Jag skall sätta 60 kvm sten runt huset (enbart att gå på, inga bilar där). Efter att först ha bestämt mig för att lägga betongsten så tog jag en runda i grannskapet och kunde konstatera att färgbeständigheten på betongsten inte riktigt var vad jag hade hoppats på.

Jag började titta på granit istället och insåg att kinesisk granit landade på ungefär samma kvadratmeterpris. Detta under förutsättning att man kan acceptera 25 mm tjocka stenar (30 mm är dyrare).

Nu är frågan, spelar 5 mm skillnad i tjocklek någon större roll? Plattorna är 600x400 mm. Vare sig 30 eller 25 mm går att köra på. Finns det relevanta skillnader under läggning?

Sen är det ju intressant att höra vad ni andra har för åsikter om kinesisk granit kontra tumlad betongsten generellt...

Jag har lagt sådan mellan gatan och vår entre (och även trappan och vilplanet). Totalt ca 13 kvm. Efterssom jag var lite orolig för markens beskaffenhet (delvis lera under) så valde jag att gjuta en betongplatta där jag satt stenarna i fix. Det blev väldigt bra. Men kanske inte är realistiskt att gjuta en 60 kvm platta. Jag var lite orolig att de här relativt tunna och stora stenplattorna skulle bli extra fula om de sätter sig lite. Betongsten som är tjockare och oftast mindre tror jag är mer OK om de efter några år inte är helt jämna.

Jag valde 30mm, mest för att just då hittade jag bara graniten hos Valter Eklund i Vällingby, jag ville ha hela plattor (180x 35 cm) till trappstegen. Nu tror jag att jag sett sådana trappsteg även på andra butiker

@hempularen: Betongplatta är i och för sig ingen omöjlighet men jag tror jag provar att lägga dem på vanligt vis först. Hur tjock platta gjöt du? Tror du det är stor skillnad mellan 30 mm som du la och 25 mm?

I mitt fall är underlaget singel (16-32) på berggrund så jag hoppas på minimalt med sättningar, men det är ju inte realistiskt att tro att det kommer att ligga helt still nära schaktväggarna exempelvis. Man vet ju hur 20 år gamla skiffersättningar ser ut, man snubblar ju fram på dem... Eftersom jag har berg ytligt på vissa ställen och därmed problem med att få jämn tjocklek på bärlager så tänkte jag lägga makadam (2-5) rakt på singeln med en markduk emellan, alltså inte riktigt "by-the-book". Man hoppas ju att det håller 20 år åtminstone, sedan är jag nog beredd att lägga om vilket bör vara relativt enkelt med min "konstruktion". "Bara" att ta bort stenen, skrapa av 2-5, byta duk och lägga om.

harry73
Det finns mycket att argumentera mot kinesisk granit. Arbetsförhållanden i kinesiska stenbrott är dålig, så risken att just din parti granit kostat ett liv i Kina eller kommer att göra det inom några år är relativ stor. Sen kan man undra vad vitsen är att frakta tung granit jorden rund för att hamna i hamna i din trädgård.
Svensk granit är det bästa alternativet, men det kostar förstås. Ett mellan alternativ är portugesisk granit.

Färgbeständigheten av betongsten borde vara bra, pigment finns antingen blandat i hela stenen eller i en några mm tjock ytskikt. Men efter några år försvinner cementet från betongytan och kommer gruset fram. Så det är viktig att gruset i betongen har samma färgnyans som själva markstenen. Men åldrandet av betongsten (patine) är enligt mig bra och det gör att trädgården ser lite mognare ut och mindre som en nyanlagd en.

