Hallå på er!

Vårt hus börjar bli klart och då kommer nästa sak som ska planeras, trädgården!
Har börjat göra ett tidigt utkast i Sketchup (tar tid när man lär sig verktyget samtidigt).

Har ni några spontana tankar om nedanstående?

Jag har inte ritat in några fönster, men dörrar är med.
Det är en hörntomt med grannar till höger och bakom om man står på framsidan och tittar på huset.

Det är ca 70kvm stenläggning på framsidan, och altanen på baksidan är 55kvm.
Poolen är 8x4m med 0.5m altan runtomkring. Det är 4.5m till granntomterna från poolens ytterkant.

Gillar inte träd, buskar eller att vara ute och pilla i trädgården, men kommunen har vissa krav, så lite frukttträd av någon sort måste finnas. Hade även tänkt ha rabarber och kanske någon vinbärsbuske.

GardenPlanning1.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
GardenPlanning2.png
Skapa konto
GardenPlanning3.png
Skapa konto
GardenPlanning4.png
Skapa konto

Det är som sagt ett första utkast, men alla kommentarer, tankar och åsikter uppskattas.
Men våra grundtankar är enkelt att underhålla. Och en fördel om en robotgräsklippare gillar tomten :)

Totalt är tomten på ca 30x30m och huset på totalt ca 200kvm.

Inga åsikter?

Hmmm. Jag kan nog tycka att en trädgårdsarkitekt är väl spenderade pengar, det behöver inte ta mera än en eller ett par timmar att grovplanera trädgården.
Jag är själv i en liknande sits och hade tänkt att anlita en sådan, en bra trädgårdsarkitekt vet hur man sätter ihop en lättskött och fin trädgård samt att de dessutom tänker på funktioner och annat som man själv kanske inte tänkt på.

Lycka till :)

Jo det kommer vi antagligen göra, men man vill ändå ha lite tankar innan så man båda drar i rätt riktining

Seriöst? Du gillar inte träd, buskar eller att pilla i trädgården men vill ha hjälp med tankar rörande din trädgård?Spontant tycker jag inte du ska lägga en krona på en trädgårdsdesigner. Varken du eller hon kommer känna er som vinnare efter ett sådant möte.Men mitt tips är ändå att tänk om, börja gilla trädgård och se hur ditt hus blir snyggare, din pool blir fräsigare samt hur du kommer älska att hänga i trädgården med vänner och familj.

Det finns mycket mer i en trädgård än buskar och träd. Stensättningar, altan osv. Även det enkla kan vara avancerat i sig.

Alla gillar inte att ligga i blomlandet.

• Gilla
lilla frugan
  • Laddar…
jag (som är som du, tycker inte heller om att jobba i trädgårdar) skulle nog vilja ha nåt som gör det lite mysigare vid poolen? googla på växter vid poolen så kanske du kan hitta något mer eller mindre underhållsfritt, något exotiskt som ger en spännande brytning vid ditt moderna hus??

Rätt. Men det du nämner är ju inte trädgård, det är ju byggnationer.
Ni tror "fel" om ni tror att tex krukor kräver mindre jobb än ett träd. Eller att det är mindre jobb med en gräsmatta än en smart anlagd plantering.
Men man måste vara redo att anta utmaningen. Som man sår, får man skörda. :)

Ett träd bygger ju dessutom sig själv. :)

Tips om du ska ha en robotgräsklippare, lägg en gång eller stenkant runt hela huset så slipper du en trimkant.

Jag tror att hela tomten kommer kännas själlös och tråkig om jag skall vara riktigt ärlig, men å andra sidan drar jag nog åt ett helt annat håll. Får inte plats med alla växter som jag skulle vilja ha. Träd tycker jag att du skall satsa på annars blir det lätt tokigt varmt i trädgården sommartid, de ger inte bara skugga utan ökar även luftfuktigheten på varma sommardagar.

Satsa på lövträd som har lättnedbrutna löv, absolut inte ek. Då kan du bara köra över löven med gräsklipparen på hösten så kommer daggmaskarna dra ner dessa i marken under vintern och våren. Sen kan du köra på buskar som är vintergröna. Lagerhägg har jag t.ex., då slipper du kratta eftersom löven sitter kvar på busken, täck under alla buskar med täckbark så minimerar du ogräsrensningen.

Kan även tipsa om upphöjda rabatter som gör att inte gräs växer in i rabatterna, och i dessa kan du plantera t.ex. bambu eller annat som är otroligt lättkötta om man bara har de väl avgränsade.

Tror absolut du kan få bra hjälp hos en trädgårdsdesigner eller dylikt med växtval och liknande, bara du gör klart att du inte vill spendera mycket tid i trädgården rensandes på knä.

Om du inte är intresserad av frukt och bär, varför då skaffa fruktträd och bärbuskar som kräver skötsel?!

Varför inte använda dig av friväxande buskar och träd med vackra blomster och höstfärger för att skapa en trädgård som du trivs att vistad i.

Om du har råd med trädgårdsarkitekt, varför inte? Då slipper du själv läsa in dig på vad som trivs var och funkar tillsammans. Bara njuta av resultatet. En proffsig trädgårdsarkitekt måste kunna designa en trädgård som passar just dig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.