DSC_0640.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dessa högar har invaderat trädgården och förökar sig rätt fort...
sork eller mullvad vet jag inte, men tips på hur jag bli kvitt dom mottages mer än gärna!
Fungerar "vibrationssakerna" man sätter ner i marken?

Hur gör ni?
extremt tacksam för svar :)

Y
Vattenslang säger mina arbetskollegor men jag funderar på sånna "pinnar" man kan köpa som ger ett knackande ljud. Vad jag har hört så är folk nöjda när dom prövat dessa.

Fast så stora är inte mina högar så blir ju tveksam vad som lurar under dina marker. :)

Ett elände att klippa gräs med dessa hålor och bulor... grr

• Gilla
icapikka
  • Laddar…
Pinnar som ger vibrationer fungerar, men inte på allt för stora ytor. Därför krävs det flera stycken. Något jag ej testat, men också skall fungera, är 33 cl glasflaskor med uttagen botten. Då blir det visslande ljudet otrevligt nere i gångarna.

• Gilla
icapikka
  • Laddar…
Jag hade stora problem med mullvader i mitt förra hus då jag bodde ute på landet och har provat det mesta med varierande resultat...
Det enda som var 100% var att skjuta de små " sabotörerna " med hagelbössan!
Oftast har de en eller ett par huvudgångar som de använder sig av för att bla skyffla ut jorden genom, därav de lite större högarna. Jag uppfattade det som att de var mest aktiva på förmiddagarna samt sena eftermiddagar/ tidig kväll.
När jag upptäckte att det var en " nygjord " hög på gräsmattan så smög jag försiktigt ut på gräsmattan och ställde mig i position med hagelbössan riktad mot den nya högen. Precis när mullvaden skulle upp och lämna lite schaktmassor så ser man att det börjar röra sig i högen och då var det bara att trycka på avtryckaren så gjorde hagelsvärmen grovjobbet:o, missade aldrig ett tillfälle...
Som sagt så bodde jag ute på landet, mitt ute i skogen utan några grannar på nära avstånd så det gick bra att panga lite i tid och otid!

Lycka till, jag lider med dig:confused:

• Gilla
icapikka
  • Laddar…
Tyvärr är nog inte hagelgevär ett alternativ här ;)
Men har köpt "pinnar" på jula så nu ska vi se om det hjälper :)

Har hört att små barnafötter kan vara bra, alltså barn som leker på gräsmattan, då trivs odjuren inte och flyttar.
Alternativet är en robotgräsklippare...

• Gilla
sirlongfellow
  • Laddar…
M
Mer "miljövänligt" än en robotklippare är en katt! Vår katt fångar gladeligen både sorkar, möss och råttor! ;) Det blir dessutom billigare då han inte äter lika mycket kattmat :)

Hallo,

Verkar vara ett ökande problem i sverige tyvärr.
Det finns många trådar där allt testats på forumet.
Här är en från förra året:
http://www.byggahus.se/forum/tradgard-allmant/194553-anti-sork-losningar-2012-a.html

Det är svårt att utrota dem, ofta får man kämpa i flera år. Läste om någon på forumet, minns inte viklken tråd, som uppdaterat sin tråd typ varje säsong i 5-7 år, och äntligen börjat få bukt på problemet :P

Själv har vi 3 katter, och vi ser inte röken av varken sork eller mullvad. Men tyvärr så tar ju katterna småfåglar, grodor, möss, ekorrar och massa annat fint som vi vill behålla. Samt att vi har 3 katter att sköta :) Men vi har inget som gräver i marken, det är en sak som är säker.

Förra året gick jag till fullskaligt krig mot sorkarna som beslutat sig för att flytta in på tomten. Sorkskrämmor funkade inte nämnvärt så jag fyllde helt sonika gångarna med gasol. Antingen så kvävdes de eller så bestämde de sig för att skogen nog var ett bättre ställe trots allt.

Att fylla gångarna med gasol är tämligen harmlöst för andra än sorken. Skulle man få för sig att tända på gasen så blir det bara en liten flämtande låga i mynningen eftersom det inte finns något syre kvar i gången.

När jag var ung använde vi moped. En slang från avgasröret ner i hålen, täta med jord och så varvade vi utav helsicke. Effektivt var det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.