Oldboy
Oldboy: Marksten räcker, men kombinera helst med markduk. Duken ska dels ligga under stenarna för att förhindra ogräs i skarvarna, samt vikas och grävas ner 20-30 cm för att stoppa en del rotspridning, (räcker för gräs). Har du djupa rotspridande växter inne i rabatten, såsom t ex rosor, så kan det behövas djupare spärr. Se till att ändarna/kanterna av markduken slutar 20-30 cm ner i
3 svar · 16,0k läst
·
K
Kattmatte2: Så gulligt, de fick sig en liten båttur också ;-) det kan inte vi erbjuda så det får bli spade och skottkärra :-) tack för svaret.
2 svar · 3,0k läst
A
Alej: skönt :) då kan jag vara lugn. Tack för svar
16 svar · 66,3k läst
A
Alej: har själv anlitat dom. tar inga tider och man slipper slita på kroppen. tror jag betala 375:-~ per stolpe. kan verkligen rekommendera dom. anlitade dom när jag stabilesera upp min altan
21 svar · 29,3k läst
S
Stuff: En variant skulle ju kunna vara att bygga stommen som timell men att ha en sektion på änden av uteköket som inte är klädd med trä runt om så att det blir väl ventilerat runt klotgrillen. Googlade utekök och hittade denna som inspiration: http://www.kaminkungen.se/outdoor-utekok-med-grill-och-kallskanka-20004/88-0 Snyggt med en bit rostfritt runt klotgrillen. Använd paint eller photoshop
1 svar · 21,5k läst
Sommartorparn
Sommartorparn: Om du inte är intresserad av frukt och bär, varför då skaffa fruktträd och bärbuskar som kräver skötsel?! Varför inte använda dig av friväxande buskar och träd med vackra blomster och höstfärger för att skapa en trädgård som du trivs att vistad i. Om du har råd med trädgårdsarkitekt, varför inte? Då slipper du själv läsa in dig på vad som trivs var och funkar tillsammans.
11 svar · 3,9k läst
·
O
oceanis: Om du menar vanlig fog av cementtyp så blir den med all sannolikhet påverkad och kommer att få rostfärgade ränder som kommer att bli svåra att få bort. Jag tror att även skiffern som är ganska porös kommer att få bestående märken av rosten. Man brukar skydda putsade ytor för detta så det bör väl vara samma sak för en fog.
4 svar · 4,9k läst
MB77
MB77: Jag har ca 2m mellan stolparna, och spjälorna är skruvade i 45x70 tryckt regel.
4 svar · 2,1k läst
·
bonnier
bonnier: Det här var nog en av trådarna jag tänkte på, ser att jag även kommenterat i den. Jag har för mig att det skall finnas fler...
4 svar · 1,2k läst
P
para: Min flög iväg för några veckor sedan, över staketet och in till grannen. Själva ställningen blev helt skev och alla pinnar till nätet böjdes 90 grader. Den var ett år gammal och jag funderade i höstas på att förankra den men men... Går den montera ihop igen kommer jag borra ner 2-3 järn/öglor i berget strax under gräsmattan och dra några spännband upp till ramen.
6 svar · 11,9k läst
Ludwig
Ludwig: Motorsåg längs marken, ut på gatan om det inte är för trafikerat. Prata med grannarna först och berätta vad du tänkt. Så, såga ned, lägg i STOR container, gräv upp rötterna, bygg ny mur. Njut av gott dagsverke! :cool:
6 svar · 12,1k läst
·
JohanOLinda
JohanOLinda: Pooler är ju inte ovanligt att man murar i leca.. dock har man oftast ett vattentryck på insidan, men inte alltid?
6 svar · 5,3k läst
K
Kurtivan: Mycket bra. Dessutom bra att du informerar oss hur det går!
8 svar · 10,8k läst
·
S
Stilig: Jag skulle nog säga att det inte spelar någon roll, då det är så litet. Men vill du vara på den säkra sidan, så vattna! Vänta några dagar extra tills efter att betongen har stelnat.
3 svar · 3,9k läst
il_duce
il_duce: Finns plastfolie som man kanske kan limma på skiva. Eller spegel med ett plexiglas framför. Värt att notera är att fåglar kan ha grova problem med speglar utomhus.
2 svar · 10,4k läst
·
K
källare: Sanden kanske förklarar varför det är så många spruckna stenar där idag. Det ligger idag stenar som är 35x35x5, tror de kallas engelsk sjösten.
