Jag hade i en öppning vid en buske tänkt att sätta en grind. Grinden skall sitta på en tryckimpregnerad trästolpe 70x70 eller 95x95 som skall fästas i marken. Problemet är att jag (för att få plats och för att slippa ett mellanrum mellan stolpe och buske) måste sätta stolpen tätt intil busken (=rötter). Att gjuta en plint är kört då man skulle sabba busken. Detta ger mig två alternativ, antingen tar man en A-klassad stolpe och slår ner en meter i marken varpå grinden hängs på, eller så tar man ett jordankare i vilket man monterar sin stolpe o grind.
Hur stabilt blir i sådana fall ett ensamt jordankare? Grinden kommer bli 1m bred och kommer att bestå av 45x45 regel. Jag förstår att allt beror på markens beskaffenhet, men om man jämför jordankare med att klubba ner en ren stolpe.......

Min erfarenhet är att jordankare är förvånansvärt stabila...men att det som sagt beror på jorden...och att hänga en ensam grind på det sätt du tänkt dig kommer garanterat resultera i att grinden hänger sig snabbt... Jag har för mig att tidningen Gör Det Själv www.gds.se hade någon artikel om hur man kunde lösa ett liknande problem för att få en grind stabil dock...minns tyvärr inte riktigt hur, men har för mig att de grävde ner en slags sträva framför stolpen (Direkt under grinden alltså.)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.