Byggahus.se

Rutschkana

1. V
    Medlem · 26 inlägg
    Hej!

Då ungen börjar växa till sig tänkte jag bygga en lekplats, eller rättare sagt en rutschkana på tomten.

Tanken är att jag gör en egen plattform till den, gör någon rolig funktion och endast köper en rutschkana, ca 1,5 - 2meter hög.

Undrar om någon har gjort detta och kan tipsa om bra produkter eller tips? Skulle helst vilja ha av bättre kvalitet då jag inte litar på billig "skit" då min pojks liv kan stå på spel om någonting händer.

Har kollat runt lite och det verkar som att de flesta endast säljer komplette lekställningar osv? Någon som har hittat någon som säljer bra kvalitet och lösa rutschkanor?

2. V
    Medlem · 130 inlägg
    Köpte en hags på blocket, 4 meter lång och 1.5 meter bred. Helt super, dom kommer in på blocket tittsomtätt. Vet tyvärr inte vart det går att köpa nya... skulle dock aldrig köpa en mini på leksaksaffärerna när barnen vant sig vid en stor. Köpte även en hags klätterställning modell stor att fästa rutchkanan i :)

3. Lolle
    Medlem · 3 145 inlägg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    ImageUploadedByTapatalk1398187920.922295.jpg

Jag skulle absolut helst rekommendera en begagnad plåtkana men då de inte alltid är lätta att få tag i så är det kanske inte ett alternativ.

Det finns lösa rutschkanor på bauhaus, cheapy och hornbach, en 3 meters kostar ca 1000kr och kvaliteten är ok i alla fall.

Sen får du bygga hur du vill beroende på trädgårdens förutsättningar.

Finns även mkt små tillbehör såsom periskop, kikare, handtag, klättergrepp, lina etc...

4. jac
    Medlem · 3 299 inlägg
    Jag tippar på att den som Lolle visar är av fabrikatet Jungle Gym och de finns som han säger lite varstans, både lösa och i kombination med olika klätterställningar. Vi köpte samma (fast blå, aningen kortare modell) på Silvan för 7 år sedan och den är fortfarande i utmärkt skick.

5. phl
    Medlem · 7 143 inlägg
    Jag hade lite tur och hade fötterna framme när kommunen "moderniserade" (d.v.s. feganpassade enligt rekommenderande normer) lekplatsen på barnens dagis. Firman som gjorde jobbet skulle köra den gamla kanan (4-5 meter lång helt i rostfritt) till skroten. Några telefonsamtal och kanan var min.

När jag pratade med ansvarig chef på kommunen om att få loss kanan nämnde han att de redan hade ett antal gamla kanor liggandes. Med det vill jag ha sagt att det inte skadar att luska lite i vad kommunen kan tänkas ha. En bra början är nog att höra med någon glidare på parkförvaltningens (eller vad de heter i din kommun) förråd för att undersöka tillgång och sedan kontakta någon som bestämmer för att försöka få loss grejerna.

6. V
    Medlem · 26 inlägg
    Tack för alla svar och bilder, och phl: vilken j*vla tur!

Är fortfarande skeptisk till bauhaus rutschkanor osv.. Har förstått att det finns certifikat(?) till offentliga lekplatser och därav priset på alla lekredskap i offentlig miljö, visserligen blir min i trädgården men har hög prioritet på säkerhet. Antar att en rutschkana från bauhaus inte har det?

Googlade på rutschkana och hittade en som säljer lösa rutschkanor. Ser att en rutschkana skulle kosta mig ca 9000kr i plast, men då med 5års garanti och certifikat. Ser också att de har massa godsaker för mig som händig snickare, med tillbehörsprodukter där man kan köpa lite allt möjligt! www.lekplats.se

7. G
    Medlem · 391 inlägg
    En sådan som visas i #3 fast blå (bara kanan alltså) kan du få köpa billigt i gott skick om du bor i Stockholmsttakten. Barnen har vuxit ur den.

8. R
    Medlem · 1 inlägg
    Jag tänkte köpa ett junglegym med denna rutschkana på bilden som ingår i junglegymet. Dock byggde jag ett lite stabilare lektorn med tryckt virke och deras rutschkana till min dotter. Rutschkanan köpte jag på k-rauta för ca 3 år sedan... lika bra idag som då! Mycket bra kvalitet vill jag säga! Kostade ca 700:- vill jag minnas.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    torn2.jpg