Sen tycker jag att 25 och 30 mm är väldig tunn och stenerna kräver absolut ett gediget underarbete, och det går inte att fuska med det. Tjälokänslig material till frostfri djup. Dränering av gruslagret (ansluten till husets dränering)
Och ett väldigt tunnt lager med sättsand. Eller gör som hempularen och gjut en platta under stenerna.
(och det är första gången i det här forumet som jag skriver att man inte får fuska med stensättningen ;))

@harry73: Transporter och arbetsförhållanden är ett kapitel för sig, om än mycket relevant. Det är nämligen mycket stor sannolikhet att kläderna du och jag har på oss just nu har eller inom ett par år kommer att ha kostat människoliv. Den emaljerade grillen du grillar på, samma sak (trots att den är monterad i USA). De nya möblerna i ditt hus samma sak. Elektronikprodukterna du använder samma sak. Listan kan göras lång... 90% av alla prylar har dessutom åkt båt hur långt som helst och når end-of-life tidigt och blir en del av avfallsberget. Detta måste man förhålla sig till på ett övergripande sätt. Om ett "normal-konsumerande" svenskt hushåll köper ett parti sten eller inte har en låg påverkan procentuellt sett på det hushållets totala bidrag till död och misär i Kina, Indien och Bangladesh men det säger mer om hur sjuk vår konsumtion är än något annat. Sen är saker inte lika enkla som de verkar: Cement (som exempelvis finns i betongsten) är en seriös miljöbov, kanske den värsta vi har då alternativen till cement i princip inte existerar. Dessutom är Kina en stor exportör av cement. Undrar hur arbetsförhållandena är i de fabrikerna?

Underarbetet hos mig tror jag är bland de bättre. Jag har oändligt tjälfritt djup. Dräneringssystemet sänker grundvattennivån till 200 cm under marknivå och hela huset står på berggrund (så där har jag i alla fall äkta svensk granit :)). Jag är ner orolig för att de relativt tunna plattorna "vickar" i sättlagret. Och det är väl det du menar att man undviker med tunnt lager sättsand (sättsand = 2-5 numera?)

harry73
Inte allt som produceras i Kina är dålig för Kina. Landet behöver export för att utvecklas till ett modernt samhälle, men det finns saker som man borde undvika. Och stonewashed byxor är en av de stora bovar, men kinesisk granit är med i samma liga, och bör undvikas. Många kommuner i Sverige använder inte längre kinesisk granit. Dels pga de arbetsförhållanden där och dels för att kinesisk granit har en sämre kvalitet än europeisk granit.

Berg i en underbyggnad är väldig besvärlig eftersom det är svårt at få en homogen uppbyggnad. På ena platsen kommer berg i dagen och har man inga sättningar (och nästan inget överbyggnad), på andra platsen ligger berget djupare och har man plötslig några meter lera.

Nu tror jag inte att du har dessa skillnader på din begränsade yta, men berget sätter standarden för hur mycket sättningar du kan acceptera (i princip noll) och där var berget ligger lägre behöver du bra kvalitet för att undvika sättningar.
Vanligtvis ska sättsandlagret vara mellan 2 och 5 cm tjock. Om du har ett bra undrarbete kan du få ner dett till 2 - 3 cm

Att använda 2/5 som sättsand fungerar säkert bra

@harry73: Jag har som sagt inget annat än berg med olika tjockt lager av 16/32 (som är ett icke packningsbart material) så jag har en förhoppning om att sättningarna kommer att bli nära noll. Sättlagret tror jag att jag kan hålla nere till 3 cm, 16/32 lagret är relativt jämnt efter att ytan har "plattats till".

Frågan kvarstår: Gör de 5 mm i tjocklek någon märkbar skillnad vid val av sten?

harry73
funkisen skrev:
Frågan kvarstår: Gör de 5 mm i tjocklek någon märkbar skillnad vid val av sten?
5 mm gör mycket skillnad, hur mycket starkare beror på hur belastningen ser ut, men 30 mm kan mycket väl vara dubbelt så stark som 25 mm. Och det kan vara skillnaden mellan en sprucken eller hel sten under t ex. en byggställningsfot eller vilka incidentella laster du kan få på din stensättning.

om 25 mmm räcker i ditt fall kan jag inte svara på.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.