Trädgård allmänt
D09: [citat] Gäller inte försäkringen mot skadedjur? ;) Har också en granne några hus bort som letar saker att tycka illa om mig ha ha Är det inte vinterparkeringen som "ser för djävlig ut" under byggnation så är det att man tagit emot för mycket grus här hemma eller att min sambo kör för fort osv osv Hälsar alltid glatt på honom när jag går förbi huset och det verkar driva honom
dadid: 20m 200 kr. Överlägsen funktion (möjligen något hal) och grym hållbarhet.
Atom: Grannens häck verkar vara en hemlighet (hur och när han klipper :( ) Hur och när gör man så med Thuja?
xdigger: Grymt snygga! Bra jobbat, tänk om man kunde göra nåt sånt. :) Mvh Kim
Bricco: Jag har flexbox dock vanlig modell. Mycket nöjd. Kul att kunna göra eget tryck med.
jackt: [citat] Använder denna nu. Funkar nog som den ska. Dock skulle jag behöva 15-20 till (bara 5 med i förpackningen), har ca 12000kvm tomt så de har mycket plats där de kan ligga och lurpassa.. :)
leversnitt: [citat] Vårt staket är också för att hålla hundar och barn på plats. Vi har en häck runt större delen av tomten och där blir det som sagt fårstängsel, men på de partier där det inte finns någon häck känns det lite klent. Det är ju många som använder jordankare, så det går säkert bra det också men efter att ha slagit ner ca 70 stolpar till fårstängslet misstänker jag att
yonna: Här i huset konsumeras en hel del mycket stora oxben (håller jyckens tänder fina!) och så småningom hamnar slutresten i komposten, väl gnagd. Det är så kraftiga ben så det sker väl inte så väldigt mycket när varmkomposten töms men jag slänger tillbaka benen igen. Maskar o annat knytt gillar ju att bebo innanmätet. Men det kan vara vettigt att tänka på att inte slänga fågelben
Alfredo: Finns flera trådar kring ämnet. En av dessa är denna. Har inte läst den på länge men kanske hittar du något av värde.
Havskatten: Om det inte finns någon dränering kan det inte vara en kompost. Däremot tror jag starkt på att det är tänkt för varmbänk. Har du en förberedd varmbänk kan jag bara vara avundsjuk på dig. Nyttja den nästa vår och njut av färska primörer.
KnockOnWood: Jag är mycket tveksam till att du skall kunna hitta beslag som passar just dina stolar. Finns säkert hundratals varianter, och inget säljs i konsumetledet. De vill förmodligen helt enkelt att vi köper nya stolar i stället. Mitt råd är att ställa in stolen i en "lagom"-position och skruva ihop den i det läget. Lite trä- eller plywoodbitar + några skruv fixar det!
Alfredo: Hej! Är det någon som vet hur lång tid det ska ta innan Groblad dör efter roundupbehandling?
Slacker32: [citat] Jag la ut 50 kvm i våras och det tog 1,5 - 2 timmar. Då hade jag nästan ingen kantklippning så mycket snabbare än så kan man nog inte räkna med. Men det är ju också långt ifrån 6-8kvm/h. Det är ju inget jobb som kräver någon större kunskap eller förmåga utan som, om man vill spara pengar, kan göras själv.
NiklasF: Hej! Vi har nyligen behövt genomföra en dränering runt vårt hus, vissa delar bergspräckning ca 2 m djupt. Dräneringsföretaget täppte till "det spräckta berghålet" med stenar så att det skulle dränera bättre. Nu skulle vi vilja göra en stenläggning på denna plats där stenarna finns (från fasaden och ut ca 3 m). Det jag undrar är hur vi ska gå tillväga på bästa sätt? Kan vi
Matti_75: [citat] jag tror det blir lite svårt att borra ett 20mm hål utan slag, vilket är det som krävs för 16mm armeringsjärn som brukar sitta i stolpskorna.
tharnstrom77: Har fått svar från denna sida :D http://www.byggahus.se/forum/tradgard-allmant/214926-dagvattenbrunn.html
Lindgrenski: Platon hade jag inte ens tänkt på, betydligt bättre idé än fiberduk som inte är tät. Bonus att jag har en del matta kvar sen det grävdes runt huset också. Tack för tipset.
