3 123 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Dags att bygga mitt första staket, lite frågor
Börjar så sakteliga bli klar med projektet att sätta upp fårstängsel längs större delen av tomten. Den sista biten av tomtgränsen ligger bredvid en väg och där tänkte vi istället ha ett 120 cm högt trästaket. Det rör sig kanske om totalt 40 meter. Planen är att ha fyrkantiga stolpar som vi fäster horisontella brädor på, samt en överliggare. Virket blir tryckimpregnerat och ska så småningom målas vitt.
Jag tänkte införskaffa en jordborr och färdiga betongplintar att fästa staketstolparna i. Jordankare verkar lite instabilt och svårt att få till bra och att gjuta plintar själv känns som att det tar en väldans tid, så färdiga plintar kändes som en lagom kompromiss som borde räcka för ändamålet. Tänker jag tokigt här?
Om jag nu bygger staketet på det viset, hur långt är det lämpligt att ha mellan stolparna/plintarna för att få ett någorlunda stabilt staket? Hur grova stolpar bör jag använda?
Har fått tipset att vänta en säsong med att måla staketet. Är det ett vettigt tips?
Andra råd och invändningar är varmt välkomna. Jag är minst sagt en novis.
Jag tänkte införskaffa en jordborr och färdiga betongplintar att fästa staketstolparna i. Jordankare verkar lite instabilt och svårt att få till bra och att gjuta plintar själv känns som att det tar en väldans tid, så färdiga plintar kändes som en lagom kompromiss som borde räcka för ändamålet. Tänker jag tokigt här?
Om jag nu bygger staketet på det viset, hur långt är det lämpligt att ha mellan stolparna/plintarna för att få ett någorlunda stabilt staket? Hur grova stolpar bör jag använda?
Har fått tipset att vänta en säsong med att måla staketet. Är det ett vettigt tips?
Andra råd och invändningar är varmt välkomna. Jag är minst sagt en novis.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 inlägg
Fast jag hade nog tänkt mig jordankare...nu blir jag rådvill, är de inte bra??
Jag har tänkt ha kycklingnät nertill och sen sätta häck på insidan.
Jag ska ha staket för att hålla hunden inne.
Har 6000kvm tomt....suckar.....
Jag har tänkt ha kycklingnät nertill och sen sätta häck på insidan.
Jag ska ha staket för att hålla hunden inne.
Har 6000kvm tomt....suckar.....
Vårt staket är också för att hålla hundar och barn på plats. Vi har en häck runt större delen av tomten och där blir det som sagt fårstängsel, men på de partier där det inte finns någon häck känns det lite klent.Ulricasward skrev:
Det är ju många som använder jordankare, så det går säkert bra det också men efter att ha slagit ner ca 70 stolpar till fårstängslet misstänker jag att det kan bli svårt att slå ner jordankare så att det blir rakt och fint.
Klicka här för att svara