Göran.W
Göran.W: Tänk på att det kan vara en gammal gränsmarkering och då är den skyddad enl lag och den kan även vara kultur minnes märkt och det kan bli kostsamt att ta bort den så steg 1 borde vara att kontakta lantmäteriet och länsstyrelsen och höra vad dom har att säga.
3 svar · 5,3k läst
·
F
Fredrik Å: Jag körde med Megawall Bakom muren finns ett dränrör i en gruspåse med fiberduk och mot muren satte jag isodrän . Det ska bli spännande att se till våren om det höll eller om marktrycket har raserat muren. Nu har vi det ganska förspänt iom att det är 100% sand på hela tomten. Fredrik
11 svar · 3,0k läst
J
JanneSjo: jag inser att jag måste spänna hammocktaket så att det inte blir vattensamling på taket eftersom det blir smuts och mögel på hammock skyddet och på hammocktaket. Se bild på vattensamling och bild inifrån. Funderar på att lägga några pinnar ( ca 100cm ) etc mellan hammocktak och "takbalken" som därmed ska spänna taket så att det inte blir en pöl på taket utan att vattnet rinner
0 svar · 3,9k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: Hehe, det låter ju logiskt :) Men han kanske menade att växtligheten ovanpå binder sanden så det inte rasar så lätt. Det där med L-stöd och terrasser är jag dålig på. Vi får vänta på en trädgårdsexpert för att få lite tips. Okunnig som jag är hade jag gjort svaglutande slänter, lagt ut jord och sått gräs, och/eller planterat bergtall eller andra buskar.
3 svar · 1,9k läst
·
Hemmakatten
Hemmakatten: Aldrig sett något liknande, men jättehäftigt! Vet du var muren finns belägen?
31 svar · 11,7k läst
·
R
Robert-san01: Lite tråd-arkeologi... Är också ute efter en gallervält. Tänkte också köpa en då jag räknar med att behöva den var annat år eller så när gräsmattan skall dressas. (sedan kan man hyra ut den till grannarna... ;)) Några färska spår på vart man hittar en vettig till vettigt pris?
11 svar · 13,5k läst
V
verktygsgurun: [citat] Tråden handlade väl om gräs? Så rök på du! 😂😂
15 svar · 5,2k läst
yonna
yonna: Inga kraftigare växter bör sättas vid husgrunden och ditt förslag med att lägga sten närmast är utmärkt. Vill man ha klängväxt mot huset bör man helst välja en bladfällande växt som klättrar på spalje en bit ifrån väggen. Man bör också tänka på tex takutsprång som hindrar 'regnbevattning' och man bör definitivt inte välja vattenkrävande växter. Thuja låter inte
1 svar · 3,3k läst
B
bravia: Hej Korvgubbe, tack för en fin bild :) Det är något i den stilen jag tänkt mig fast växthuset på andra sidan. Min tanke var dock att bygga ett trädäck där du föreslår stenlagd uteplats, men problemet i båda fallen är att det blir så dyrt, det är ca 60m2 (tror jag) som behöver täckas. Den häcken som finns in mot grannen till väst är en thuja. Tycker inte att det är en
8 svar · 2,4k läst
·
ecb182
ecb182: Jag tror det är bättre att skruva. Risken med spännband är att du kväver trädet. Det är genom barken som trädet leder upp vatten till kronan. Har själv dödat ett äppelträd på det sättet när vi satte upp en hängmatta. Fick då tipset att det var bättre att sätta en genomgående bult i trädet, tyvärr var det redan för sent för mitt träd.
4 svar · 4,4k läst
S
Snuge: Hej, Har inte tänkt på dem, får kanske springa runt lite... :)
4 svar · 2,5k läst
B
BeGe: E hällarna sågade runtom på alla sidor o sedan flammade eller krysshamrade (raka,snygga sidor som är lätt skrovliga + 1mm) på dom synliga? Då e de kanske enklast för dej att såga av till rätt mått o sedan krysshamra kortsidan med en sådan här mejsel http://www.bohusgranit.se/verktyg/krysshammare/krysshammare-khk-14-4t-a/#!prettyPhoto[349]/0/ mvh
1 svar · 2,0k läst
D
Dull78: Har skaffat en hydroforpump som skall suga upp vattnet ur min täckta brunn på tomten. Är det någon som vet var man kan finn små bottenventiler med dimensionen 25mm i yttermått?? Tacksam för hjälp! Med vänlig hälsning, Christoffer
13 svar · 2,3k läst
Akahigi
Akahigi: Kör med en blandning av vatten/fryssäkringsmedel och bruk som jag blandar löst till "välling" och slabbar på. Sedan blir det byggmax spärr på baksidan. I vår blir det puts med nät. Sent from my iPhone using Tapatalk 2
29 svar · 18,0k läst
·
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Välkomnar idag Tavelram som ny moderator för delforum Trädgård allmänt och Träd, buskar, häckar & gräsmattor.
