hahalj
Ska fylla på med grus på vår entrégång och parkeringsyta. Idag ligger där ett tunt lager singel ca 8/16. Har kollat runt lite på olika grustag och bergkrossar och för en kärra singel 8/16, alltså naturgrus, får jag betala 350:-, för s.k. kubiserat berg 8/16 får jag betala 200:-. Frågan är vad ska man välja? Är kubiserat berg ett fullgott alternativ till singel för mitt ändamål? Singel är ju en ändlig naturresurs som man kanske borde avstå ifrån pga miljöskäl, krossat berg finns ju i överflöd.

Nån som har kubiserat berg i sin trädgård? Hur funkar det?

8/16 kross som gått via kubiserare är ju vassare om man ska gå på d, 8/16 natur blir ju mer sorterat dvs runt och mjukt, ofta lite variation i färg me...

hahalj
Jo det vet jag. Kubiserat innebär ju att det är tumlat och därmed de vassaste kanterna nerslipade, men det kanske inte är tillräckligt för att det ska vara behagligt att gå på?

Ja hade sådant på garageuppfart och tyckte det va lite väl vasst, dock var de kvartsit som känns glasvasst. Men får du tag i mjukare berg, typ kalk funkar det nog. Ja tyckte dock att me 8/16 blev d svårt me skottning vintertid, man slirar i de osv... Nu ha ja fått tag i 2/10 singel som är svart och vitt, packas nästan som asfalt Men ändå lätt att kratta upp om så önskas :)

• Gilla
Larnic
  • Laddar…
hahalj
Det finns ingen kalk i närheten där jag bor, västsvenskt urberg är det som samtliga bergtäkter erbjuder häromkring, dvs granit. Det lutar åt att det blir denna kubiserade variant, har kollat närmare på mitt nuvarande grus hemma och det är nog inte singel trots allt. Det är inte så mjukt och slipat som man skulle kunna förvänta sig av natursingel så det lär nog inte bli värre med kubiserat granitgrus.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.