Hej på er!

Har precis flyttat till ett parhus, toppen med tomt att släppa ut avkommorna på om sommaren, men farligt med väg och damm precis i närheten. Därför vill vi sätta upp ett enklare staket/stängsel för att hålla ungarna på tomten tills de är gamla nog att förstå att de ska hålla sig på tomten. Eftersom de är 1-2 år nu så tror (hoppas) vi det räcker att ha staketet i 3-4 år, så funktionen och pris är viktigare än utseendet och lång hållbarhet. Det passar inte in så bra på tomten heller så därför tänkte vi inte ha det kvar längre än nödvändigt.

Hursomhelst så har vi funderat på vad man skulle kunna ha, allt från ett enkelt kompostgaller vid de bäst tillgängliga hålen i häcken till något mer "riktigt" staket.

Det jag har tänkt mig nu är att slå ner stolpar i backen (jag vill helst inte gräva och gjuta med tanke på att det som sagt ska bort så småningom) och sätta reglar mellan dessa och i dem sätta nätet. Se bild här på vad jag tänkt mig: http://www.fridaskoglund.se/blogg/bilder/2007/juli/staket.jpg

Då är mina frågor helt enkelt - hur går jag bäst till väga?

Fungerar det att köpa dessa stolpar: http://www.jula.se/impregnerad-stolpe-793085
Med detta nät: http://www.jula.se/sexkantsnat-med-plastoverdrag-738211
Och sen lämpligt impregnerat virke till nedre regel och överbräda?

Vad har man till att sätta fast nätet i staketet? Kan man använda en kraftigare häftpistol eller ska man ha något annat?

Hur långt kan man ha mellan stolparna för att det ska bli stabilt, och hur långt behöver jag slå ner dem? Kommer de sitta kvar stadigt trots tjälen?

Nu är det som sagt små barn som ska hållas på tomten, inte någon 25 kilos hund, så det behöver ju inte vara superstadigt men det får ju inte vara rangligt heller.

Så vad är era bästa tips? :)

Det funkar säkert. Pröva. Du får väl gå och känna på stolparna ibland.

Hur bra de sitter beroende på djup beror mycket på vad det är för mark. Använd häftpistol. Jag tror 1,2 m är ett bra mått mellan stolparna.

Jag använde liknande stolpar köpta på Granngården, kanske t.o.m. likadana.

Gjorde ett staket, för all del inte stumt men tillräckligt "stabilt".

Livslängden verkar stämma bra, fått byta fem som gick av på grund av snö i vintras, murknat. Resten är antagligen slut också, men de får gå av innan jag byter.

Vi slog ner tryckimpregnerade stolpar med 3-4 m avstånd sen en rulle med grönt nät som sattes fast med krampor. Stabilt och bra men kanske inte skitsnyggt om man inte har en häck att dölja det i.

charta77 skrev:
Jag använde liknande stolpar köpta på Granngården, kanske t.o.m. likadana.
Gjorde ett staket, för all del inte stumt men tillräckligt "stabilt".
Livslängden verkar stämma bra, fått byta fem som gick av på grund av snö i vintras, murknat. Resten är antagligen slut också, men de får gå av innan jag byter.
Ok, låter som jag tänkt då de kommer såklart murkna så småningom, men det är ju inte något 30 tkr staket heller.

wertok skrev:
Vi slog ner tryckimpregnerade stolpar med 3-4 m avstånd sen en rulle med grönt nät som sattes fast med krampor. Stabilt och bra men kanske inte skitsnyggt om man inte har en häck att dölja det i.
Det är precis så jag tänkte göra, med skillnaden att jag tänkte skruva i en bräda längst ner och en överbräda ovanpå när nätet väl sitter på plats. Dels för att göra det lite stabilare men också för att få det lite mer staketlikt. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.