tharnstrom77: Du har helt rätt om att det absolut inte är lika stabilt och att det lätt vrider sig och att få det spikrakt var inte lätt. Men ännu så länge så ser det ok ut. Jag hade också velat sätta gjuta stolparna men vi satte vår ambitionsnivå på denna nivå, tiden får utvisa om vi valde rätt :) Men det tog betydligt kortare tid att sätta dessa stolpar än att gjuta. Men det är klart, vad
Znille: Idag är det ca 1m till platån som synes på bilden. Sedan är det nog 1.5m ner till grannen precis vid tomtgränsen. Hur vet jag hur mycket tryck slänten klarar av? Jag trodde att L-stöd skulle vara det säkraste alternativet men det kanske blir för tung för slänten så att de börjar "kana" ner mot grannen. Vad tror ni om att ställa Gabioner längs slänten och sedan fylla på bakom/ovan
BMW fahrer: Tänk dig för! Jag körde sönder min grannes garageinfart i våras med en lastbil. Fick hjälp av en åkare att transportera bort fyllnadsjord, och att få använda grannens garageinfart för kranbilen var "guda gåva" för mig. Det ingen av oss var beredd på var att "grunden" var -sand- ; det var inte ens grus under asfalten!!! Givetvis så var -sanden- inte heller paddad... jo, det var en
jimbomas: [citat] Ok, låter som jag tänkt då de kommer såklart murkna så småningom, men det är ju inte något 30 tkr staket heller. [citat] Det är precis så jag tänkte göra, med skillnaden att jag tänkte skruva i en bräda längst ner och en överbräda ovanpå när nätet väl sitter på plats. Dels för att göra det lite stabilare men också för att få det lite mer staketlikt. :)
pezlin: En fotbollsplan lutar från mitten ut mot långsidorna. Syns tydligt vid hörnsparkar då man filmar från hörnflaggan mot målet.
Bricco: Här i Värmland är det otaliga mängder död thuja och i stort sett bara thuja verkar ha gått åt :( Grannarna har grävt upp sina buskar (3-4 villor) så jag antar de är dödens döda. Varför just thujorna gått så hårt åt vet jag dock inte. Men jag har ändrat mina planer att sätta 30m thuja framöver i alla fall det är en sak som är säker.
Workingclasshero: Det finns bara ett sätt ;-) Mekanisk åverkan! Jag har ca 500kvm grusväg/grusplan som jag krattar med en kratta byggd under en åkgräsklippare. Fungerar kalasbra, och det blir snyggt.
cederbusch: [citat] De flesta bilmärken brukar oxå räknas som usla, det beror ju på vilket perspektiv man har. Jag tänker låte humlen (humlet?) rama in vår takade veranda. Tror det kommer bli görbra. Men främsta anledningen till att odla ogräset är för att jag vill åt blommorna. De ska jag använda i min ölbryggning nämligen.
Roland112: ok, så loss med alla bultar o sen börja fira ner den o trycka en stege mot den. O sen att få upp den igen så får man väl pressa som bara den med stegen så den går uppåt..
Klockan: Jag har tänkt att bygga en kruka av 4 st större betongplattor som jag ställer på högkant och limmar ihop med stenlim. Konstruktionen ska stå i en liten sluttning, så en sida kommer vara nästan helt nedgrävd medan den motstående kommer vara helt frilagd. Den kommer inte ha någon botten. I krukan har jag tänkt mig att ha någon form av fleråriga växter, dvs jag kommer inte gräva
obba: funkar även bra att ta en veke till typ fotogenlampa o doppa i Roundup o sedan dutta på där du vill ha.
lob: Ett klart definierat utvecklingsområde för Jula är monteringsanvisningar. Köpte en vedklyv häromdagen. Kunde lika gärna monterat ihop den m. hjälp av budgetpropositionen.(eller varit lätt berusad skulle nog också fungerat). Vedklyven är dock helt ok för priset. / LOB
Stew: Det finns en uppsjö av olika varianter. Åk runt mellan olika byggvaruhus/trädgårdsställen och känn på dem. Jag kör sjäv med en platt, ganska tunn vanlig grävspade. Som jag vässat så att den nästan är lika vass som en kniv. Får vässa om den ofta, men det är inte så svårt men en såpass liten spade :)