Hej, vet inte om detta är rätt forumdel, bygg eller trädgård, så flytta gärna isåfall om det blev fel.

Det är så att vi har en okristligt stor altan (ca 100 kvadratmeter) och för att få en bättre rumskänsla tänkte vi dela av den i en matdel och en soldel med hjälp av stora odlingslådor för prydnadsväxter. Tänkte använda tryckt virke och klä insidan med frigolit och byggplast.

De kommer att byggas i moduler om minst 2 meter i längd och ca 60 cm höjd för att lättare kunna flyttas runt lite om det är så. Det kommer att finnas hörnpartier som är mer kvadratiska och istället ca 90cm på höjden så varje hörn tornar lite extra.

Men, eftersom dessa inte ska fyllas helt med jord, utan kanske bara halva djupet, så ska de få en höjd botten inuti som inte syns när väl utsidan kommer på. Vill ju inte ha jorden direkt på altandäcket heller. ;)

Frågan lyder nu, hur ska jag bygga "golvet" i lådorna så att sidorna inte bågnar och så att botten inte går ur utav tyngden? Jag kan inte lista ut hur man ska fästa golvbrädorna i hörnstolparna. Ska man kanske fästa klackar på insidan av stolpen och göra något slags ramverk? Eller är det bättre att kapa ur nån tjock träskiva? Sen vill jag gärna undvika att kapändarna syns på utsidan. Vilken konstruktion på lådan är lämpligast då? Se min bifogade, väldigt grova skiss, tänker jag rätt?

Vid sidan om, vi diskuterar (munhugger) om djupet på lådorna, hon vill ha ca 45 cm medan jag propsar mer för 70-80cm djup. Mitt argument att de annars kan se för smala och klena ut på så stora ytor, de ska ju användas för lite avdelning. Vad tror ni blir snyggast?

• odlingslador.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle ta 2 Europa pallar + 6 stycken pallkragar. Sen skulle jag montera kraftiga hjul 4 under varje pall.

Montera sen ihop detta. Plasta insidan av kragarna. Skruva på läkt på utsidan och klä utsidan med tryckt virke.

Detta bör bli en ganska stabil konstruktion. Måttet blir ungefär 2,40 x 0,8

Thomas59
Tyrström skrev:
Jag skulle ta 2 Europa pallar + 6 stycken pallkragar. Sen skulle jag montera kraftiga hjul 4 under varje pall.

Montera sen ihop detta. Plasta insidan av kragarna. Skruva på läkt på utsidan och klä utsidan med tryckt virke.

Detta bör bli en ganska stabil konstruktion. Måttet blir ungefär 2,40 x 0,8
Har gjort nåt liknande men inte på hjul. Jag struntade i att klä pallkragarna. Målade dessa med båttjära istället. Blir fint och luktar gott.

PS. Är igen odlingsexpert men skull gissa att det behövs någon form av avrinning/dränering i botten av lådorna. Kan bli lite väl blött annars. Tex efter ett rejält skyfall. DS.

Ja det bör vara bra med avrinning. Lägg en fiberduk under och sen gör några hål i plasten.

Eller klä sidorna med plast och sen ha odlingslådor i botten utan någon plast där.

Men jag är heller ingen odlingsexpert så jag spånar bara lite :)

Bra tips med pallarna där Tyrström. Tack! Ska se vad det kan kosta att få tag i de grejorna. Dräneringen är något annat jag har tänkt på. Först tänkte jag borra hål i sidan och genom altanen med slang som avrinningskanal men det blir för fult och det hämmar ju möjligheten att flytta runt lådorna.

Altanen tål ju en redan en del väta av allt eländigt regn ;) det är bara att vattnet som kommer ur lådorna kan bli smutsigt och för jord med sig, vill inte ha fläckigt däck. Jag tänkte klä insidan i byggplast och lite frigolit, dels för att rötter ska tåla kyla lite bättre och dels för att jorden inte ska komma i kontakt med tryckt virke så eventuella grönsaker eller liknande inte plockar upp gift.

Vad jag förstår kan man använda lite lecrakulor i botten och sedan sån där täckväv som man har när rabatter grävs för att ogräs inte ska komma igenom. Det släpper tydligen igenom väta och filtrerar samtidigt så man inte får mörka fläckar på altanen. Att vatten rinner ut på altanen så länge det är rent tror jag annars inte är nåt konstigt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.