Bor långt ute på landet. Grannhuset har köpts för två år sedan av en holländsk familj som använder det tre veckor per år. I en slänt på gränsen till vår tomt står ett antal björkar som blivit ganska stora med åren, dom står typ 2 meter från vårt hus och eftersom stammarna börjar bli skadade och kronorna är flerdelade och utgör ett enormt vindfång så börjar jag bli orolig för att dom skall blåsa ner och krossa hus och uthus. Jag kan inte nå grannarna i Holland eftersom jag inte har några kontaktuppgifter. Vad kan jag göra? Vems försäkring skall täcka om skador uppstår? Kan jag begära att grannen tar ner träden? Kan jag göra det själv om jag inte får tag på dom eller måste jag vänta till en olycka händer?
Att träden tar all eftermiddagssol gör inte saken direkt bättre dessutom var det min mor som planterade träden för 30 år sedan....

leolund skrev:
Kan jag begära att grannen tar ner träden?
Ja, visst kan du begära att de sågar ner träden. Dock kan du inte kräva det om det inte är uppenbar fara att de ska ramla omkull.
leolund skrev:
Kan jag göra det själv om jag inte får tag på dom
Nej, du har ingen rätt att ta ner andras träd.
leolund skrev:
dessutom var det min mor som planterade träden för 30 år sedan....
Vem som planterade träden har ingen betydelse.

Försäkringsmässigt så blir frågan huruvida träden var så sjuka att det kan anses oaktsamt att inte fälla dem.

Om oaktsamhet/culpa hos grannen föreligger (notera juridiskt objektivt rekvisit, inte eget tyckande angående oaktsamhet) så kan skadan reklameras gentemot säljare och ev ansvarsförsäkring.

Om träden inte anses tillräckligt sjuka för att han borde ha fällt dem får du reklamera till din försäkring och själv stå för självrisk. Då gäller det att du har rätt till ersättning vid ett fallande träd vilket oftast ingår i villaförsäkringen. Ibland kan dock finnas krav på vindhastighet över 25-30 m/s i samband med skada för att försäkringen skall ersätta.

Du har inte rätt att fälla trädet, däremot kan det vid akut fara finnas en möjlighet att göra det själv eller med hjälp av räddningstjänsten. Men då pratar vi akut fara som sagt inte att den troligen kan falla snart

Så om ett "friskt" träd på grannens tomt faller in i huset vid vindar runt 20 m/s finns risken att man står helt utan ekonomiskt skydd även om både grannen och man själv har försäkringar.

Sent from my GT-I9300 using Byggahus

Redigerat:
Om en gren från en ek på min tomt faller ner (de har ju en tendens att glra drt från ekar) och skadar en bil parkerad på en p-plats. Riskerar jag bli ersättningsskyldig då?

I detta fallet råkar det dessutom vara så att p-platsen är anlagd vid änden av en väg som jag har servitut på för att kunna köra fram till min tomt. Vi använder dock en annan väg och ser därför mellan fingrarna med p-platsen, grannarna behöver den.

Har haft ett liknande problem. En gran rasade i stormen över mitt såghus som mosades. Vid kontakt med försäkringsbolaget gller att det får gå på min försäkring med de självrisker som gäller. Lite underligt. Om det stått två nya bilar där så blir det alltså bilägarna själva som får stå risken.

thomasx skrev:
Så om ett "friskt" träd på grannens tomt faller in i huset vid vindar runt 20 m/s finns risken att man står helt utan ekonomiskt skydd även om både grannen och man själv har försäkringar.

Ja om grannens underlåtenhet inte uppfyller rekvisitet culpa/oaktsamhet och försäkringsvillkoret stipulerar krav för att ersätta vid nedfallet träd då blir följden att man står utan ersättning. Notera dock att inte alla villaförsäkringar ersätter träd som faller, många ersätter utan villkor och en del har villkor om hos Smhi noterad vindhastighet i samband med skada.

thomasx skrev:
Om en gren från en ek på min tomt faller ner (de har ju en tendens att glra drt från ekar) och skadar en bil parkerad på en p-plats. Riskerar jag bli ersättningsskyldig då?

I detta fallet råkar det dessutom vara så att p-platsen är anlagd vid änden av en väg som jag har servitut på för att kunna köra fram till min tomt. Vi använder dock en annan väg och ser därför mellan fingrarna med p-platsen, grannarna behöver den.

Nej grenar som blåser bort föranleder sällan skadeståndsskyldighet förutom om du borde ha sett att grenen är en skaderisk då den är knäckt eller på väg att knäckas.

Generellt så är det då fordonets försäkring och självrisken är upp till fordonsägaren att erlägga. Saknas vagnskadeförsäkring (endast halvförsäkring tex) så står fordondsägaren utan ersättning

seniorkonsult skrev:
Har haft ett liknande problem. En gran rasade i stormen över mitt såghus som mosades. Vid kontakt med försäkringsbolaget gller att det får gå på min försäkring med de självrisker som gäller. Lite underligt. Om det stått två nya bilar där så blir det alltså bilägarna själva som får stå risken.
Samma sak om bilen står i ett garage som brinner ner, då är det bilens brandförsäkring som gäller. Finns ingen sådan (endast trafikförsäkring) så står man ersättningslös. Garagets eller villans försäkring gäller inte.

Står man i någon annans garage eller parkeringsgarage mm så är det likadant såvida inte garageägare agerat oaktsamt.

Det finns möjlighet i en del fastighetsförsäkringar för företag att lägga till brandskydd för fordon under förvaring men det är alltför ofta detta saknas

Börja med att prata med dem när de är på plats i sommar och se vad de säger då, erbjud dem gärna att ta ner träden åt dem om de är med på problemet.
Kolla med kommunen vilken adress de har, de lär ju skicka vatten- och sopräkning nånstans. Där kan du också be om hjälp med att bedöma om träden är farliga. De kan i så fall troligen göra ett vitesföreläggande om grannen inte tar ner dem självmant. Detta bör du förstås inte göra förrän du pratat med dem i sommar, men kollen kan du ju göra redan nu.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.