16 svar · 9,2k läst
S
Salle60: Sorry, läste mest att det var tråkigt att krypa för att klippa, och ville bara ge dig en annan infallsvinkel på problemet...... Salle (Som lyckades köpa Greenmates robotklippare för 1300 kr genom ett stor/samköp)
8 svar · 8,7k läst
I
ITAG: Byggde en sandlåda 2009 som påminner om din beskrivning i första inlägget. Tror det var 45x170 på kant som ram, sen grävde jag ut så djupt som jag ville ha den, la dit en markduk och fäste med lister på insidan av ramen och fyllde sen på med sand. Toppade med en sittram runtom i samma dimension. Ganska enkel konstruktion men väldigt stabil. Som skydd mot katter har jag köpt två
11 svar · 7,4k läst
·
R
Roland112: Det hette sjösten o fanns på bauhaus ;)
1 svar · 2,1k läst
A
andy_999: Ska bygga trappa i slänt och har sk. släntsteg [bild] Då det är jordslänt har jag grävt ut en del men undrar nu vilka mtrl jag ska ha sen Min idé: Fiberduk Bärlager 0-18 Jordfuktad betong Vad tycker ni om material, och hur ska ska bärlager ligga kvar på duk? Då det är altan längst ner måste jag gjuta en liten klack för att luta sistatsteget, funkar detta?
0 svar · 8,0k läst
·
S
Stefan_hallsberg: Gjorde en sökning på google. De kanske kan hjälpa dig till en närmare återförsäljare.. http://www.byggros.com/sv/kontakt
1 svar · 2,7k läst
S
Stefan_hallsberg: Det som jag hade gjort i ditt fall är att lägga ut tidningar som du vattnar på. Strö sedan ut ett lager täckbark så ytan ser fin ut. Detta binder jorden, löser ogräset och förmultnar. Då hinner nävorna bli stora och starka innan ogräset kommer igen. Förhoppningsvis har du en sort som sprider sig. Om du har en brantare slänt kan annars kokosfibermatta vara bra som armering.
1 svar · 7,0k läst
N
norrbottenstorpet: Borra och gjut (eller använd kemankare) fast stolpfästen, rejäla fästen som tål det vridomoment som kan uppstå vid vindbelastning. Worst case måste man förankra med strävor eller vajer från toppen av planket, rakt mot/från förväntad vindriktning.
1 svar · 2,3k läst
T
thomasx: Jahaaaaa, dom lägger i stenarna manuellt. Det var ju inte lika imponerande som vad jag först nästan inte trodde var sant, och det var det ju inte heller :)
4 svar · 5,5k läst
·
S
Sir Duke: Fn vad smart! Man kan anlägga en hel grusplan helt gratis :) Man behöver dock bo väldigt nära Hornbach för det blir ju många vändor med bilen och för 35 öre bensin kan man bara köra ett par hundra meter ;)
10 svar · 15,5k läst
G
gorran: Hempularen: Har du några tips på vad man ska tänka på när man lägger hårdfogen? Har du gjort det på befintliga plattor eller på nylagda? /gorran
3 svar · 3,8k läst
MB77
MB77: [citat] Man får med en skiva som visar bästa placering.
13 svar · 10,1k läst
Taxen
Taxen: Jag har satt min potatis den 1:a maj flera år i rad,men i år blir det några dagar senare. Du kan ju kupa fåror nu och låta det vara några dagar,för nu skall vi få varmare väder.Sen är det bara att slänga i potatisen i fårorna och täcka över.Under den här tiden så har jorden värmts upp mer än om den varit orörd.
1 svar · 1,2k läst
Stew
Stew: Hej, Jag tror att det snarare är samma regler som för vanlig grillning. Du får göra det när du vill, förutom då kommunen beslutat om förbud mot grillning. En eldkorg och en grill har ju lite samma tanke, med en askfat under, och man tillför bränslet (ved eller kol) ovanför fatet. Har försökt hitta mer info om detta. Men google hjälper då inte till :) Mvh Stefan
1 svar · 11,5k läst
G
Gylleneknorren: Är du helt säker på att det inte går att göra terrassering? Vi bor i ett nybyggarområde med en del högre liggande tomter/sluttningstomter och man ser hur folk löst det på olika sätt. De som låtit sluttningen vara alt. gjort terrasser har mycket finare och mer inbjudande tomter där huset presenteras på ett helt annat sätt - än de som till varje pris velat ha en plan gräsmatta,
22 svar · 10,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.