bra tidigare
Vi har byggt en fast odlingslåda i liknande L form på tomten. Framför denna har jag fyllt upp med jord upp till 20 cm för att jämna ut gräsmattan. Vi tänker att vi skall lägga sten runt odlingslådan och sen lägga gräs framför. Detta för att det skall bli lättare att klippa.
Stenarna är helt vanlig marksten typ 20 cm breda.
min fråga är hur vi skall göra med underlaget?
Första tanken är att gräva ut lite av jorden som är lagd (kompakt nu efter tryck och regn) för att sen lägga en makduk och över den lägga stenen. Trycket kommer inte bli tungt på stenen utan det är främst ett gräsklipparhjul och förhoppningsvis en robbotgräsklippare längre fram
Tänker vi fel? Behöver vi göra ytterligare underarbete? vill gärna att det skall bli bra och hållbart, men eftersom vi inte kommer belasta stenarna så känns det lite overkill med makadam och så vidare för att bygga upp ?
tips på hur man kan kapa stenarna på ett bra sätt billigt? Har ingen stenkap.
gällande grässådd, det är väl bara att hälla på ett tunt lager jord, trycka till och så gräs över samt hålla det ordentligt vattnat ?
tack på förhand för svar
mvh
Magnus
vänder mig till exeprtkunskapen här på Byggahus som alltid har hjälpt till så bra tidigare
Vi har byggt en fast odlingslåda i liknande L form på tomten. Framför denna har jag fyllt upp med jord upp till 20 cm för att jämna ut gräsmattan. Vi tänker att vi skall lägga sten runt odlingslådan och sen lägga gräs framför. Detta för att det skall bli lättare att klippa.
Stenarna är helt vanlig marksten typ 20 cm breda.
min fråga är hur vi skall göra med underlaget?
Första tanken är att gräva ut lite av jorden som är lagd (kompakt nu efter tryck och regn) för att sen lägga en makduk och över den lägga stenen. Trycket kommer inte bli tungt på stenen utan det är främst ett gräsklipparhjul och förhoppningsvis en robbotgräsklippare längre fram
Tänker vi fel? Behöver vi göra ytterligare underarbete? vill gärna att det skall bli bra och hållbart, men eftersom vi inte kommer belasta stenarna så känns det lite overkill med makadam och så vidare för att bygga upp ?
tips på hur man kan kapa stenarna på ett bra sätt billigt? Har ingen stenkap.
gällande grässådd, det är väl bara att hälla på ett tunt lager jord, trycka till och så gräs över samt hålla det ordentligt vattnat ?
tack på förhand för svar
mvh
Magnus
Tycker du är på rätt väg, markduk eller inte spelar ingen roll om du inte lägger sand under stenarna på markduken vilket jag skulle göra om jag la markduk.
Tycker du ska fundera på plattor istället, dom har större anläggningsyta än markstenen och kommer därmed inta att sjunka in så mycket som markstenen kommer att göra när ni kliver på dom. Plattorna är ju ofta 40x40 och du kan kapa dom i i hälften om du vill med en vinkelslip.
Men vad ni än lägger så stampa till jordlagret ordentligt först.
Tycker du ska fundera på plattor istället, dom har större anläggningsyta än markstenen och kommer därmed inta att sjunka in så mycket som markstenen kommer att göra när ni kliver på dom. Plattorna är ju ofta 40x40 och du kan kapa dom i i hälften om du vill med en vinkelslip.
Men vad ni än lägger så stampa till jordlagret ordentligt först.
Redigerat:
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 321 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 321 inlägg
Grävde bort matjord, la på markduk och lite grovsand, sen plattor. Närmast lådorna la jag en 10 cm bred grusremsa mest för att jag tyckte det blev snyggt. Gräs kommer upp både mellan plattorna och i gruset men det kan jag leva med. Är nog svårt att undvika.
Nimajneb - Så om vi inte lägger sand kan vi lika gärna lägga plattorna rakt på jorden ?
Vad för sand rekomenderas, går det att köpa typ säckvis på hornbach eller Bauhaus? Det är väldigt liten yta som det gäller så köpa släpvis håller ej. Anl till att vi lägger smalare tumlad maksten är för att vi har det liggande. Bärighet är i sig inget problem då vi troligtvis inte kommer att kliva på dem alls, utan det är mest för att slippa ha gräs ända in till kanten på lådan vilket skulle försvåra gräsklippning.
