11 881 läst ·
22 svar
12k läst
22 svar
Grannens tomt rena djungeln
Ja visst finns det det. I första hand får man stödja sig på Jordabalken: 3 kap, 1 § "Var och en skall vid nyttjande av sin eller annans fasta egendom taga skälig hänsyn till omgivningen."peternicklas skrev:
Här tror jag inte att igenväxt tom med en massa ogräs räcker för att man ska anses bryta så starkt mot "skälig hänsyn" så att någon kan kräva rättelse. Men jag kan ha fel. Ser i så fall gärna exempel på motsatsen.
Kul med en saklig diskussion förövrigt!
Plan- och bygglagen säger att en tomt ska hållas i vårdat skick. Har själv suttit med på möten med byggnadsnämnden där de har diskuterat ovårdade tomter. Vissa fick brev hem på posten där de blev uppmanade att snygga till
Sent from my HTC Desire S using Byggahus
Sent from my HTC Desire S using Byggahus
Låt mig bara poängtera att det inte handlar om små maskrosor, nässlor eller annat marktäckande ogräs utan två meter höga vildnypon(tror jag det heter) med taggiga stammar och annat ogräs som nära är lika högt. Området är som nämnts en skogstomt utan skog som har vuxit igen totalt. Dom där nyponen hänger över på min tomt längs hela tomtgränsen och sprider sig mer och mer.
Vår östra granne är tydligen dement och har spenderat en rätt lång räcka år på hem. Utan släkt eller bekanta som håller efter huset har nu tomten förvandlats till en tallskog snarare än villaträdgård. Är ju ett ganska intressant case där man inte som ägare är förmögen ta hand om sin egen trädgård. Egentligen inget problem för oss utan mer ett inlägg och annan vinkling i debatten 
Det går väldigt snabbt f.ö. för en trädgård att "förvildas"...pga. flyttbestyr blev vårt torp utan tillsyn i drygt 1,5 månad. Blev helt chockad av att se hur mycket moder natur hade ställt till det! Även i samband med vårt husköp så märktes detta, säljarna hade inte gjort många ingrepp i trädgården i våras. Vi har fullt upp nu att få den i ordning, kommer säkert inte bli klart i år.
Det är skillnad på att ha rätt och att få rätt....och räkna med att det kommer ta både tid och kraft för att få rätt...peternicklas skrev:
Om inte grannarna vill göra som du tycker på sin egen tomt så kolla med kommunen om att få bygga ett högt staket så du slipper se in till grannarna......
Har TS pratat med markägaren?
Det framgår ju faktiskt inte varför tomten ser ut som den gör, medvetet att den växer som den gör eller helt enkelt att ingen bryr sig?
Får man tag i markägaren så kanske man kan erbjuda sig att "snygga till" gratis, det kan ju finnas flera anledningar till att det ser ut som det gör.
Det framgår ju faktiskt inte varför tomten ser ut som den gör, medvetet att den växer som den gör eller helt enkelt att ingen bryr sig?
Får man tag i markägaren så kanske man kan erbjuda sig att "snygga till" gratis, det kan ju finnas flera anledningar till att det ser ut som det gör.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden