Huvudsaken är väl att du inte viker av med någon och gör den lägre som i exemplet jag angav ovan.

Håller med. Hade jag bestämt, och inte frugan, hade det blivit vertikala.

• Gilla
Mogge_83
  • Laddar…
Men plinthöjden är väl ganska oviktig, man sätter ju en stolpe i den. Plinten täcks ju med tiden av ogräs

Tanken med trappan jag angav var att plinten knappt syns ändå så det spelar ingen roll. Men på hans bild var de en viss visning på plinten.

Jag har nu fått i samtliga plintar, stolpar och skruvat upp hälgten av ribborna. Ser riktigt bra ut. Min fråga är dock: Både i botten av hålen för plintarna samt RUNTOM plintarna hade jag 8/16-makadam.
Jag läste någonstans på internet att det var bättre att ha makadam runt plinten men en granne sa att han trodde att det var bättre med stampad jord?`

Vem har rätt? Borde inte makadamet ”låsa” bättre än jord?

Makadam packar inget vidare. Du måste ha en "0" fraktion för att de ska packas. 0-8, 0-18, 0-30. Jag hade valt 0-18 och sedan toppat med jord.

• Gilla
Canecorso
  • Laddar…
Hmm...ok det visste jag inte.

När jag har stolparna i plinten så rör sig plintarna något när jag försöker "vispa runt" och håller i toppen av stolparna. Är det för löst packat då?

Det är 150cm mellan stolparna (95mm) och höjden på staketet är 10 stycken 45mm ribbor med 28mm distans.

Det är ju inte jättemycket vikt, men samtidigt inte så kul om de blir sneda efter bara några månader. Kanske kan vara värt att gräva upp och blanda makadamen med grus och jord?

Det är inte korrekt då nej. Svårt att säga om botten är ojämn eller om massorna på sidan inte håller emot. Jag skulle tipsa om att ta bort makadamet på sidorna och sedan fylla på med grus typ 0-18. Prova de först så slipper du göra om allt.

• Gilla
AndreasSun och 1 till
  • Laddar…
OK Tack för svar. Botten är riktigt bra packad med makadam, så det borde vara sidorna. Får fixa det - tack!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.