Vi är på väg att köpa en studsmatta åt barnen, men då den blir ganska dyr så vill vi gärna "snåla" där det går, och då gärna hitta billigare lösningar än de 300kr som förankringssetet kostar. Hur har ni förankrat era studsmattor? Finns det billigare alternativ eller är det bara att inse att knappt 5% av studsmattans pris är ok för att förankra den och ändå köpa http://www.studsexperten.se/forankringsset-c-83.html ?

/ magnus

Vi har aldrig själva haft problem med att vår flyttar på sig och aldrig funderat på att man skulle behöva förankra studsmattan. Men vid ett hus i närheten så hände det i vintras när det stormade att vinden tog tag i studsmattan och kastade den mot huset. Ett högt placerat gavelfönster krossades och studsmattan landade dubbelvikt på marken. Tomten i fråga är ganska stor och som jag uppfattade det så stod den inte speciellt nära huset. Jag skulle tro att de hade tyckt att 300:- för en förankring hade varit billigt. ;)

Tillägg: Det finns väl andra typer av jordankare som skulle fungera (minst) lika bra men det lär väl landa på ungefär samma pengar. En annan sak att tänka på är att ta in skyddsnät och själva mattan under vintern. Vi gör det iallafall och låter bara ställningen stå kvar ute. Då blir det inte mycket vindfång att tala om.

Redigerat:
Vet inte om det är det förankningssettet jag har men det är misstänkt likt iaf.
Snabbkopplingarna är i alla fall väldigt klena. De verkar vara av säkerhetstypen som sitter på cykelhjälmar, dvs de öppnas när man spänner remmen.

Själva jordankaret sitter bra i marken så jag knöt ihop remmen istället för att använda spännena.

/ Ville

Kan ni inte göra ett slags jordankare av armeringsjärn , typ en pinne med krok på som man sticker ner över foten på studsmattan.Tänkte typ samma stil man har till tält fast grövre.

Du kanske kan köpa en en sån skruv man skruvar ner i gräsmattan när man ska ha hunden i koppel på gräsmatta? Dessa brukar bestå av en rejäl 40 cm skruv och ögla som du sen kan sätta en rem igenom. Brukar finnas för under hundralappen.

Redigerat:
Har ingenting alls.....

Min flög iväg för några veckor sedan, över staketet och in till grannen. Själva ställningen blev helt skev och alla pinnar till nätet böjdes 90 grader. Den var ett år gammal och jag funderade i höstas på att förankra den men men...
Går den montera ihop igen kommer jag borra ner 2-3 järn/öglor i berget strax under gräsmattan och dra några spännband upp till ramen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.