6 196 läst ·
6 svar
6k läst
6 svar
Mördarsniglar och deras alkoholvanor :-)
Hej! Har hört att man kan få sniglarna att dränka sig själva i öl, stämmer det? Och spelar det någon roll vilken styrka det är på ölen? Ska det vara någon speciell bunke att ha det i för bästa resultat, låg eller hög, bred eller smal? Trodde aldrig att jag skulle ifrågasätta min djurvänlighet, men nu är jag rejält trött på dem. Tacksam för svar.
Produkter som diskuteras: "Mördarsniglar"
Snigelbekämpning Snigel Effekt Neudorff
Mot alla sorters sniglar
215 kr inkl moms
Läs mer
Japp, sniglar gillar öl. Eftersom även jag gör det så har jag aldrig ens tänkt tanken att slösa finöl på de små kräken, vet inte om styrkan spelar någon roll eller om det är just lukten de gillar. En bra ölsnigelfälla är en nedgrävd hink eller dylikt som de kan krypa ner i och drunkna. De skall alltså inte behöva jobba så mycket för att krypa ner men det skall vara jobbigt att ta sig ur. Dessvärre är det även en väldigt bra fälla för många andra djur som kryper eller flyger omkring så mitt experiment med ölfälla blev kortvarigt. Du får bäst verkan om du gör en mackapär med tak så eventuellt regn inte flödar över hinken/burken.
Själv har jag i stort sett gett upp kampen mot invasionen tyvärr.
Själv har jag i stort sett gett upp kampen mot invasionen tyvärr.
Jag har själv provat ölfällor som en del i mina experiment med sniglarna. Men börjar tro att det är något fel på mina mördarsniglar. De kan krypa rakt förbi ölen utan det minsta intresse av att ta sig ett dopp. Blir att man får hjälpa dom i... Tror faktiskt inte jag sett en enda snigel hoppa i av eget beslut.
Men som sagt, tror det är nåt fel på sniglarna i vår trädgård så mina erfarenheter kanske inte är representativa för andra mördarsniglar. För inte bara är de nykterister. De gillar inte att äta sina döda kompisar heller (vilket tydligen en riktig mördarsnigel ska älska). Och järnfosfat-pellets (Snigelfritt/Ferramol...) är inte heller gott. Kanske kanske kan de tänka sig smaka om man lägger en pellets precis framför munnen på dom.
Men som sagt, tror det är nåt fel på sniglarna i vår trädgård så mina erfarenheter kanske inte är representativa för andra mördarsniglar. För inte bara är de nykterister. De gillar inte att äta sina döda kompisar heller (vilket tydligen en riktig mördarsnigel ska älska). Och järnfosfat-pellets (Snigelfritt/Ferramol...) är inte heller gott. Kanske kanske kan de tänka sig smaka om man lägger en pellets precis framför munnen på dom.
När jag testade med öl, så var det den med mer alkohol som gillades, tror 3,5 och uppåt. Lättöl var inte intressant.
Använde glassbunkar, typ Sia glass 1,5l. Bara att ställa den på marken, i med ölen och dagen efter låg det fullt med sniglar i den.
Använde glassbunkar, typ Sia glass 1,5l. Bara att ställa den på marken, i med ölen och dagen efter låg det fullt med sniglar i den.
Man kanske skulle kunna lägga en sten eller nåt i mitten så att andra djur än sniglar kan klättra upp och bli räddade dagen efter eller så...? De sniglar som räddat upp sig på stenen är ju bara att manuellt likvidera på lämpligt sätt....
Annars kan jag tipsa om www.snigelbaren.se. Funkar fint! Ja, jag har anknytning till produkten, om än långsökt. Det är släktingar till mig som tagit fram och säljer den men jag har ingen egen ekonomisk vinning på att tipsa. Om detta tips ses med oblida ögon av moderatorerna så by all means, ta bort/redigera inlägget.
Annars kan jag tipsa om www.snigelbaren.se. Funkar fint! Ja, jag har anknytning till produkten, om än långsökt. Det är släktingar till mig som tagit fram och säljer den men jag har ingen egen ekonomisk vinning på att tipsa. Om detta tips ses med oblida ögon av moderatorerna så by all means, ta bort/redigera inlägget.
Använder denna nu. Funkar nog som den ska. Dock skulle jag behöva 15-20 till (bara 5 med i förpackningen), har ca 12000kvm tomt så de har mycket plats där de kan ligga och lurpassa..ToRy skrev:Annars kan jag tipsa om www.snigelbaren.se. Funkar fint! Ja, jag har anknytning till produkten, om än långsökt. Det är släktingar till mig som tagit fram och säljer den men jag har ingen egen ekonomisk vinning på att tipsa. Om detta tips ses med oblida ögon av moderatorerna så by all means, ta bort/redigera inlägget.![]()
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden