V
Hittade ett getingbo igår när jag grejade med huset! Sprayade lite med nån slags getingspray! Några timmar senare låg det stora getingar nedanför på marken! Tycker dom ser ovanligt stora ut, se bild!

• ImageUploadedByByggahus.se1344808525.437966.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bålgetingar kan bli så stora, speciellt drottningarna. Harmlösare getingar för man dock leta efter, kan mest liknas vid humlor i getingförklädnad.

Ja jag har lite getingfobi men bålgetingar ser jag som minst farliga.

Läste någonstans att bålgetingar är fridlysta samt att dom dödar riktiga getingar.

Låt dom vara...

Bålgetingar har svagare gift än vanliga getingar samt är mycket mindre agressiva (om man inte inkräktar direkt på deras bo). De har dock ett mer smärtsamt stick p.g.a. ämnena i giftet så de har ett ofötjänt ryckte som "farligare" p.g.a. detta samt att den inte tappar gadden efter stick...
De äter gärna andra getingar och insekter så den är ett bättre alternativ att ha än vanliga getingar!

Mvh,
Anders

anders07 skrev:
Bålgetingar har svagare gift än vanliga getingar samt är mycket mindre agressiva (om man inte inkräktar direkt på deras bo). De har dock ett mer smärtsamt stick p.g.a. ämnena i giftet så de har ett ofötjänt ryckte som "farligare" p.g.a. detta samt att den inte tappar gadden efter stick...
De äter gärna andra getingar och insekter så den är ett bättre alternativ att ha än vanliga getingar!

Mvh,
Anders
Detta gäller alla getingar.

Bin däremot tappar gadden vid stick och kan alltså endast sticka en gång var.
Men de är ju desto fler i stället :confused:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.