7 393 läst ·
5 svar
7k läst
5 svar
Tips på "blomlådor" att plantera humle i
Jag har beställt lite humleplantor från Tyskland som jag tänkte driva upp mot vår altan. Det är en ganska vindpinad plats så jag hoppas det går.
För att skydda plantorna och underlätta ogräsrensandet skulle jag vilja bygga en låda till varje planta. Tanken är att gräva ur i backen och fylla i med rätt jord, sen kring detta sätta en låda. Det är gårdsgrus där idag och säkert hårt packat.
Tänkte ngt enkelt gjort i impregnerat. Borde den gå ner lite i backen? Har någon några bra tips?
För att skydda plantorna och underlätta ogräsrensandet skulle jag vilja bygga en låda till varje planta. Tanken är att gräva ur i backen och fylla i med rätt jord, sen kring detta sätta en låda. Det är gårdsgrus där idag och säkert hårt packat.
Tänkte ngt enkelt gjort i impregnerat. Borde den gå ner lite i backen? Har någon några bra tips?
Produkter som diskuteras: "ogräsrensandet"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Den humlen vi hade förut växte och bredde ut sig av bara h-e, tog över helt och hållet. Det fanns ingen inramning eller andra restriktioner som kunde hindra växandet. Så med den erfarenheten skulle jag se till att rötterna begränsas till lådan som byggs, och att man håller koll på att utlöpare inte får slå rot på oönskade ställen. Samt, håll efter humlen så att den inte slår sina klor i annan växtlighet eller oväntade byggnadsdetaljer...
Det kanske är bättre rent av att bygga låda på marken och på så vis begränsa humlet till den? Frågan är hur stor den bör vara för att ge plantan rätt förutsättningar?
Förutom att rama in verandan så är huvudmålet att skörda kottarna för smaksättning i öl så plantorna måste trivas!
Förutom att rama in verandan så är huvudmålet att skörda kottarna för smaksättning i öl så plantorna måste trivas!
Att bygga den på marken är nog en bra idé, men framför allt tror jag att man ska ha koll att den inte slår nya rötter med utlöpare. Jag har för mig att våra humlerötter inte var så stora, breda...men rötterna var djupa. Om man begränsar dess möjlighet att växa nedåt kanske man hindrar den att växa ohämmat, men kanske man hindrar den att växa överhuvudtaget också...jag vet tyvärr inte.
De flesta bilmärken brukar oxå räknas som usla, det beror ju på vilket perspektiv man har.Nerre skrev:
Jag tänker låte humlen (humlet?) rama in vår takade veranda. Tror det kommer bli görbra.
Men främsta anledningen till att odla ogräset är för att jag vill åt blommorna. De ska jag använda i min ölbryggning nämligen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden