Hej.
Tänkte bygga en enkel sandlåda i 45*170 regel (på högkant) som en ram och sen en ram av 45*145 vitt virke som sittram. Hittar dessa reglar i endast NTR A klass.
Är det inte risk att "kemikalierna" läcker in i sanden?
Hittar tyvärr inte NTR AB klassade reglar, det hade varit bättre..
MVH
Tänkte bygga en enkel sandlåda i 45*170 regel (på högkant) som en ram och sen en ram av 45*145 vitt virke som sittram. Hittar dessa reglar i endast NTR A klass.
Är det inte risk att "kemikalierna" läcker in i sanden?
Hittar tyvärr inte NTR AB klassade reglar, det hade varit bättre..
MVH
Jag tror inte risken är så stor, även om det är mer "gift" i NTR A. Ett alternativ är att bygga med vanliga 120x28 liggande som sidor och reglar i hörnen tex. 95x95. Det har jag gjort nu i våras, och det blev bra.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 229 inlägg
Instämmer. Barnen har vuxit ur sandlådan innan den hunnit ruttna. Vanligt virke. Välj gärna tätvuxet. Möjligtvis kan man kosta på att lägga gjutformsplywood som botten
Medlem
· Stockholms Län
· 151 inlägg
Om man kör med botten, torkar sanden då när det regnat?? Hade en sandlåda med botten tidigare och det var kasst tyckte jag. Nu kör jag markduk som botten och vanligt virke som ram och tryckta överliggare då de är mest utsatta.
Nej, jag hade 95x95 i hörnen och 120x28 liggande. Jag hade även 120x28 som sittbrädor, men skulle jag göra det igen hade jag använt grövre dimensioner som sittbrädor. Jag byggde 2x2 meter och en halvmeter hög.Tiger79 skrev:
Du kan se lite bilder på www.claudelin.com
Det ser stabilt ut...Jojx81 skrev:
Funderar på att bygga med trallvirke som är 34*145, antingen med eller utan hörnstolpar.
Vill du vara lite unik så köp in en packe murstenar och ställ i lämplig form på en markduk eller direkt på gräsmattan. De är nog för tunga för att barnen ska flytta på dem, och läcker det ut lite sand är det bara att kratta ut det på gräsmattan och betrakta det som toppdress. Garanterat giftfritt, och lät att plocka ihop när barnen lessnat på att leka i sandlådan. Känner du dig seriös så kan du ju limma ihop dem med bruk eller stenlim.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggde en sandlåda 2009 som påminner om din beskrivning i första inlägget. Tror det var 45x170 på kant som ram, sen grävde jag ut så djupt som jag ville ha den, la dit en markduk och fäste med lister på insidan av ramen och fyllde sen på med sand. Toppade med en sittram runtom i samma dimension. Ganska enkel konstruktion men väldigt stabil.
Som skydd mot katter har jag köpt två fotbollsmål som jag lägger över. Har nog en bild på detta också nånstans men här är iallafall en bild på sandlådan i sig.
/Anders
Som skydd mot katter har jag köpt två fotbollsmål som jag lägger över. Har nog en bild på detta också nånstans men här är iallafall en bild på sandlådan i sig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
/Anders
Klicka här för att svara