1 svar · 1,5k läst
F
Fredrik Å: Eftervattna efter ett dygn eller så. Vattnar du för mycket eller innan betongen stelnat är risken att du spolar bort cementen med dålig hållfasthet som resultat. Fredrik
9 svar · 12,6k läst
D
Drömmarn: [citat] Japp! Ta bort grässvålen, gräv i höst och till våren skaffar du pallkragar och jordförbättrar. Gör odlingsbäddar i pallkragarna! Jorden håller sig på plats och de håller en lagom stl så man når att ogräsrensa över hela ytan. I gångarna mellan kragarna lägger du täckbark. Då slipper du klampa runt på våt jord efter regn och man håller ogräset stången i gångarna.
7 svar · 5,9k läst
I
ion: [citat] Fy sjutton,,,,Det triggar fantasin,,,,kommer kanske att tillhöra de orena på riktigt, i alla fall tills jag glömt länkad information.
5 svar · 2,9k läst
·
Huntelaar
Huntelaar: krattar jämt, fottrampar det, kratta till det igen, så fröna, göda, och sedan kratta allting jämt igen. Använd en bra kratta, det underlättar mycket. Finliret kör du enklast med plastkratta.
3 svar · 1,3k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Mycket snyggt. Den muren lär ni aldrig behöva byta.
9 svar · 7,1k läst
·
M
Micro: Slipa bort galven där du ska svetsa , punkta fast gångjärnet så det sitter rätt. Helsvetsar du resten får du försöka låta bli att andas in svetsröken eller hålla andan under tiden. Risken är inte så överhängande att du blir förgiftad om du är ute och svetsar. Skulle du få galv frossa och mår dåligt ska du dricka mjölk har jag för mig. Lycka till.
5 svar · 6,0k läst
·
MathiasS
MathiasS: JAg räknade inte så noga, det kanske blir en omgång till men det var mer principen jag ville visa på. Jag har vanligt 130 liters tombola. I den slänger jag två rullor sand, två rullor ballast en rulle cement. 20+20+20+20+20 liter cement och 10 liter vatten. Exakt vad det blir för volym av det vet jag faktiskt inte (givetvis inte volymerna adderade) men jag fyller nästan min 110liters
16 svar · 9,4k läst
S
Seglarvännen: Var kan man köpa de v-formade avvisningsbanden för fåglar? Jag har liknade problem med bajsande duvor som gillar utsikten ovanför vår balkong: http://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/219335-bra-fagelskramma.html
2 svar · 2,9k läst
O
oceanis: Punkteringsfix :) du menar "latmansfix" :) Det tar ju bara fem minuter att laga en sådan slang och så kan du samtidigt ta bort taggen, spiken eller vad som nu orsakat punkteringen.
4 svar · 32,8k läst
·
D
Dekker: har för mig att förlusterna är beroende på flödeshastigheten i kvadrat, så det finns mycket att vinna på grövre slangar om man har stora vattenvolymer per tidsenhet.
47 svar · 43,7k läst
·
M
Micro: Tibnor kanske har fyrkantsprofil i lämplig storlek. Längden får du nog kapa själv.
2 svar · 1,3k läst
·
Hemmakatten
Hemmakatten: Du behöver absolut bygglov. En mur måste passa in i landskapet och området. Personligen har jag svårt att se att en så pass hög mur fyller de kriterierna.
7 svar · 2,6k läst
pegee
pegee: Glädjande att fått löst ditt problem.
4 svar · 1,5k läst
Nyfniken
Nyfniken: [citat] Ja, det tror jag faktiskt. Om vi begränsar oss till "irriterad".
16 svar · 12,2k läst
Sommartorparn
Sommartorparn: Om du vill ha äpplen som går att spara så får du plocka dom från trädet. Har de väl dunsat i backen så har de fått en stöt som gör att de ruttnar. Äpplen ska haneras varsamt som ägg. :-) Hursom helst, sommaräpplen har ingen längre hållbarhet. De blir snabbt mjöliga, sedan dåliga. Vill du ha äpplen som går att spara över vintern får du ta sådana sorter som mognar i november.
10 svar · 2,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.