Thomas59 - mmmm, låter som att sand är ett måste för att få det helt bra. mycket sand la du i botten?
Vad för sand rekomenderas, går det att köpa typ säckvis på hornbach eller Bauhaus? Det är väldigt liten yta som det gäller så köpa släpvis håller ej. Anl till att vi lägger smalare tumlad maksten är för att vi har det liggande. Bärighet är i sig inget problem då vi troligtvis inte kommer att kliva på dem alls, utan det är mest för att slippa ha gräs ända in till kanten på lådan vilket skulle försvåra gräsklippning.
Thomas59 - mmmm, låter som att sand är ett måste för att få det helt bra. mycket sand la du i botten?
Vet inte ifall man får föreslå det
men ett enkelt sätt är att lägga en eller två reglar under på lagom djup och sen på med stenarna.
Lätt att få rakt och enkelt att lägga.
Jag gjorde så framför uteplatsen där det bara skulle ligga 4 plattor i bredd.
Förväntar mig inte det ska hålla i all evighet men samtidigt inbillar jag mig att det blir bättre än om jag bara lagt dom direkt på jorden.
Lätt att få rakt och enkelt att lägga.
Jag gjorde så framför uteplatsen där det bara skulle ligga 4 plattor i bredd.
Förväntar mig inte det ska hålla i all evighet men samtidigt inbillar jag mig att det blir bättre än om jag bara lagt dom direkt på jorden.
haha, det är en bra fråga Blindnit, för min del är det okay att föreslå, men får hoppas att inga mer kräsna hemmafixare hittar till tråden 
en regel hade räck i mitt fall, inser att 20 cm är att ta i, är nog närmare 10-15 cm
en regel hade räck i mitt fall, inser att 20 cm är att ta i, är nog närmare 10-15 cm
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 321 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 321 inlägg
Nej det tror jag inte. Reglar, grus ja det mesta funkar om du inte belastar. Ogräs blir det för det mesta men det är ju lätt att rensa. La ca 5 cm sand á la lite grövre sandlådesand. Det var vad som fanns till hands. Ser bra ut ännu efter 3 år. Hade nog kunnat lägga i matjorden utan sand också. Liksom för dig var syftet att det skull bli lättare att klippa.Felde skrev:
lyfter tråden igen med ytterligare en tanke.
Är jag helt fel ute om jag gräver ut för plattorna, lägger en markduk och sen fyller på med jorden jag grävt ut för att stabilisera plattorna då. Det handlar ju om kanske 1 cm jord eller liknande i så fall.
Kommer det fördävra snarare än hjälpa?
Har funderingar på att börja med det i helgen och har inte tillgång till bilen, frugan är "out of town".
Är jag helt fel ute om jag gräver ut för plattorna, lägger en markduk och sen fyller på med jorden jag grävt ut för att stabilisera plattorna då. Det handlar ju om kanske 1 cm jord eller liknande i så fall.
Kommer det fördävra snarare än hjälpa?
Har funderingar på att börja med det i helgen och har inte tillgång till bilen, frugan är "out of town".
Visst kan man göra det efter konstens alla regler med markduk, kross och sand men det låter som ett slöseri med såväl pengar som tid och arbete i mina öron. Jag har marksten utmed ena fasaden som är ca 25 cm breda och dessa ligger direkt på jorden. Visst sjunker det och blir ojämnt så man är tvungen att lyfta upp dem och göra om, men det behöver inte göras oftare än ca vart 10 år. Ärligt talat, vad finns det för garantier att du kommer ha kvar odlingslådorna om 10 år? Kanske har du sedan länge tröttnat på att rensa ogräs och vill riva ändå, kanske börjar de se så slitna ut att det är dags att byta ut dem mot nytt trä om du vill fortsätta odla och då åker du förmodligen på det jobbet ändå.
Mitt råd blir alltså att lägga dem direkt på den packade jorden och vara nöjd med det.
Mitt råd blir alltså att lägga dem direkt på den packade jorden och vara nöjd med det.
Klicka här för att svara